Hårda bud. Nyligen skild och jag har tagit över huset som vi köpte tillsammans. Med två löner var värmekontot inget som störde nämnvärt, men nu inser jag att jag måste göra någonting för att inte frysa häcken av mej i vinter.

Fakta:
Hus byggt 1936 i Malmö.
Tegelhus i 1½ plan (120 m2 boyta) med källare under hela huset (egna hems style).
Nuvarande fjärrvärmeförbrukning 36.000 kWh / år.
Inomhustemperatur vintertid 17-19 C
Tegelhus med tegel i två rader och luftspalt utan isolering
Oisolerad vind och källare
Vindsgolv isolerat med kutterspån i c:a 30 cm
Fjärrvärmeanläggning från TA Instruments (installerad på 70-talet)

Vad vi gjorde (utan någon som helst effekt på värmeförbrukningen) var att byta fönster till välisolerade treglasfönster. Det var en stor besvikelse med tanke på den stora kostnaden Fönstrena hade inget att göra med värmeförlusterna.

Hade gärna tagit emot råd om hur jag skall göra, eller vem jag kan kontakta för att få råd om de bästa åtgärderna. Har snackat med kommunens rådgivare, men var en ung kille som sa att jag skulle ha kallare i huset (helt bortkastat mao med tanke på den faktiska temperaturen).

Bor ju trots allt i en stad där vintern är +5C och regn i normalfallet. Något måste vara helt galet! Kan man isolera den där luftspalten mellan tegelväggarna? Det känns som väggarna är det stora problemet (de är iskalla på vintern).
 
känns ju som isolering är vad du behöver. Isolera vinden först det gör nog störst skillnad och är nog enklast. sen kommer nog tillläggsisolering av väggar som god tvåa.
 
Är livrädd för isolering.:eek:

Har varit inne på det spåret, men det verkar som alla frånråder all form av tilläggsisolering i hus av min typ. Varför vet jag inte.

Kan man lägga isolermattor direkt på vindgolvet (väldigt simpel lösning för den ohändige)
Hur tilläggsisolerar man väggarna bäst? Har fått hem Uretanskums-förslag i brevlådan som lovar guld och gröna skogar till lågt pris.

Jag vill ju såklart att ju att huset skall stå friskt om 50 år också...
 
Galten skrev:
Hårda bud. Nyligen skild och jag har tagit över huset som vi köpte tillsammans. Med två löner var värmekontot inget som störde nämnvärt, men nu inser jag att jag måste göra någonting för att inte frysa häcken av mej i vinter.

Fakta:
Hus byggt 1936 i Malmö.
Tegelhus i 1½ plan (120 m2 boyta) med källare under hela huset (egna hems style).
Nuvarande fjärrvärmeförbrukning 36.000 kWh / år.
Inomhustemperatur vintertid 17-19 C
Tegelhus med tegel i två rader och luftspalt utan isolering
Oisolerad vind och källare
Vindsgolv isolerat med kutterspån i c:a 30 cm
Fjärrvärmeanläggning från TA Instruments (installerad på 70-talet)

Vad vi gjorde (utan någon som helst effekt på värmeförbrukningen) var att byta fönster till välisolerade treglasfönster. Det var en stor besvikelse med tanke på den stora kostnaden Fönstrena hade inget att göra med värmeförlusterna.

Hade gärna tagit emot råd om hur jag skall göra, eller vem jag kan kontakta för att få råd om de bästa åtgärderna. Har snackat med kommunens rådgivare, men var en ung kille som sa att jag skulle ha kallare i huset (helt bortkastat mao med tanke på den faktiska temperaturen).

Bor ju trots allt i en stad där vintern är +5C och regn i normalfallet. Något måste vara helt galet! Kan man isolera den där luftspalten mellan tegelväggarna? Det känns som väggarna är det stora problemet (de är iskalla på vintern).
Hej! Tråkigt men hur kan du ha 36000kwh/år nere i malmö på ett hus på 120m2 :( måste vara något stort fel som är trasigt.Även fast du har ett hus från 1936 så låter det orimligt.Själv har jag ett likvärdigt hus med dålig isolering men kommer inte i närheten av dina siffror om det nu är isoleringen det beror på så är det något som måste åtgärdas så du inte blir urfattig och behöva frysa.När du skriver 17-19grader är det för du ställt ner värmen eller beror det på att den inte orkar hålla värmen.

PS:Har du kollat så värmeanläggningen fungerar som den ska.Kanske grannen har kopplat in sig;)
 
Redigerat:
30 cm isolering i vindsbjälklag är väl inte så dåligt, även om det är kutterspån. Är det jämnt spridet eller finns luckor och hålrum? Kan tänka mig att även "konsistensen" på spånet spelar roll, om det är hårt eller löst packat. Då tror jag mer på väggar och kanske golv, men som du säger så är det vanskligt att tilläggsisolera. En första åtgärd kanske kan vara att kolla tätning, om det drar från dörrar, fönster, golv etc.
 
  • Gilla
Useradde
  • Laddar…
Tilläggsisolera invändigt? Även jag tycker att förbrukningen låter hög. Hur mycket värmer du källaren? Att försöka värma en oisolerad källare käkar mkt energi.
 
Låter som en otroligt hög energiförbrukning, kan energimätaren spårat ur?
Hur ser ventilationen ut, självdrag, värmeväxlare, någon fläkt som snurrar hela tiden?
Varmgarage?

Varför inte hyra en värmekamera och försöka lokalisera det största källorna, dock bör det bli lite kallare innan det är möjligt...
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi har ett hus från -36 med stående plankväggar, luftspalt och ytterpanel. Ingen isolering, ca 15 cm spån på vinden och oisolerad källare under hela huset. Jag har för mig att vi förbrukade ca 28000 kWh inkl hushållsel när vi eldade med ved. Nu med bergvärme ligger vi på ca 12000 kWh inkl hush.el. Dessutom bor vi 30-35 mil längre norrut jämfört med dig. Beklagar skilsmässan förresten.
 
Värmer du upp källaren? Enda förklaringen jag kan se. Sluta med det isf :)
 
injonil skrev:
Värmer du upp källaren? Enda förklaringen jag kan se. Sluta med det isf :)
...eller garaget (som någon annan redan varit inne på)?

I mitt hus finns t.ex. en kulvert för varmvatten som går till radiatiorerna i garaget. Dessa är givetvis pluggade. :)
 
Jag antar också att källaren är uppvärmd. Då hamnar du på en specifik energianvändning på 150 kWh/m2 och år vilket nästan är i nivå med den genomsnittliga energianvändningen, 153.4+-2.1 kWh/m2,år, för hus byggda före 1940.
Tittar man på alla hus i Skåne med fjärrvärme har de en genomsnittlig fjärrvärmeanvändning på 137 kWh/m2, år.
 
Hej! Eller kan det vara så här att din källare inte räknas med 120m2 utan din sanna uppvärmningsyta ligger på 120+120 så du har 240m2 att värma upp.
 
Eller att spjället i öppna spisen står öppet. Där försvinner isåfall 10-14000 kwh/år beroende på murens temperatur.
 
peternicklas
Kutterspån är inte så bra som isolering. Jämna av det och blås sedan på med lösull. Har c:a 50 cm totalt och värmer vårt hus på totalt 340 m2 med c:a 22000 kWh. Kör värme i källaren men inte så hög temp som i övriga huset. Tegelhus byggt 1962.
 
Ska man verkligen blanda spån & lösull? Isåfall har jag för mig att lösullen bör vara av ett material som andas, typ någon slags ekofiber eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.