Är sugen på att investera i en vettig såg till min lilla möbelsnickarverkstad. Förstahandsvalet är Festool Kapex 120 då jag vet att den håller sådan precision som jag önskar mig, men tyvärr är prislappen lite för hög. Jag är ute efter en såg med bra kapkapacitet och med hög precision, korrekta vinklar är ett måste, dammuppsamling är också något jag värdesätter högt. Vikt spelar mindre roll, den kommer att vara stationär. Gärna en såg som kan stå nära vägg men inte ett måste. Så vilka är de närmsta konkurrenterna jag bör titta närmare på?

Rent spec-mässigt så hittar jag dessa som ligger i ungefär samma liga, tar gärna emot åsikter om någon har erfarenhet av dom samt tips på andra maskiner jag har missat!

http://www.makita.se/tool/14934/LS1216.html
http://www.metabo.se/Produktkatalog...tationaera-maskiner.23941+M59bcb5d5725.0.html
http://www.hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1232&c=9521&prodID=13193
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gcm-12-jl-30916-ocs-p/
http://se.milwaukeetool.eu/verktyg/elektriska-verktyg/ms-304-db/
 
Vad har du för bords såg. Går det inte att skaffa en bra litet kapanhåll typ incra eller dylikt ?
 
pär h skrev:
Vad har du för bords såg. Går det inte att skaffa en bra litet kapanhåll typ incra eller dylikt ?
Ingen! På sikt kanske CMS-modul till min sänksåg men än så länge är det endast sänksåg med skenor, parallel-anslag och MFT vilket jag klarar mig ganska bra på.
 
Efter som jag inte äger någon kap o ger man har använt olika så är min slutsats att en kap och ger aldrig kan mäta sig i stabilitet med en bords såg. En bra kap o ger kostar väl lätt 10000 och så behöver man en bordssåg och en ny sådan av tvivelaktig kvalitet kostar 10000. Då tycker jag att om man ändå tänker ha dom stationära så läög den summan på en bättre såg. Men det är jag det.
 
Håller med Pär, har man möjlighet så är det till det mesta bättre m en bra justersåg. Men har man inte det så jag rekommendetat ett titta på en gjutjärnskap typ gamla elu eller Pegic. Tunga såklart, och går ofta inte att luta o saknar slida. Förutom det sågar de väldigt bra om de är i skick. Tunga, men det spelade ju ingetn större roll om jag förstår dig rätt.
 
Jag kanske borde ha betonat "lilla snickarverkstad" lite mer i mitt första inlägg!:) Det är ett mindre garage som dessutom delar utrymmet med två motorcyklar som också ska kunna mekas med där inne. En justersåg hade givetvis varit trevligt men jag behöver arbeta på den lilla yta jag har, och dessutom kunna stuva undan allt förutom en lång bänk som ska pryda långsidan av garaget, där kap o gersågen ska bakas in var tanken. Jag har ett MFT-bord som kommer utgöra kärnan i verkstaden, till det håller jag på att bygger ett förlängningsbord för en liten fräs samt ytterligare några förlängningsbord för att kunna hantera större arbetsstycken mm. En kompakt och flexibel verkstad är tanken!

Även om jag uppskattar era råd så är det helt enkelt en kap o gersåg jag efterfrågar!:)
 
Att du inte får plats med en justersåg kanske är förståligt. Men man måste inte ha en med två metersbord finns mindre smidiga. Men min tanken var inte att du skulle skaffa en stor såg utan en bättre än dessa bordssågar säger inte att dom är dåliga men köp en med färe kompromisser. Till den sågen skaffar man ett bra kapanhåll. Jag är övertygad om att det är bättre än en kap
speciellt dom med glid funktion. Där håller jag med Daniel ju färre rörliga delar desto större precision.

Jag har visat förståelse att man köper ett mft bord om man jobbar på fältet. Men den är inte guds gåva till finsnickeri. Nu blir jag kanske påhoppad men det är min fasta ståndpunkt.
 
Mikael_L
MaTu skrev:
Är sugen på att investera i en vettig såg till min lilla möbelsnickarverkstad. Förstahandsvalet är Festool Kapex 120 då jag vet att den håller sådan precision som jag önskar mig, men tyvärr är prislappen lite för hög. Jag är ute efter en såg med bra kapkapacitet och med hög precision, korrekta vinklar är ett måste, dammuppsamling är också något jag värdesätter högt. Vikt spelar mindre roll, den kommer att vara stationär. Gärna en såg som kan stå nära vägg men inte ett måste. Så vilka är de närmsta konkurrenterna jag bör titta närmare på?

Rent spec-mässigt så hittar jag dessa som ligger i ungefär samma liga, tar gärna emot åsikter om någon har erfarenhet av dom samt tips på andra maskiner jag har missat!

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Boschen i din uppställning är väl utan slide?
Någon tanke med det?

Annars är det väl en rätt kompetent uppställning du har hittat. Svårigheten blir nu att välja ut den bästa. Svårt att finna någon som ägt två eller fler av dessa maskiner. En av dessa maskiner tenderar väl ofta att bli "den sista" man köper, sen sitter nöjd.
Jag har haft en lillebror till Makitan, LS0714. Väldigt fin precision i den var det. Då misstänker jag att även den här större är ganska bra.
Men större klinga, och större längre prylar överallt i mekanismen blir det förvisso större krafter, så det är inte alls säkert att den större ens är lika bra.
 
pär h skrev:
Att du inte får plats med en justersåg kanske är förståligt. Men man måste inte ha en med två metersbord finns mindre smidiga. Men min tanken var inte att du skulle skaffa en stor såg utan en bättre än dessa bordssågar säger inte att dom är dåliga men köp en med färe kompromisser. Till den sågen skaffar man ett bra kapanhåll. Jag är övertygad om att det är bättre än en kap
speciellt dom med glid funktion. Där håller jag med Daniel ju färre rörliga delar desto större precision.

