•endumen• skrev:
Hur gick det med frigolitskäraren; fick ni ihop den? Ska bygga ihop en och kollar runt lite efter tips. Denna tråd innehåller mycket matnyttigt, men roligast vore att höra hur det gick för er! Är själv mer praktisk än tekniskt lagd.
Vilken bra beskrivning, att vara mer praktiskt än tekniskt lagd! :)

Tyvärr är mitt svar tråkigt; vi byggde aldrig någon - försökte inte ens - utan köpte den där billiga på Kjell & Co. Den var värd pengarna för det jag skulle ha den till, men höll inte så länge. Jag hann precis klart innan den började sluta bli varm och därmed inte fungera längre... :/ Då hade jag skurit i markfrigolit (tror jag det heter, jättetjock, hård, vit frigolit) flera timmar om dagen i fyra, fem dagar.
 
V vetgirig_ skrev:
Vilken bra beskrivning, att vara mer praktiskt än tekniskt lagd! :)

Tyvärr är mitt svar tråkigt; vi byggde aldrig någon - försökte inte ens - utan köpte den där billiga på Kjell & Co. Den var värd pengarna för det jag skulle ha den till, men höll inte så länge. Jag hann precis klart innan den började sluta bli varm och därmed inte fungera längre... :/ Då hade jag skurit i markfrigolit (tror jag det heter, jättetjock, hård, vit frigolit) flera timmar om dagen i fyra, fem dagar.
Hur stor ÄR eran ödlebur?
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Hur stor ÄR eran ödlebur?
Tja... 100x100x70 cm kanske. Iaf tillräckligt för att rymma det här landskapet. :)
 
En analog Märklintrafo. Tunna gitarrsträngar spända från sockerbit under bordet till en arm. Armen spänns av en gummstropp (amortisör heter det... jag vet...)
Fungerar bra. Kräver visst lugn då strängen går av om den blir för varm. Lätt att ställa in rätt med analog modelljärnvägstransformator.
DIY verktyg för modelleringsarbete med Märklintransformator och spänd gitarrsträng över arbetsbord.
Trevligt att slippa det eländiga statiska pulver som letar sig ner överallt om man sågar cellplast.
Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Othahaiti och 3 till
  • Laddar…
V vetgirig_ skrev:
Tja... 100x100x70 cm kanske. Iaf tillräckligt för att rymma det här landskapet. :)
[media]
Coolt! Finns det ingen video när det är målat och klart?
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Coolt! Finns det ingen video när det är målat och klart?
Trots att det gått ett halvår har vi faktiskt inte satt in landskapet än. Ödlan i fråga valde att gå i dvala... Så vi ska in med det nu vilken dag som helst och efter det kommer nytt klippp! :)
 
  • Haha
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag har använt en vanlig Mig/Mag svets, mata ut tråd, ställ ner strömmen på min och matningen på noll.
Nu kan man skära frigolit rakt o fint med en vanlig svetstråd.
Det var ett värdefullt tips! Måste testas! Tack!
 
  • Gilla
mgga
  • Laddar…
Mig är också bra att kapa spännband med, fransar sig inte sedan.
Men bränn inte på för fort utan låt ändarna smälta ordentligt.

Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
När jag gick i plugget så byggde vi en liten mackapär för att skära i frigolit. Den bestod av två träpinnar, ca 10x10mm och typ 25cm höga. dessa tejpades fast runt ett batteri av modell 3R12 på kortsidorna. Därefter fäldes den korta flärpen upp på batteriet och fästes bakom ett metallhäftstift. En tunn koppartråd fästes i samma häftstift och drogs till toppen på pinnen, fästes i ett nytt häftstift eller om de va typ en liten spik, över till nästa pinne, fästes på samma sätt där och ner till ett häftstift av metall som var placerat i höjd med den långa flärpen på batteriet. För att aktivera denna så fällde man upp den långa flärpen på batteriet mot häftstiftet så aktiverades skäraren.
Typ så här:
Illustration av en hemsnickrad frigolitskärare med träpinnar, batteri, metallhäftstift och koppartråd.
 
  • Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
När jag gick i plugget så byggde vi en liten mackapär för att skära i frigolit.
Sådana där har jag sett på YouTube också. Blir dock väldigt små frigolitbitar man kan skära... ;)
 
Skaffade en bit kanthaltråd (värmetråd) uppkallat efter någon Von Kant... i Hallstahammar tror jag.
Ska försöka lägga upp en bild på hur det blev. Tanken är att skära cellplast till trossbotten i förrådsbygget. Varför, jo för att det blev lite udda mått och cellplasten var billig...
 
  • Gilla
AWJJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.