Det verkar som att det är mer en smaksak hur man gör. Det finns ju bra argument för alla varianterna!
Skall man sätta en distans under stolpen mot plintskon, som tas bort efter att stoplen fästs i skon, eller skall man sätta stolpen direkt mot plintskon?
Tack för alla synpunkter! Kom gärna med fler.

J-E
 
Sätt gärna en distans. Mellanläggen som finns på brädgården är perfekta.
 
När man jackar ur en 95x95 för att hänga in bärlinor, finns det nån rekommendation på hur mycket trä som bör finnas kvar under urjackningen (neråt, den delen som bär) ? Om den bärande biten är liten känns det som att man får förlita sig på infästningen mellan bärlina och stolpe och i så fall är det väl samma sak som alternativ 4 överst..?

Min urjackning på verandan jag bygger är endast runt 10-11cm från botten på stolpen och då fäller jag in 45x195. Ser lite fånigt ut, bär-biten är så liten och klen. Till saken hör att plintarna jag använder har ganska liten bärande platta upp mot stolpen (rund, 3-4cm diameter) så jag får känslan av att den bärande biten av stolpen helt enkelt skulle kunna skjuvas av och rasa ner förbi den bärande plattan. Ska nog justera plintarna lite så bärande plattan hamnar rakt under urtaget om inte kjolen då sen kommer krocka.
 
GoForIt skrev:
Sätt gärna en distans. Mellanläggen som finns på brädgården är perfekta.
Och lite off-topic, men iom att det kom upp; varför distans? Att ha distans när man har betong under förstår jag för då finns det ju ev. vatten att suga i sig men finns ju inge vatten i galvad plåt som balkskor och stolpskor brukar vara gjorda av, dessutom brukar ju beslagen vara så små relativt det dom bär att det inte kan bli något stående regnvatten att tala om i dom. Därför undrar jag, varför distans till någon av dessa?
 
importensketsig skrev:
Och lite off-topic, men iom att det kom upp; varför distans? Att ha distans när man har betong under förstår jag för då finns det ju ev. vatten att suga i sig men finns ju inge vatten i galvad plåt som balkskor och stolpskor brukar vara gjorda av, dessutom brukar ju beslagen vara så små relativt det dom bär att det inte kan bli något stående regnvatten att tala om i dom. Därför undrar jag, varför distans till någon av dessa?
Om det finns kontakt med betong eller inte beror ju på stolpskons utformning. En luftspalt ökar ju onekligen ändå möjligheten till ventilation.
 
GoForIt skrev:
Om det finns kontakt med betong eller inte beror ju på stolpskons utformning. En luftspalt ökar ju onekligen ändå möjligheten till ventilation.
då skall du nog lägga distans mellan alla dina skarvar på trallen me....??
nä det är tryckt.. behövs inget..

mvh
snickar estwing
 
Vi satte syllpapper i änden stolne som står på plinten så att den inte ska ruttna i änden.
 
estwing skrev:
då skall du nog lägga distans mellan alla dina skarvar på trallen me....??
nä det är tryckt.. behövs inget..

mvh
snickar estwing
Du menar att du inte gör det alltså?
Det har jag fått lära mig i den "gamla skolan"..
 
importensketsig skrev:
När man jackar ur en 95x95 för att hänga in bärlinor, finns det nån rekommendation på hur mycket trä som bör finnas kvar under urjackningen (neråt, den delen som bär) ? Om den bärande biten är liten känns det som att man får förlita sig på infästningen mellan bärlina och stolpe och i så fall är det väl samma sak som alternativ 4 överst..?

Min urjackning på verandan jag bygger är endast runt 10-11cm från botten på stolpen och då fäller jag in 45x195. Ser lite fånigt ut, bär-biten är så liten och klen. Till saken hör att plintarna jag använder har ganska liten bärande platta upp mot stolpen (rund, 3-4cm diameter) så jag får känslan av att den bärande biten av stolpen helt enkelt skulle kunna skjuvas av och rasa ner förbi den bärande plattan. Ska nog justera plintarna lite så bärande plattan hamnar rakt under urtaget om inte kjolen då sen kommer krocka.
Bärkraftsmässigt kan trät bära bra mycket mer än vad altanen väger vertikalt, men du har en poäng i balanseringen: Det är viktigt att belastningen sker rakt ner i den del av stolpen som står under bärlinan, annars belastar man infästningarna istället. Att den bärande delen av stolpen blir låg har dock ingen inverkan på bärigheten, det är snarare så att ju lägre avstånd från stolpens botten till där bärlinan vilar ju bättre, då det blir mindre viktigt att belasta helt rakt.
 
GoForIt skrev:
Du menar att du inte gör det alltså?
Det har jag fått lära mig i den "gamla skolan"..
då går du aldrig ur skolan vad jag förstått...
 
Jag körde alt 2, dvs två stycken 45x95, där den som bärlinan står på är så mycket kortare än den längre än vad bärlinan är hög. Bärlinan fästes i den längre stolpen med två diagonalt monterade 10mm vagnsbult, sen drog jag faktiskt vinkeljärn på undersidan av bärlinan mot den kortare stolpen (den bärlinan står på). Det känns bra stabilt i alla fall och var väldigt enkelt att konstruera, enklare än att jacka ur en 95x95
 
  • Gilla
Hillebille och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas att alla ni som gått för variant 2 är medvetna om att den bara är OK till räcken och inte stolpar på plintar, om det inte är så att ny lyckats specialbeställa 45-95 som NTR-A klassat.

Gillar och håller med att om man kör en urjackad stolpe så behövs ju ingen vagnsbult/Fransk träskruv.. Det är ju faktiskt ingen belastning så 2 4" spik gör jobbet.
 
I och med att den sitter i en balsko av stål så behövs väl ingen NTR-A, det är ju inte direktkontakt med marken precis.
 
MMR skrev:
I och med att den sitter i en balsko av stål så behövs väl ingen NTR-A, det är ju inte direktkontakt med marken precis.
Balkskon i sig skyddar inte mot röta. Dom flesta som bygger med stolpar istf att lägga bärlinan direkt i balkskon brukar gäva ner plinten kanska djupt, mao så kommer stolpen att med stor sannolikhet komma i kontakt med snö och stående markfukt. A-virke ger man ett extra skydd genom att lägga tex takpapp mellan balksko och ändträ.

Men vad jag ville ha sagt är att man ska vara medveten om att man får ett sämre rötskydd om man väljer 2"4. Sedan får var och en göra bedömningen om det är ett problem eller inte. Personilgen när jag bygger åt mig själv tar jag sticksågen och jackar ur för bärlinan, spar både tid och är framtidssäkrat.
Måste också i ärlighetens namn säga att inte många stickisar klarar 95mm sågdjup men min Bosch 135a gör det.
 
A klassat virke är garanterat att tåla att ligga i permanent markkontakt, varför skulle man då behöva takpapp menar du? Om man använder AB-klassat så kan det dock vara på sin plats att lägga en bit emellan för att undvika att eventuell markfukt dras upp och i de flesta fall bör det räcka. Sen är det ju ingen oerhört mycket större kostnad med A-klassade stolpar, så man kan ju lika väl använda dem för att vara på den säkra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.