med Ardex så kan man köra 1komp på våderna och 2komp på överlapp och skarvar
Då behöver man inte stressa och det är plattsättningsbart efter 2h

1komp / torkande är ingen fara där det är sugande underlag, alltså gips / våtrumsskiva
 
Tack för svaren!

Har en fråga, hur breda är hörnen? Kan man lägga dem omlott lite? Varför jag undrar är vi har ju en speciallösning med en liten väggsnutt som ska hålla ena duschdörren, denna kommer inte läggas ovanpå tätskiktet då den måste hålla för krafterna dörren skapar. Så den måste tätas på samma sätt som vanliga hörn.

hörn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej!

Vi satte LIP för två veckor sedan. Lite lärdomar och svar:

Våderna är rätt styva och svåra att vika. Bandet är mycket lättare. Planera inte att vika våderna i hörn eller så.

Det är samma viktmängd av de två komponenterna i limmet, så det är hur enkelt som helst att mäta upp och blanda valfri mängd lim. Jag började med 1 liter som jag hade när jag satte hörn och kantband.

Limmet är inte särskillt klibbigt innan det härdat. Man kan inte trycka fast våderna i limmet och tro att det stannar om det inte är slätt. Vi hade kvar fasningen mellan gipsskivorna och där släppte våden och det blev en luftbubbla. Till resten tätade jag skarven först så att det inte kunde suga in luft bakom våderna. Jag tänkte också vika det lite vid dörrkarmen men det gick inte.

Vi köpte på Lunds kakelvaruhus. Köpte allt kakel där också och de matchade typ sigros priser på tätskikt. Det finns några trådar om dåligt silikon från sigro, kolla datum på tuberna.

Jag funderade också mycket på överlapp eller ej, men det blev rätt naturligt sen. Ibland gick våderna jämt upp på en vägg, ibland inte.

Jag gillade inte rollern. Gick nästan lika fort och kändes bättre med en pensel.

Och så prima väggarna i förväg enl anvisningarna så att de blir icke sugande (även humidboard). Om väggarna suger upp vätskan försvinner ju en av komponenterna (vatten o cement) i limmet.

Bor du i Malmö eller södra Sandby kan du få ett par meter folie som jag fick över. :)
 
Tack för tipsen, bra input! Kommer dröja några dagar till innan vi kan köra
 
Ser att Sigro har massa kampanjer nu (har dom kanske det jämt?) Och iom att jag skall göra ett badrum snart så tänkte jag passa på och köpa tätskiktet. Folie band hörn samt manchetter har jag koll på, men vilket lim är det jag skall ha, blandar man själv vad jag förstår? Bara ett lim, i både på vägg golv samt skarvar?

ÄR det dessa man blandar ihop?

http://www.sigro.se/sv/faest,fog-taetskikt/lip-rapid-cement-5-kg.php
http://www.sigro.se/sv/faest,fog-taetskikt/lip-folielim-5-kg.php

Tacksam för svar!
 
Manberg skrev:
Ser att Sigro har massa kampanjer nu (har dom kanske det jämt?) Och iom att jag skall göra ett badrum snart så tänkte jag passa på och köpa tätskiktet. Folie band hörn samt manchetter har jag koll på, men vilket lim är det jag skall ha, blandar man själv vad jag förstår? Bara ett lim, i både på vägg golv samt skarvar?

ÄR det dessa man blandar ihop?

[länk]
[länk]

Tacksam för svar!
Japp, stämmer!
 
Jobbat en del med LIP idag. Måste säga att limmet inte alls är lika överjävligt som ni påstår. Var lätt att göra rent verktygen i vatten, bara man gör det direkt när man är klar efter max 2 timmar. Roller tycker jag dock inte gick bra, körde istället med bred pensel för våderna. Jag blandade tyvärr en hel hink med lim men det var dumt.

Det tar tid att sätta remosorna och inte mycket lim går åt för det. Vi fick tänka om efter vi lade golvremsorna och börja med väggremsorna och göra en vägg i taget och sedan direkt våd på det. På sätt han vi nästan förbruka hinken innan 2 timmar.. Nästa runda så gör vi i omgångar. Det är jättelätt att göra rent hinken limmet kommer i så det är bara att blanda i den i omgångar- Hoppas bara limmet räcker nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.