Jag har 2,50 i takhöjd och jag lämnade ca 16 cm mellan överskåp och tak, precis lagom för att kunna använda en golvsockel som takanslutning. Sockeln snäpper jag fast i ben monterade ovanpå skåpen (precis på samma sätt som under bänkskåpen).
 
stewed skrev:
Jag har 2,50 i takhöjd och jag lämnade ca 16 cm mellan överskåp och tak, precis lagom för att kunna använda en golvsockel som takanslutning. Sockeln snäpper jag fast i ben monterade ovanpå skåpen (precis på samma sätt som under bänkskåpen).
Det är precis vad jag bör ha kvar (16-17cm). Det var smart gjort.
 
Många tänkvärda råd.Tackar för det!!!!
 
MiaMalte skrev:
Här finns mer info om avfallskvarnar.
[länk]
Tack MiaMalte för att det kommer något vettigt o inte bara skit o avfallskvarnar, Lycka till med byggandet.

//Mats
 
Exakt samma lösning har vi vald, och jag ser så emot att få det klart! ;D
 
Efter en längre tids renoverings och byggahus-paus börjar vi komma igång igen och då speciellt kökstankarna...
Jag vill slå ett slag för torkskåpet som här i Finland är helt självklart, även om man har diskmaskin finns det sådant man inte kan/vill diska i maskinen. Vik ett överskåp vid diskhon och ingen behöver se kastrullen som diskmaskinen inte fick riktigt ren...
 
Riktigt nöjd med stora utdragslådorna under spis och ugn! En höjdare. :)

Riktigt missnöjd att den som ritade köket inte insåg att om man öppnade diskmaskinen så kan man inte öppna dörren till tvättstugan/groventren... :(
 
Hej!

En lösning som hos oss ligger på topp-placering:
* Montering av bänkskåpen är gjord 10cm "framflyttade" i förhållande till väggskåpen. Har nyttjat detta till ett större djup i bänkskivan. Vi valde en "hyll-lösning" en kakel rad upp.

Detta innebär mycket större rymd då morderna väggskåp (40cm djupa) kommer väldigt "nära" vid montering i samma linje som bänkskåpen. För nära i mitt tycke för att nyttja som arbetsbänk under!

Lycka till!
:)
 
Vi valde en "hyll-lösning" en kakel rad upp.
Smile: Vad menar du med detta?

Vi funderar också på att ta 70 cm djup bänkskiva. Men diskbänken var så väldigt dyr att få djupare (60 cm: 3600 och 70 cm:12000!) Vi fick tips om att ta 60 på diskbänken ändå och t ex kakla en rad i bakkanten. Nån som har gjort så, eller andra tips?
 
Ingalisa,
Vi har en "standard" djup bänk (60cm), längd med rostfri diskbänk, fristående spis och ek-skiva. Väggen bakom bänken är kaklad med 10-20 fasetterat,vitt. En rad upp har vi skapat en "hylla" (av ekskiva) 15 cm djup.
Därefter fortsätter kaklet upp till överskåpen (4 rader).
Överskåpen är sedan "tillbaka, fram flyttade" ~5 cm (eller 2 tum), lagom kompromiss.

Detta innebär att vi har ett djup i barbetsbänk inklusive "hylla" motsvarande 75cm samt 10 cm (extra)utrymme till överskåpen. Vi kunde välja standard skivor och diskbänk (ifö), vilket gjorde det billigt (bonus).

Hängde ni med....
I vårt fall reglade i nytt framför en gammal mur med oregelbundna utstick varför detta gick aldeles utmärkt och blev väldigt bra!

:D
 
Hängde ni med....
Jajamen, nu fattar jag hur du menar. Det låter jättesnyggt det där med hyllan. Fast förmodligen lite besvärligare vid städning..... :-/ Du får gärna lägga ut en bild om du vill :)
 
Bumpar upp en gammal tråd.

Bästa i vårt kök: Induktionshällen.

Sämsta i vårt kök: 1/4 hon. (Slasken) Trång och eländig, inte ett dugg funktionell.
Tyvärr har vi byggt fast oss med det konceptet nu och går inte att ändra på ett enkelt sätt. Så vi får väl stå ut.
 
Sämsta delen med mitt kök är att jag inte valde bort den fläkt som ingick som standard (smålandsvillan, husqvarna). Den har två lägen högt och outhärdligt... Grrr. Detta får mig alltid på dåligt humör då jag ska laga mat!!! Jobbigt när man är flera och ska prata med varandra.

Sedan tycker jag det finns dåligt med arbetsytor (mariannelund). Den enda vettiga arbetsytan är den under det lilla köksfönstret. Den ytan vid infången till köket är ganska värdelös, där har jag en fruktskål och en köksradio. Hade hellre haft den utan så man kunde laga mat på den.


Sen gillar jag vinkelkök, synd att smålandsvillan inte erbjuder detta!

/henrik
 
MrNorth skrev:
Sämsta delen med mitt kök är att jag inte valde bort den fläkt som ingick som standard (smålandsvillan, husqvarna). Den har två lägen högt och outhärdligt... Grrr. Detta får mig alltid på dåligt humör då jag ska laga mat!!! Jobbigt när man är flera och ska prata med varandra.



/henrik
Byt ut den då,det är inte omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.