Hej alla

Tänkte ta byta ut kaklet i köket. Första momentet är att ta bort det gamla kaklet, och då har jag förstått att det lättaste nog är att ta bort hela gipsskivan som kaklet sitter på idag.

Det jag undrar är hur jag lättast tar bort gipsskivorna. På gipsskivorna sitter ju även över- och underskåp. Och dessa vill jag ju skall sitta kvar, oskadda. Det sitter även en silikonsträng i underkant mot bänkskivan.

Hur gör jag detta på bästa sätt. Jag har inte så väldigt avancerade verktyg hemma, utan exempelvis sticksåg, slägga, borrmaskin, skruvdragare, hammare, fogsvans. Räcker detta eller måste jag köpa till?

Tack på förhand för hjälp.
 
kofot,hammare,mejsel,kniv är nog det du behöver.
 
T
Antingen sätter du nytt kakel utanpå det gamla eller sågar bort gipset med en fogsvans. Lättast är att att använda ett multiverktyg och såga ut gipset med!
 
Tack för svar. Får bli fogsvansen då, för något multiverktyg har jag inte. Finns det några specifika knep för att såga precis där reglarna är? Och hur får jag bort den gamla silikonsträngen som går mot bänkskivan - utan att riskera att förstöra bänkskivan?
 
Hade ju som tank skriver satsat på multimaster...

Det finns ju billiga Jula och Biltema varianter för några hundralappar som duger till en hemmafixare som ska göra t.ex denna typ av jobb...

Med fogsvansen riskerar du repa bänkskivan och det är svårare än med multimastern.

Tejpa på bänkskivan ända inne vid kakeln hela vägen och såga sedan genom silicon och gips hela sträckan.
Sen gör du likadant strax under överskåpen.
Efter detta bryter du loss allting i stora bitar och skär till ny gips som skruvas dit.
Resterna av den gamla siliconen som sitter kvar på bänkskivan skrapar du lätt bort med ett litet rakblad när den gamla kakeln och gipsen är bortplockad.
Kakelsätt väggen och silicona på nytt.

ABSOLUT enklaste och bästa sättet...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det finns ju billiga Jula och Biltema varianter för några hundralappar som duger till en hemmafixare som ska göra t.ex denna typ av jobb...
+1 på den!
 
Tack för tipsen. Det blir nog en multimaster.

Tar en multimaster sig igenom både kakel och gipsskiva?

Och hur tar man bort gipsskivan precis vid reglarna? Det går ju inte att skruva bort de gamla skruvarna. Och bryter jag loss gipsskivan så kan jag väl förstöra reglarna?
 
Multimastern tar sig inte genom kakel men den tar sig genom silicon och fogbruk vilket räcker.

Du ska ju såga strax mellan kakel och väggskåp samt mellan kakel och bänkskiva...

Sedan får du bruka lite våld och slå/bryta bort gips/kakel och när det är borta kan du skruva bort skruvarna och sedan sätta dit ny gips och skruva fast.

Reglarna förstörs inte av detta momentet.
 
Tack för alla bra tips. Känner mig nästan redo nu :) Men jag kom på två frågor till.

Hur viktigt är det att de nya gipsskivorna är exakt lika tjocka som de gamla? Har det någon betydelse om det diffar någon millimeter eller centimenter?

I vårt kök går det befintliga kaklet ut på den ena angränsande väggen. Där är det också gips - men inga överskåp. Därför känns det spontant lite fel att såga bort gipsskivan där kaklet sitter. Jag antar att det finns två alternativ. 1) ta bort hela gipsskivorna hela vägen från golv till tak - och sätta nya gipsskivor. Eller 2) låta gipsskivorna sitta kvar och ta bort kaklet för hand (svårare och sämre resultat?). Hur skulle ni ha gjort där?

Tack för all hjälp!
 
nu verkar du göra det svårt för dig ;-)

Såg ur kaklet med gipsskiva o allt, sedan bara återmontera ny gips. angränsade gammal gips kommer möta bra. den är normalt 13mm tjock. skulle du behöva spacka ihop gammal gips med ny gips t.ex om du sågar ur långt ut att inget kakel kommer dölja ngt så lägger du bara pappremsa o spackar slätt. (o målar)

hur smidigt som helst!
 
  • Gilla
MtotheB
  • Laddar…
meckis skrev:
skulle du behöva spacka ihop gammal gips med ny gips t.ex om du sågar ur långt ut att inget kakel kommer dölja ngt så lägger du bara pappremsa o spackar slätt. (o målar)
Kan du förtydliga lite vad du menar?

Jag fick nyligen badrummet omgjort. Och då blev det en del byggskivor kvar (tebo byggelement). Dessa tänkte jag använda i köket. Dessa är 12 mm.

Låt oss då säga att det gamla gipset är 13 mm (jag har inte kollat detta ännu).

Om jag sågar bort det gamla gipset och sätter dit det nya så kommer det nya att vara 1 mm mindre i tjocklek än det gamla. Menar du att det inte har någon betydelse?
 
Exakt... det har ingen betydelse eftersom du ska kakla på nytt som jag tolkat det iaf...

Dock vet jag inte hur pass bra det är att sätta dessa bygelement i köket då där inte är så tätt med reglar bakom och böjstyvheten inte blir så bra då...
Jag hade offrat 80-160 kronor på en eller två gipsskivor så det hade blivit ett bra resultat.
 
Då är jag med. Jag trodde det var 60 cm mellan reglarna. Men när jag tittar på dagens gipsskivor så är dem 120 cm breda. Kan det vara så att även är avståndet mellan reglarna i köket är 120 cm?

Förresten, behöver man något särskilt spackel om man skall spackla mellan byggelementen och gipsskivorna? Eller fungerar det bra med vanligt allroundspackel?
36-1268_m.jpg
 
Redigerat:
Kom på ännu en fråga: När jag tagit bort de gamla gipsskivorna och satt dit byggelementen istället. Bör jag då använda akrylfog för att täta mellan de nya byggelementen och överskåp/underskåp? Eller kan jag bara låta det vara en liten springa där - i och med att det ändå kommer fix och kakel ovanpå?
 
T
Om du har 120 cm gips så är det reglat 60cc. Skulle också rekommendera dig att köpa vanlig väggips, kostar inte många kronor. Behövs inget spackel men om du tvunget vill ha det så ska det vara cementbaserad spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.