Tack för alla svar!

- Det finns radiatorer i källaren men de är alltid avstängda. I garaget finns ingen värmekälla alls.
- Har en kamin i vardagsrummet, och har aldrig tänkt på att man skall stänga spjället när den inte används! Kan det vara så jävligt att kylan rasar ner genom skorstenen?
- Fönstren är nya och det känns inte som det drar från dem. Alla ventiler är stänga på vintern (det är sådana där gammaldags fällluckor som knappast är helt täta iofs).

Huset har en gång varit hyreshus med två lägenheter, Det gör att jag har en stentrappa i det som tidigare var trapphuset. Där är det ruskigt kallt på vintern då det inte finns någon värmekälla där.

Förra vintern försöke jag kolla temperaturen på väggar och innertak med sån där remsa man kan häfta på väggen. Då verkade det inte som att det var takisoleringen som var det stora problemet. Vissa innerväggar hade nästan samma temperatur som det var ute :eek:.

Jag har aldrig pillat med inställningarna på värmesystemet, de verkar funka ganska bra. När det är några minusgrader kan man inte lägga handen på radiatorerna, så det är bra tryck på grejorna.

En grej som försvinner nu är exfruns en timmes duschningar/dag i skållhett vatten. Har legat runt 1000 kWh i månaden bara på varmvatten (räknat på värmeräkningarna på sommaren). Jag duschar fem minuter i halvvarmt vatten...

Förlåt att det blev lite rörigt, det är många möjligheter på en gång. Väggarna känns som det hetaste tipset faktiskt. Frågan är vad man kan göra så att det blir bra estestiskt, fuktmässigt och plånboksmässigt? Finns det några vettiga konsulter i Malmötrakten som man kan ringa in?
 
Galten skrev:
Tack för alla svar!

- Det finns radiatorer i källaren men de är alltid avstängda. I garaget finns ingen värmekälla alls.
- Har en kamin i vardagsrummet, och har aldrig tänkt på att man skall stänga spjället när den inte används! Kan det vara så jävligt att kylan rasar ner genom skorstenen?
- Fönstren är nya och det känns inte som det drar från dem. Alla ventiler är stänga på vintern (det är sådana där gammaldags fällluckor som knappast är helt täta iofs).

Huset har en gång varit hyreshus med två lägenheter, Det gör att jag har en stentrappa i det som tidigare var trapphuset. Där är det ruskigt kallt på vintern då det inte finns någon värmekälla där.

Förra vintern försöke jag kolla temperaturen på väggar och innertak med sån där remsa man kan häfta på väggen. Då verkade det inte som att det var takisoleringen som var det stora problemet. Vissa innerväggar hade nästan samma temperatur som det var ute :eek:.

Jag har aldrig pillat med inställningarna på värmesystemet, de verkar funka ganska bra. När det är några minusgrader kan man inte lägga handen på radiatorerna, så det är bra tryck på grejorna.

En grej som försvinner nu är exfruns en timmes duschningar/dag i skållhett vatten. Har legat runt 1000 kWh i månaden bara på varmvatten (räknat på värmeräkningarna på sommaren). Jag duschar fem minuter i halvvarmt vatten...

Förlåt att det blev lite rörigt, det är många möjligheter på en gång. Väggarna känns som det hetaste tipset faktiskt. Frågan är vad man kan göra så att det blir bra estestiskt, fuktmässigt och plånboksmässigt? Finns det några vettiga konsulter i Malmötrakten som man kan ringa in?
Hej!Visst kan frugans långa duschar sticka i väg men som du skriver så verkar det som du värmer 120m2 och förbrukar 36000kwh/år verkar vara mesta i laget så något måste vara galet.Om du skulle sätta in en värmepump så skulle du behöva sätta in en 12kw för att klara av energibehovet och du har DUT-16 i malmö så något behöver du göra om det nu beror på anläggningen eller att huset läcker stora mängder energi.Du förbrukar nästan 30000kwh/år mer än vad jag gör och då är mitt hus från 1938(gammalt 2-familjshus) och dåligt isolerat och har DUT-24 och har döttrar som bor inne i duschen:mad: och huset är på 150m2 men trodde man inte kunde ha ett sämre isolerat hus än mig men tydligen.Inte helt rättvist med tanke på att jag har värmepump (6500kwh) men tycker det låter mycket med 36000kwh/år.Så om du tänker bo kvar så är det nog tid för en typ energirådgivare/konsult som får titta på det där.

