39 391 läst · 38 svar
39k läst
38 svar
Bästa sätta att fästa bärlina i stolpe?
Det verkar som att det är mer en smaksak hur man gör. Det finns ju bra argument för alla varianterna!
Skall man sätta en distans under stolpen mot plintskon, som tas bort efter att stoplen fästs i skon, eller skall man sätta stolpen direkt mot plintskon?
Tack för alla synpunkter! Kom gärna med fler.
J-E
Skall man sätta en distans under stolpen mot plintskon, som tas bort efter att stoplen fästs i skon, eller skall man sätta stolpen direkt mot plintskon?
Tack för alla synpunkter! Kom gärna med fler.
J-E
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
När man jackar ur en 95x95 för att hänga in bärlinor, finns det nån rekommendation på hur mycket trä som bör finnas kvar under urjackningen (neråt, den delen som bär) ? Om den bärande biten är liten känns det som att man får förlita sig på infästningen mellan bärlina och stolpe och i så fall är det väl samma sak som alternativ 4 överst..?
Min urjackning på verandan jag bygger är endast runt 10-11cm från botten på stolpen och då fäller jag in 45x195. Ser lite fånigt ut, bär-biten är så liten och klen. Till saken hör att plintarna jag använder har ganska liten bärande platta upp mot stolpen (rund, 3-4cm diameter) så jag får känslan av att den bärande biten av stolpen helt enkelt skulle kunna skjuvas av och rasa ner förbi den bärande plattan. Ska nog justera plintarna lite så bärande plattan hamnar rakt under urtaget om inte kjolen då sen kommer krocka.
Min urjackning på verandan jag bygger är endast runt 10-11cm från botten på stolpen och då fäller jag in 45x195. Ser lite fånigt ut, bär-biten är så liten och klen. Till saken hör att plintarna jag använder har ganska liten bärande platta upp mot stolpen (rund, 3-4cm diameter) så jag får känslan av att den bärande biten av stolpen helt enkelt skulle kunna skjuvas av och rasa ner förbi den bärande plattan. Ska nog justera plintarna lite så bärande plattan hamnar rakt under urtaget om inte kjolen då sen kommer krocka.
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Och lite off-topic, men iom att det kom upp; varför distans? Att ha distans när man har betong under förstår jag för då finns det ju ev. vatten att suga i sig men finns ju inge vatten i galvad plåt som balkskor och stolpskor brukar vara gjorda av, dessutom brukar ju beslagen vara så små relativt det dom bär att det inte kan bli något stående regnvatten att tala om i dom. Därför undrar jag, varför distans till någon av dessa?GoForIt skrev:
Om det finns kontakt med betong eller inte beror ju på stolpskons utformning. En luftspalt ökar ju onekligen ändå möjligheten till ventilation.importensketsig skrev:Och lite off-topic, men iom att det kom upp; varför distans? Att ha distans när man har betong under förstår jag för då finns det ju ev. vatten att suga i sig men finns ju inge vatten i galvad plåt som balkskor och stolpskor brukar vara gjorda av, dessutom brukar ju beslagen vara så små relativt det dom bär att det inte kan bli något stående regnvatten att tala om i dom. Därför undrar jag, varför distans till någon av dessa?
Vi satte syllpapper i änden stolne som står på plinten så att den inte ska ruttna i änden.
Bärkraftsmässigt kan trät bära bra mycket mer än vad altanen väger vertikalt, men du har en poäng i balanseringen: Det är viktigt att belastningen sker rakt ner i den del av stolpen som står under bärlinan, annars belastar man infästningarna istället. Att den bärande delen av stolpen blir låg har dock ingen inverkan på bärigheten, det är snarare så att ju lägre avstånd från stolpens botten till där bärlinan vilar ju bättre, då det blir mindre viktigt att belasta helt rakt.importensketsig skrev:När man jackar ur en 95x95 för att hänga in bärlinor, finns det nån rekommendation på hur mycket trä som bör finnas kvar under urjackningen (neråt, den delen som bär) ? Om den bärande biten är liten känns det som att man får förlita sig på infästningen mellan bärlina och stolpe och i så fall är det väl samma sak som alternativ 4 överst..?
Min urjackning på verandan jag bygger är endast runt 10-11cm från botten på stolpen och då fäller jag in 45x195. Ser lite fånigt ut, bär-biten är så liten och klen. Till saken hör att plintarna jag använder har ganska liten bärande platta upp mot stolpen (rund, 3-4cm diameter) så jag får känslan av att den bärande biten av stolpen helt enkelt skulle kunna skjuvas av och rasa ner förbi den bärande plattan. Ska nog justera plintarna lite så bärande plattan hamnar rakt under urtaget om inte kjolen då sen kommer krocka.
Jag körde alt 2, dvs två stycken 45x95, där den som bärlinan står på är så mycket kortare än den längre än vad bärlinan är hög. Bärlinan fästes i den längre stolpen med två diagonalt monterade 10mm vagnsbult, sen drog jag faktiskt vinkeljärn på undersidan av bärlinan mot den kortare stolpen (den bärlinan står på). Det känns bra stabilt i alla fall och var väldigt enkelt att konstruera, enklare än att jacka ur en 95x95
Jag hoppas att alla ni som gått för variant 2 är medvetna om att den bara är OK till räcken och inte stolpar på plintar, om det inte är så att ny lyckats specialbeställa 45-95 som NTR-A klassat.
Gillar och håller med att om man kör en urjackad stolpe så behövs ju ingen vagnsbult/Fransk träskruv.. Det är ju faktiskt ingen belastning så 2 4" spik gör jobbet.
Gillar och håller med att om man kör en urjackad stolpe så behövs ju ingen vagnsbult/Fransk träskruv.. Det är ju faktiskt ingen belastning så 2 4" spik gör jobbet.
Produkter som diskuteras: "Fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
489 kr inkl moms
Läs mer
Balkskon i sig skyddar inte mot röta. Dom flesta som bygger med stolpar istf att lägga bärlinan direkt i balkskon brukar gäva ner plinten kanska djupt, mao så kommer stolpen att med stor sannolikhet komma i kontakt med snö och stående markfukt. A-virke ger man ett extra skydd genom att lägga tex takpapp mellan balksko och ändträ.MMR skrev:
Men vad jag ville ha sagt är att man ska vara medveten om att man får ett sämre rötskydd om man väljer 2"4. Sedan får var och en göra bedömningen om det är ett problem eller inte. Personilgen när jag bygger åt mig själv tar jag sticksågen och jackar ur för bärlinan, spar både tid och är framtidssäkrat.
Måste också i ärlighetens namn säga att inte många stickisar klarar 95mm sågdjup men min Bosch 135a gör det.
A klassat virke är garanterat att tåla att ligga i permanent markkontakt, varför skulle man då behöva takpapp menar du? Om man använder AB-klassat så kan det dock vara på sin plats att lägga en bit emellan för att undvika att eventuell markfukt dras upp och i de flesta fall bör det räcka. Sen är det ju ingen oerhört mycket större kostnad med A-klassade stolpar, så man kan ju lika väl använda dem för att vara på den säkra sidan.