hyggabus skrev:
Om du Norrhyttan ser till att den har olja, så skickar den inte ut vevstaken genom blocket...
De billigare/enklare Briggsmotorerna (*) har stänksmörjning och blir kritiska om oljenivån är låg.
* Jag antar att dyrare Briggsmotorer har oljepump ?
Tids nog ger alla motorer upp, och den här har ju börjat få ganska många timmar på sig nu. Simpla konsumentmaskiner är inte konstruerade för oändlig livstid. Jag är förvånad att den gått så länge. Men nu börjar oljekonsumtionen bli ganska hög.
 
Joel Olsson skrev:
Kul Micro att biltemaklipparen funkar bra! Vilken av modellerna är det du har? Den billigaste eller den lite större?
Jag har den som kostar 2300kr (LM 502SP )
 
Min åkgräsklippare är från 76 och har gått många timmar i svärfars äppleodling och Briggs motorn startar fint även vid-20 (plogning)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Biltema är ofta skräp, men inte alltid. Det gäller bara att sortera ut vilka grejer i sortimentet som funkar och vilka som är kass.

Själv har jag en sketen Partner trädgårdstraktor som jag ärvt av min far. Tror att den är från 1992. Vet inte antal timmar den gått totalt men de senaste tio åren, då jag haft den, har den i alla fall gjort närmare 700 timmar. Har kostat några oljebyten, ett knivbyte, ett antal knivslipningar, två batteribyten, ett svetsat fäste till klippbordet och en flaska remspray.
Så, en billig skitklippare kan överraska. Nu har Partnern ganska många nackdelar ändå, så jag skulle aldrig köpa en. Men tänker envisas med att köra med den jag fått tills den skickar ut vevstaken genom blocket.
På min gamla partner trädgårdstraktor så går motorn fint men klippdäcket börjar vara sönderrostat och en knivhållare har gett upp. Så den blir antagligen pensionerad innan motorn tagit slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.