Jag har visat förståelse att man köper ett mft bord om man jobbar på fältet. Men den är inte guds gåva till finsnickeri. Nu blir jag kanske påhoppad men det är min fasta ståndpunkt.
Jag uppskattar att ni försöker vägleda mig! Har du en länk till en konkret produkt som du tänker på, för jag är inte helt med på vad du faktiskt rekommenderar... Angående kap o ger så håller jag delvis med dig, men också inte! Det finns en uppsjö av hobby-sågar för någon tusenlapp eller två som inte håller måttet för möbelsnickeri, men t.ex Festools Kapex är faktiskt väldigt exakt måste jag få lov att säg, tyvärr är ju prislappen därefter och därav uppkomsten av denna tråd!

Angående MFT så har du givetvis rätt till din åsikt! Min åsikt är att den är lätt att vika ihop och plocka undan, den utgör en väldigt bra grund för justersågning av mindre skivmaterial med sitt rutnät av hål samt kapanslag. Den är också smidig att få fast allehanda detaljer på allehanda vis för slipning, fräsning, för att limma saker mm mm. Så även om den inte utgör en god bas för handhyvling (även om det i viss mån fungerar) så tycker jag att det är ett fantastiskt och allsidigt redskap som jag inte skulle vilja vara utan! I den fasta bänkraden som jag nämnde i mitt förra inlägg kommer det vara en sektion av mer traditionell hyvelbänk för allehanda handarbete.

Hela min verkstad kommer bli en stor kompromiss, jag försöker bara göra den kompromissen så god som möjligt!
 
Mikael_L skrev:
Boschen i din uppställning är väl utan slide?
Någon tanke med det?

Annars är det väl en rätt kompetent uppställning du har hittat. Svårigheten blir nu att välja ut den bästa. Svårt att finna någon som ägt två eller fler av dessa maskiner. En av dessa maskiner tenderar väl ofta att bli "den sista" man köper, sen sitter nöjd.
Jag har haft en lillebror till Makitan, LS0714. Väldigt fin precision i den var det. Då misstänker jag att även den här större är ganska bra.
Men större klinga, och större längre prylar överallt i mekanismen blir det förvisso större krafter, så det är inte alls säkert att den större ens är lika bra.
Ja, du har rätt om Boschen, det hade jag missat! :surprised: Jo jag inser att det är liten sannolikhet att någon har erfarenhet av flera maskiner, men kanske har någon bu eller bä att säga om någon av dom? Nu fick Makitan en liten guldstjärna i alla fall! I slutändan kommer jag ändå provköra innan köp men det hade varit skönt om man visste att man kunde utesluta någon (Boschen...) och titta närmre på någon (Makitan...) redan innan den fysiska jakten börjar!
 
Mikael_L
Du söker ju precision, så saknar sågen mjukstart tycker jag att den nästan går bort bara av den anledningen.

Nu har kanske alla dessa mjukstart, men du kan tänka på det.
 
Jag funderade i samma banor som du inför köp av kap&gersåg och valet föll till slut på Kapex vilket jag inte har ångrat alls. Min användning är möjligen lite annorlunda eftersom jag gärna vill kunna flytta sågen också och där är Kapex väldigt trevlig eftersom den är byggd lätt.

Den Boch du listar är visserligen inte utrustad med slide men den har ju stor kapacitet eftersom den har 12" klinga. Det finns trådar om denna såg på forumet där man valt just denna såg med samma kravlista. Utsuget på Kapex är nog svåröverträffat men på en såg utan slide är det lättare att få till detta bra så jag tror nog att Boschen är värd en extra kik.
 
kulle
Makitan tycker jag du ska titta närmre på, företaget jag jobbade på innan köpte ofta in olika märken på maskinerna.
Vi var olika yrkesgrupper som samsa om sågarna, men makitan var populärast så den fick utstå mycket misshandel men trots det behöll den sin precision.
En mycket bra såg
 
  • Gilla
Knuthila
  • Laddar…
Jag har en Bosch GCM 12 JL som jag började diskutera i denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...apsag-med-precision-utan-slide-gcm-12-jl.html
Tyvärr har jag inte riktigt hunnit börja använda den till finsnickeri ännu annars var tanken att komma med en recension i den tråden så småningom.

Jag tittade medvetet efter en såg utan slide eftersom jag dels läste en test i FWW där just denna fick positivt omdöme och dels inbillar jag mig att precisionen skulle bli bättre utan slide (färre felkällor). Dessutom så kostar slidefunktionen en hel del extra. Att kunna kapa 100x100 eller 70x200 bedömde jag var tillräckligt för mina behov i detta sammanhanget.

Det jag kan konstatera är att inställningarna från fabrik var helt OK för bygg men kan nog bli lite bättre. Nu har jag äntligen fått tummarna loss och skaffat några bra referensvinklar men för tillfället är fokus på altanbygge så jag väntar med finjusteringarna tills det är klart. Men än så länge är sågupplevelsen positiv.
 
Den här var väl inte så pjåkig för 1500kr, om du vill ta båten över från umeå? :p
http://www.findit.fi/sve/search/792628.htm

Nä men seriöst så äger jag ingen kapsåg heller, jag har dock en justersåg med glibord, men den passar i min garageverkstad på 28m2. Får ofta dubblera som arbetsbord också.

Vad jag har hört om kapsågar så är det väl Kapex och Festool som gäller om precision är vktigt, annars brukade jag använda en gammal einhell som virkeskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.