Jag funderar på vad som det bästa sättet att fästa bärlinan i stolpen vid altanbygge? Skall alltså sätta stolpar i plintar och sedan fästa bärlinor i dessa.

1. Att såga ur en en stolpe som är 95*95 för bärlinan?
2. Sätta ihop två st 45*95 och göra den ena kortare?
3. Lägga bärlinan ovanpå stolpen?
4. Skruva fast bärlinan "vid sidan" av stolpen, utan att såga ur?

Det känns som om alt. 4 är enklast, då man ej behöver ha stolpen i exakt rätt höjd innan man fäster bärlinan, utan bara sätter bärlinan i våg och sedan sågar av stolpen.

Tips mottages tacksamt till en förvirrad altanbyggare!
Jan-Erik
 
För belastningens skull är det ju bra med regel - på - stolpen även om det är pilligt att få det i våg. Alt 4 kräver ju rätt kraftiga förband för att hålla emot vikten. Jag själv kommer att köra alt 3.
 
Jag körde alt. 2 vid mitt altanbygge. Enkelt utförande och bra resultat.
 
  • Gilla
Peter Hammarström
  • Laddar…
Finns det några nackdelar med alt. 4? Tycker det verkar lättast att få i våg. Bara skruva fast med fransk skruv och såga av stolparna, som då blir i exakt rätt höjd.

J-E
 
Nackdelen är väl att dels behöver du, som vagabondo säger, en kraftigare infästning för att bära bjälken och dels så får du en snedbelastning på stolpen, dvs du belastar inte stolpen där den är som starkast, vertikalt.

Jag har kört på alternativ 1, urfasade stolpar. Enklast är dock att bara lägga ett sågsnitt längst ner i urfasningen och sedan hugga ur material med stämjärn, då går det fort.
 
Alternativ 4 är den "svagaste" lösningen hållfasthetsmässigt.

Jag kommer också köra med alternativ 3 (ovanpå stolpen), men då har jag valt justerbara stolpskor för att göra det enkelt att justera i våg.
 
Vi gjorde alternativ 1 när vi byggde vår altan. Vi sågade ur det hela i bandsågen så det gick snabbt coh lätt. Sedan kapade vi själva stolpen nertill så att den hamnade i våg.
 
Det får nog bli alt. 1. Att såga ur en 95*95 stolpe och sätta bärlinan där. Skall man sätta fast bärlinan med fransk skruv, typ 10*40 eller vagnsbult?

J-E
 
  • Gilla
Jonsa81
  • Laddar…
Jag har kört alt.1 med 2st vagnsbult M10 x 120.
 
agalychnis skrev:
Det får nog bli alt. 1. Att såga ur en 95*95 stolpe och sätta bärlinan där. Skall man sätta fast bärlinan med fransk skruv, typ 10*40 eller vagnsbult?

J-E
Det går ju förstås inte att köra med 10*40 fransk skruv. 10*80 eller så, måste man väl ha.

J-E
 
Inte helt säker men jag har för mig att jag hört att alternativ 2, med två 45*95 (samma som att såga ur en 95*95) är bättre för att unvika vridningar i träet.

Jag kommer att göra alternativ 2 för alla stolpar och sedan lasermäta ut var linan skall ligga vertikalt och såga bort den ena 45*95'an.

/NiB
 
Alt. 4 med 3-4 st genomgående vagnsbult M10x120 fungerar ju aldelles ypperligt för de flesta normala lösningar (utan särskilda omständigheter som hög höjd etc.). Varför krångla till det?
 
Alternativ 1-3 är mer rötkänsliga konstruktioner än alternativ 4.
Vatten kan tränga in i andträt och på sikt orsaka röta.
 
alt nr 2 helt klart.
så bygger man.
allt annat e krångligt å veligt.
ta ett mätinstrument å väg av alla å kapa till, lägg dit bärlinan å spika fast me pistolen.
vagns bult å sånt behövs ej..(vart skall det komma)?

mvh
snickar estwing
 
Ok, jag håller med. Jag var mer inne på bärlina för tak på altan, då stolparna blir över två meter långa. I de fallen blir det nog bättre att köra med 2 st 45*90 och såga av den ena på önskad höjd. I min altan (under trallen) hemma har jag gjort alternativ 4, två vagnbult genom 90 stolpe. Sitter som berget. Har byggt en altan i sommarstugan på samma sätt och den står kvar och är lika rak ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.