Har funderat lite på rekommendationerna här i tråden, läst lite mer och kollat på recensioner och liknande på Youtube och lutar nog åt en DeWalt DW745 nu faktiskt. Anhållet verkar riktigt bra och jag tror nog att sågens kapacitet kommer räcka gott och väl åt mig.

Den går att köpa för 4600 kr inkl. frakt från ffx.co.uk och då får jag ju pengar över att köpa till extra sågblad och virke för att bygga någon slags sågstation/bord för att placera sågen i för större sågbord.
 
Hoppas att du inte tar illa upp av mitt ifrågasättande men det där småfixandet och lagerbytandet som du sade dig inte ha tid med på en begagnad maskin handlar väl om ungefär samma arbetsinsats som att bygga en bra sågstation kring en DeWalt 745.
 
Nej då, jag tar inte illa upp :).

Rent krasst så har du ju rätt, man får mer för pengarna om man köper en äldre maskin begagnat.

Men att köpa en begagnad maskin innebär ofta ett evigt letande på Blocket, köra 30 mil med släp för att hämta hem den och sen mekaniskt arbete för att få den i bra skick, något som jag inte är så bra på och heller inte är så intresserad av. Slutligen så har jag inte trefas i garaget så då faller ju de flesta sådana maskiner bort tyvärr.

Men jag ska trots det hålla lite koll på Blocket, man vet ju aldrig vad som kan dyka upp.
 
svanstrom skrev:
Nej då, jag tar inte illa upp :).

Rent krasst så har du ju rätt, man får mer för pengarna om man köper en äldre maskin begagnat.

Men att köpa en begagnad maskin innebär ofta ett evigt letande på Blocket, köra 30 mil med släp för att hämta hem den och sen mekaniskt arbete för att få den i bra skick, något som jag inte är så bra på och heller inte är så intresserad av. Slutligen så har jag inte trefas i garaget så då faller ju de flesta sådana maskiner bort tyvärr.

Men jag ska trots det hålla lite koll på Blocket, man vet ju aldrig vad som kan dyka upp.
Är du seriös med finsnickeri så är det lika bra att inse att trefas kommer vara nödvändigt på sikt.
Jag byggde ett helt förråd för att börja snickra lite smått i. Grävde ner en enfasmatning (direkt i jorden). Efter ett tag var det bara att inse att jag varit dumsnål och ställa sig och börja gräva ner en riktig trefasmatning, denna gång i riktigt markrör. Satte undercentral ute i förrådet och har nu möjlighet att köra 3-fas 16A. Skulle jag behöva mer någon gång så är det åtmintsone betydligt enklare att byta ut kabeln till en grövre eftersom det nu finns rör.
 
Har en GTS10XC som fungerar bra.
Upplever inga bekymmer med anhållet. :)
 
vectrex skrev:
Är du seriös med finsnickeri så är det lika bra att inse att trefas kommer vara nödvändigt på sikt.
Jag byggde ett helt förråd för att börja snickra lite smått i. Grävde ner en enfasmatning (direkt i jorden). Efter ett tag var det bara att inse att jag varit dumsnål och ställa sig och börja gräva ner en riktig trefasmatning, denna gång i riktigt markrör. Satte undercentral ute i förrådet och har nu möjlighet att köra 3-fas 16A. Skulle jag behöva mer någon gång så är det åtmintsone betydligt enklare att byta ut kabeln till en grövre eftersom det nu finns rör.
Trefas är alltid trevligt men att säga att det är nödvändigt för finsnickeri eller en verkstad på 11 m2 är lite väl kategoriskt tycker jag. Stora trefasmaskiner tar upp utrymmet och kräver spånsug medan finsnickeri mest med handverktyg fungerar fint på den ytan.
 
Jag har hela Stenbergaren i en verkstad på 16 kvadratmeter..... bara som jämförelse.

I praktiken går många mindre maskiner också på trefas så jag håller med vectrex.
 
Jag ska dra om elen i huset i framtiden och då kommer jag se till att fixa trefas till garaget/verkstaden, men just nu är det inte aktuellt.

Seriös med finsnickeri vet jag väl inte, det är en hobby precis som alla mina andra hobbies som elektronik, skytte, motorcyklar, etc, etc och allt tar ju tid och pengar :). Kanske kan jag kultivera intresset längre fram nog för att det skall kännas relevant med ordentligare grejer men nu tror jag ändå att en enklare bordssåg räcker långt för mitt behov. Allt är bättre än vad jag har nu, dvs ingen bordssåg alls :).
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Fasiken vad svårt det är att välja!

Hur stor nackdel är det att DW745:an saknar mjukstart, vilket Bosch:en har?

Hur är dammhanteringen på en DW745:a, är det lätt att suga upp eller kommer det sågdamm överallt?
 
svanstrom skrev:
Fasiken vad svårt det är att välja!

Hur stor nackdel är det att DW745:an saknar mjukstart, vilket Bosch:en har?

Hur är dammhanteringen på en DW745:a, är det lätt att suga upp eller kommer det sågdamm överallt?
Jag skulle säga att mjukstart är en trevlig feature men det påverkar knappast sågresultatet. Har du dammsugare kopplad på samma säkring så finns det en viss risk att den löser ut också.

Dammhanteringen kan jag inte svara på, men den är rätt kass på Boschen. Hela sågbasen läcker damm som ett såll.
 
Nu håller jag inte på med finsnickeri så jag kanske är ute på lite djupt vatten här. Är inte en sänksåg på skena och ett ordentligt sågbord ett bättre verktyg för detta?
 
  • Gilla
Limes
  • Laddar…
dof skrev:
Nu håller jag inte på med finsnickeri så jag kanske är ute på lite djupt vatten här. Är inte en sänksåg på skena och ett ordentligt sågbord ett bättre verktyg för detta?
Nej för att:

* Sänksågen kan du inte ställa helt variabelt djup på (åtminstone inte min Bosch), vilket du vill kunna göra om du ska göra spår, uttag och liknande.
* Det är jobbigt att såga tunnare plankor av en bred planka (möjligtvis inte i början, men väl på slutet).

Däremot är ju sänksågen helt fenomenal på massa annat.
 
Svante Svenson skrev:
Nej för att:

* Sänksågen kan du inte ställa helt variabelt djup på (åtminstone inte min Bosch), vilket du vill kunna göra om du ska göra spår, uttag och liknande.
* Det är jobbigt att såga tunnare plankor av en bred planka (möjligtvis inte i början, men väl på slutet).

Däremot är ju sänksågen helt fenomenal på massa annat.
Steglös djupinställning finns på festools sänksåg. Med det sagt är en bordssåg mer anvöndbar flr finanickeri. Om man måste välja.
 
svanstrom skrev:
Fasiken vad svårt det är att välja!

Hur stor nackdel är det att DW745:an saknar mjukstart, vilket Bosch:en har?

Hur är dammhanteringen på en DW745:a, är det lätt att suga upp eller kommer det sågdamm överallt?
Mjukstart har jag inte saknat. Men spånhanteringen är så jäkla dålig att man blir galen. Den är verkligen inget vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.