T
Vad anser ni vara det bästa medlet för att rengöra infettade kedjor?
Jag tänkte rengöra min mc-kedja som jag tycker blivit för fettig och skitig.

Tänker att det borde finns bra erfarenheter här med rengöring av motorsågskedjor m.m.

Finns en uppsjö av kedjerengöringsvätskor. Vilken ska man välja? Egna erfarenheter?
 
Med hjälp av en borste och en skvätt diesel får du kedjan ren.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
gillar man inte dieseldoften kan man köra med lämplig lampolja och även lacknafta - det är ungefär samma sak men luktar mindre
 
Petroleum avfettning, men köp inte Biltemas, den är värdelös.

Tvättade min kedja nyligen o OKs som de kallar super avfettning, den är bra.
Fick ligga nån timme i en kakburk, sen jobbade jag med pensel.
 
T
F fribygg skrev:
Med hjälp av en borste och en skvätt diesel får du kedjan ren.
Kan inte diesel vara skadlig för gummit i kedjan? 🤔
 
T
X xxargs skrev:
gillar man inte dieseldoften kan man köra med lämplig lampolja och även lacknafta - det är ungefär samma sak men luktar mindre
Lacknaftan och lampoljan kostade ungefär lika mycket på Clas Ohlson såg jag. Vilken är att föredra i sånt fall?
 
T Tovin skrev:
Kan inte diesel vara skadlig för gummit i kedjan? 🤔
Nu blir jag nyfiken @Tovin, vad har du för kedja med gummi? Bild?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nu blir jag nyfiken @Tovin, vad har du för kedja med gummi? Bild?
Alla kedjor de senaste 2000 åren ungefär, har gummi som tätar mellan länkarna.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Jag använder denna:

https://amzn.eu/d/g4UsrFM

IPONE Chain Cleaner sprayburk för rengöring av kedjor, med röd sprejmunstycke och vit flaska, kompatibel med O-X-Z led.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
Alla kedjor de senaste 2000 åren ungefär, har gummi som tätar mellan länkarna.
Påbud från Jesus? 😉
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använder denna:

[länk]

[bild]
Säkert jättebra och förmodligen inte så farligt mycket dyrare än ett par deciliter diesel, en beg diskborste och en återanvänd glassburk att det har nån som helst betydelse för TS.
Undrar hur din valda produkt står sej miljömässigt mot tex miljöavfettning eller en skvätt rapsolja @MatiasS? (Att den inte är värre än diesel som jag använt får jag verkligen hoppas)
 
F fribygg skrev:
Säkert jättebra och förmodligen inte så farligt mycket dyrare än ett par deciliter diesel, en beg diskborste och en återanvänd glassburk att det har nån som helst betydelse för TS.
Undrar hur din valda produkt står sej miljömässigt mot tex miljöavfettning eller en skvätt rapsolja @MatiasS? (Att den inte är värre än diesel som jag använt får jag verkligen hoppas)
Jag vet inte, kollade ett par test på youtube där man jämförde några vanliga produkter (som denna) med lampolja, diesel och diverse andra petroliumprodukter. Denna fick ett gott betyg och var enkel att köpa så då tog jag den…..

Glassburken - får man glass när man är klar med tvätten eller tröstar man sig redan innan för att det är tråkigt att tvätta?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Alla kedjor de senaste 2000 åren ungefär, har gummi som tätar mellan länkarna.
T Tovin skrev:
Tänker att det borde finns bra erfarenheter här med rengöring av motorsågskedjor m.m.
Jag har främst erfarenhet av Oregon och Husqvarnas motorsågskedjor och de har inte haft gummi mellan länkarna de senaste 40åren, inte heller kan jag minnas att de cykel och mopedkedjor jag pysslade med i ungdomen hade gummitätningar men det är länge sedan nu och kedjorna kan ju givetvis ändrat sig sedan dess.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Glassburken - får man glass när man är klar med tvätten eller tröstar man sig redan innan för att det är tråkigt att tvätta?
I brist på kakburk är beg glassburk inte så dumt, burkarna "uppstår" naturligt om man har sambo/fru eller barn. Har man tillgång till fastbränslepanna i pannrummet är det lätt hänt att både trasor, burk, den skitiga dieseln och borsten åker in i pannan efter avslutad rengöring vilket sannolikt inte är det bästa för miljön.
 
Googla o-ring och mckedja så hittar du info. Finns förstås kedjor utan också även till mc, och det pågår antagligen något religiöst krig om vad som är bäst också….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.