T
kia2 skrev:
Jag är ju inte så hemma i begrepp och material - så jag hoppas att ni har lite tålamod med mig... Hojta till om ni behöver hjälp med någonting datarelaterat - då är jag nämligen expert :)
Du menar väl datorrelaterat;)
 
kia2 skrev:
Ber om ursäkt att det låter lite förvirrat. Jag menade sovrummet, inget annat.

Inte gips mot gips - check.

När jag skriver skruva från köket så tänker jag mig en skruv som är 50 mm. Dvs den går igenom både regel och en del av gipsskivan - men utan att gå ut i sovrummet. Men förmodligen är det någonting jag inte tänkt på (svårt att skruva så lång skruv kanske?). Jag kommer därför att limma - enligt era förslag.

Sättlim - visste inte att det fanns. Men köper in det idag. Vad är det för torktid på sättlim? Räcker det alltså med att jag själv trycker med handen mot regeln en stund medans det torkar? Eller finns det något annat smart sätt att klämma mot regeln?

Jag är ju inte så hemma i begrepp och material - så jag hoppas att ni har lite tålamod med mig... Hojta till om ni behöver hjälp med någonting datarelaterat - då är jag nämligen expert :)
Man kan ju inte skruva genom en regel som är 45mm och sen tro att den ska fastna i porös gips som är 13mm för detta är en total omöjlighet... :|

Regelbitarna ska ju bland annat klämmas in mellan gipsen och med lite lim emellan så blir de kvar av sig själv tills det torkat...

Utan att vara oförskämd så måste jag nog ändå tillägga att det enklaste kanske vore att hyra in hjälp för att få ordning på detta eftersom du tyvärr inte har så mycket kunskap själv.
Man måste ibland inse sin begränsning tyvärr. :blushing:
 
Lägg dit regeln (med lim på) och dra en skruv inne i skåpet, genom skåpets bakvägg, genom gipset och in i regeln. Gipsskruv bruka vara 42 mm lång.
 
tank77: Menar datarelaterat. Är inte så hemma på själva prylarna - utan mer på datan och vad man kan göra med den :)

Paul-Staffantorp: Det går bra nu skall du veta. Till stor del tack vare dig vet jag nu hur man gör. Någon gång måste man ju lära sig tycker jag. Man kan inte bara anlita experter hela tiden. Kakling blir det nu på söndag, om min kompis har tid att hjälpa mig då.

vojma. Tack för tipset!
 
T
vojma skrev:
Gipsskruv bruka vara 42 mm lång.
Ja, för dubbelgips!
 
Brukar använda 30 mm till ROT-gips, 42 mm till enkelgips och 55 mm till dubbelgips.

Och som svar på din kommande fråga så skulle jag använda 75 mm till trippelgips om jag någonsin skulle sätta det (har inte inträffat annu).
 
Jag har nu två pvc-rör (tror jag att det heter) med elkablar som kommer ut ur gipset på två ställen. Undrar om det går att fästa röret i gipset på något sätt - så att röret inte glider. Egentligen undrar jag vad som är bäst för att fästa rören. Fix? Sättlim? Silikon?

Jag har alltså inte satt igång med kakling ännu. Skall så småningom sätta hörnboxar under väggskåpen.
 
Då räcker det ju att rören sticker ut strax under väggskåpen...
De behöver inte fästas på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.