Har en kulvert som är sedan peresolens uppkomst. Å funderar lite på byta men inte säker på om d är ett måste. Man brukar väl säga att syns det inget på vintern uppe på backen där den ligger så är det nog inga större värmeläckage. Har nu anliggningtermometrar både ute å inne å för mig d visar näsan 8 graders skillnad. Men vet ju iof hur noga dessa mätar. Men vet dock hur kulverten är uppbyggd. Enligt utsago från tidigare ägare.
 
Prova byt plats på termometrarna och se om du har samma värde. 8gr är massor!
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Tanken var d till vintern... men kanske oxo skaffa en bättre mätare.. å kolla.

Men om man ska byta vad finns att tänka på å vilka kulvert ledningar är bra? Tycker det ser ut som lite isolering.

hört lite om kulverts som inte funkat så bra å är de är bara 3-4 år gammal,
 
Redigerat:
Maxitherm gör bra kulvert med vettig isolering.
 
Ska kolla maxi.
Vilken temp kör ni i kulverten?
Borde väl vara extraförlust å skicka 80 grader från tanken å in?
 
Beror på om du tänkt satsladda eller kör kontinuerligt och det beror väl lite på storleken på tankarna osv.
 
Ja.. kontinuerligt å ca 5m3 tank.
 
Har du 3-500l inne räcker ju 60-65 för att ha legionellafritt. Nån styrning lär du ha, termisk ventil på returen kanske?
 
Har dock ingen ack inne... Tank panna i garage. Styrning sitter i huset ec home
 
Om du har plats så sätt en 500 liter i huset, du kan få en bra beg. för bara några hundralappar.

Sedan borde det funka bra att ta en gammal laddomat 3000 och en cirkpump och koppla den så den laddar tanken i huset när den blir för kall.
 
Redigerat:
Jo har hört att det sätts en tank i huset. Men är det d energisnålaste? Blir väl å värma en kall kulvert varje gång tanke ska laddas. Eller är det för att få tappvarmvatten oxo man gör så.

Är det inte bättre att ha kontinuerligt och bara skicka över ja säg 50 grader.
Går iof in använda till tappvarmvatten.
Men borde bli mindre förluster känns det som. Eller har jag tänkt galet där.
 
Det är för tappvarmvattnet man gör det annars måste man cirkulera tappvarmvattnet för att det inte ska ta så lång tid att få varmvatten. Men en liten el-varmvattenberedare i som du sätter i serie med varmvattenberedaren ute i tanken löser i och för sig också problemet.
 
Mr_Smurf skrev:
Det är för tappvarmvattnet man gör det annars måste man cirkulera tappvarmvattnet för att det inte ska ta så lång tid att få varmvatten. Men en liten el-varmvattenberedare i som du sätter i serie med varmvattenberedaren ute i tanken löser i och för sig också problemet.
Så har min vedeldande granne (som inte eldar för vv på sommaren) och det känns ju spontant som det blir minst förluster på det viset.
 
Det var kopplat så i det här huset. Men jag vartvungen att skrota den beredare för att den började läcka... Så nu är det bara elberedare,
Men har fundering på att skaffa en likadan beredare,

Men om man ska elda med ved mot tank i garaget å sedan bara plocka ut ca 50 grader från tanken in till huset.... hur gör man då?
 
Termisk ventil alt nån annan shuntlösning för konstanthållning av tempen. Snyggaste lösningen är ju utetempkompenserad kulverttemp. Jag gillar inte elberedare i serie-lösningen. Beroende på kulvertlängd så värms vattnet två gånger. Först med ved och sen med el..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.