PS: Ännu en anledning att fundera om det verkligen kan stämma.Att du och din fru skulle lyckas göra av med 12000kwh/bara på varmvatten verkar vara skumt.Stämmer verkligen den där mätaren.
 
Redigerat:
Hmmm, Gissar att varmvattnet nog är den stora boven. Rent teoretiskt borde du ha en förbrukning på cirka 100 - 200 kWh för varmvattnet i framtiden vilket gör att du sänker förbrukningen med 10MWh / år och då hamnar du närmare normala värden.
 
Med tanke på vad du säger om väggarna, iskalla, så tror nog jag att det en stor bov i dramat. Om det är bra eller inte att isolera (invändigt/utvändigt) kan du nog få flera olika svar på, beroende vem du frågar. Ofta brukar man se råd att INTE isolera invändigt, men ändå vet jag att folk gjort det (bl.a. i hus jag själv bott i) utan att ha fått problem (åtminstone i kortare perspektiv). Kanske skulle testa i ett rum för att se hur du upplever det i vinter?
 
Vi har isolerat ett gammalt trähus på insidan. Jag la 50mm fasadskiva (väskustskiva) direkt mot ytterväggen kant i kant för att eliminera köldbryggor. La sedan stående reglar mot den fäste i tak, golv och på mitten (hyfsat lätt att räta upp väggarna) slutligen OSB+gips. Jag isolerade dessutom mellan reglarna men det skulle jag inte gjort i dag, skulle bara regla 45mm mot isoleringsskivan och använda för kanalisation utan att pillra med isolering där.
Vi drog helt ny el, data, tv så vi behövde inte ta hänsyn till den befintliga kanalisationen men det bör gå att bara förlänga rören och dra nya kablar från centralen om inte de gamla kablarna fastnat... Dock så blir det lite piller med att ordna salning & nya foder runt fönstren + tak o golvlister.
 
Redigerat:
Angående isolering av väggarnas så ringde jag till den där firman som sprutar in uretanskum. Enligt dem så var det inga problem att göra så i mitt hus eftersom uretan inte kan mögla. I övrigt så finns det inget organiskt material i mina väggar, bara sten. Dessutom skulle isoleringseffekten av detta skum vida överstiga alla andra isoleringsalternativ.

Det låter nästan för bra för att vara sant? Klart att de vill sälja sin produkt. Det skulle dock både vara väldigt enkelt (man kommer åt luftspalten i varje ventil), huset skulle vara helt intakt och det skulle inte kosta speciellt mycket.

Men om det inte fungerar och huset mår dåligt så får man ju mer eller mindre riva huset för att få bort det... Hade uppskattat era åsikter om denna lösning!
 
Jag har ingen erfarenhet av uretanskum, men tror mig ha läst någonstans att det inte alltid fyller ut håligheterna helt utan att det hinner stelna dessförinnan. Det kan ju möjligen bero på bristande kunskap när det gäller handhavandet hos den som gör jobbet.
 
Jag gör så här:

Eftersom livssituationen (och energiförbrukningen) har ändrats radikalt så låter jag en vinter gå för att se hur värmeförbrukningen ser ut med nomalt användande av varmvatten. Har tätat dörrarna nu med nya lister (fanns ingen list öht i altandörren). Skall också öka eldningen i braskaminen med ved som jag har fått gratis av en polare från norra Skåne (mot att jag ägnade en helg åt att dra timmer i hans skog). När jag inte har barnen behöver det inte vara värme i varje rum och murstocken värmer de flesta rummen på ovanvåningen + vinden.

Lite 1800-talsmässigt kanske och inte helt i enlighet med lagen (skall ju bara vara trivseleldning i tätbebyggt område). Men med torr fin ved och modern kamin så tror jag ingen störs.

Skulle räkningarna fortfarande kännas övermäktiga så tar jag in en konsult i första hand, före Polengubbarna med uretansprutan.
 
Jag hade en läckande övertrycksventil på min gaspanna förra vinter. Vet inte om det finns på fjärrvärmesystem men på min rann det varmvatten rakt ut i avloppet dygnet runt. Det blev dyrt! Passar ju även med din höga sommarförbrukning. uploadfromtaptalk1345495970654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.