Jag har ett par billiga BlueWear från Jula.
Som hobbyartist hemma så är slitaget inte stort, de är bekväma.
MEN:
- De finns inga fickor för knäskydden, bara annat material som slitageskydd. ( en miss jag får ta på mig som byxinköpsamatör )
- Baksidan av nitarna på hammarhankarna är gjorda av någon riktig skitmetall, en blev uppvikt och rev sönder underarmen på mig. Blod överallt.
Om jag ska blöda ska det vara pga av sågen eller kniven, inte byxorna !
 
obibobi skrev:
Jag har ett par billiga BlueWear från Jula.
Som hobbyartist hemma så är slitaget inte stort, de är bekväma.
MEN:
- De finns inga fickor för knäskydden, bara annat material som slitageskydd. ( en miss jag får ta på mig som byxinköpsamatör )
- Baksidan av nitarna på hammarhankarna är gjorda av någon riktig skitmetall, en blev uppvikt och rev sönder underarmen på mig. Blod överallt.
Om jag ska blöda ska det vara pga av sågen eller kniven, inte byxorna !
Säker på att fickorna inte sitter på insidan av byxorna? Det verkar mycket märkligt att det skulle saknas, även på billigare byxor.
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
Säker på att fickorna inte sitter på insidan av byxorna? Det verkar mycket märkligt att det skulle saknas, även på billigare byxor.
Precis. Mina Bluewear som jag har på mig just nu har knäskyddsfickorna inne i byxbenen.

Det tog några minuter innan jag kom på hur det fungerar första gången jag hade såna byxor i mina händer. :)
 
T
obibobi skrev:
Jag har ett par billiga BlueWear från Jula.
Som hobbyartist hemma så är slitaget inte stort, de är bekväma.
MEN:
- De finns inga fickor för knäskydden, bara annat material som slitageskydd. ( en miss jag får ta på mig som byxinköpsamatör )
- Baksidan av nitarna på hammarhankarna är gjorda av någon riktig skitmetall, en blev uppvikt och rev sönder underarmen på mig. Blod överallt.
Om jag ska blöda ska det vara pga av sågen eller kniven, inte byxorna !
Kollade också på dessa men upptäckte att sömmarna i grenen redan som nya höll på att öppna sig om man drog i tyget och detta på alla exemplar, rena bondfångeriet!:wow:

Betalar då hellre det dubbla för antingen Fristads eller Blåkläder som håller evigheter längre samt att dessa har förstärkta sömmar.
 
snickers är min grej de
 
S
tycker också om snickers men visst kunde snickarbyxer va billigare. eller vad tycker ni?

å glöm att vi har någon speciell färg på yrkesgrupper.
bara murare. målare brukar ha vita. sen är det olika
 
Redigerat av moderator:
Jag har haft de flesta märkena, Snickers är för pösiga iaf den modellen jag hade, Blåkläder hade dåliga karborrelås till telefonfickan, Fristads är okej men Carpenter ACE från Grolls är den bästa byxa jag haft iaf. Grymt bra och perfekt storlek på fickor, många fickor som är genomtänkta samt väldigt slitstarka.
 
Jag ligger inne med något mått mellan c46 och c44, bägge funkar bra i de flesta modellerna. Dock har fristads ett par windstopper byxor som är c46 som sitter helt perfekt. 300-400 kr dyrare paret men det är det värt när man jobbar utomhus. Gå inte på deras fas2 sak då man tappar 50% av det man har i fickorna på grund av att fickorna längs benet är konstigt utformade =P
 
Har nu i vinter haft Blåkläders X1500 (OBS - inte canvasmodellen) http://www.blaklader.com/se/produkt...15001380-midjebyxa-hantverk-x1500/svart-9900/ och jag är imponerad.
Lätt den bästa arbetsbyxa jag provat. Om man nu ska försöka att hitta något negativt att säga om denna så är det väl mobilfickan som inte är designad för moderna telefoner och att dom är dyra. Trots detta så ger jag den 5 av 5 möjliga. (y)
 
Lightning skrev:
Har nu i vinter haft Blåkläders X1500 (OBS - inte canvasmodellen) [länk] och jag är imponerad.
Lätt den bästa arbetsbyxa jag provat. Om man nu ska försöka att hitta något negativt att säga om denna så är det väl mobilfickan som inte är designad för moderna telefoner och att dom är dyra. Trots detta så ger jag den 5 av 5 möjliga. (y)
Nog för att jag själv använder mig av dem och att jag tycker om dem, men knappast att man kan ge dem 5 av 5. Bara för att ta två snabba exempel som är dåliga kan man nämna de allt för tunna spikfickorna och hela sidofick-systemet för tumstock och kniv.
Tjockleken på spikfickorna borde vara något liknande Fristad FAS2-byxorna och lika så sidofickan för tumstock med mera borde kopieras rakt av från Fristadbyxan som är perfekt! Där får man plats med både tumstock, vattenpass, strippor och Hultafors dubbelhölster.

Men en mycket positiv sak är att framfickorna sitter framför spikfickorna istället för bakom som på Fristad FAS-2.

Nej, ta det bästa från både Fristad FAS-2 och Blåkläder 1500 så kommer man få en perfekt arbetsbyxa.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Nog för att jag själv använder mig av dem och att jag tycker om dem, men knappast att man kan ge dem 5 av 5. Bara för att ta två snabba exempel som är dåliga kan man nämna de allt för tunna spikfickorna och hela sidofick-systemet för tumstock och kniv.
Tjockleken på spikfickorna borde vara något liknande Fristad FAS2-byxorna och lika så sidofickan för tumstock med mera borde kopieras rakt av från Fristadbyxan som är perfekt! Där får man plats med både tumstock, vattenpass, strippor och Hultafors dubbelhölster.

Men en mycket positiv sak är att framfickorna sitter framför spikfickorna istället för bakom som på Fristad FAS-2.

Nej, ta det bästa från både Fristad FAS-2 och Blåkläder 1500 så kommer man få en perfekt arbetsbyxa.

//Patrik
Smaken är som baken. :)
Jag gillar inte spikfickor överhuvudtaget på arbetsbyxor, jag klipper bort dom. När det ska spikas o skruvas åker snickarbältet på. När det gäller övriga fickor beror det ju på vilka saker man anser sig behöva vara laddad med sas. Personligen vill jag kånka runt på så lite som möjligt i fickorna.

I sidofickan har jag Hultafors dubbelhölster och en Pica. Tumstock bär jag nästan aldrig med mig längre utan har en BT5 i bältet.

Den värdelösa telefonfickan fick frugan sprätta bort.;)
 
Mikael_L
Lightning skrev:
Jag gillar inte spikfickor överhuvudtaget på arbetsbyxor, jag klipper bort dom. ....

...Den värdelösa telefonfickan fick frugan sprätta bort.;)
Ja visst är det lite irriterande att allt man köper bara är halvfabrikat ... :D
 
Jag får väl erkänna att även jag sprätter bort spikfickorna... Telefonficka är för övrigt ett otyg, lagom tills man lärt sig att det är där det ringer, så slutar kardborren fungera. Varje gång man sätter sig i bilen så åker telefonen i backen. Har smällt ett par displayer i bildörren på det sättet.
 
Mikael_L skrev:
Ja visst är det lite irriterande att allt man köper bara är halvfabrikat ... :D
Ja visst är det! :D

Allt måste göras om o trixas med. Fick exv. konvertera min volvo i helgen till etanoldrift. :D
 
Lightning skrev:
Smaken är som baken. :)
Jag gillar inte spikfickor överhuvudtaget på arbetsbyxor, jag klipper bort dom. När det ska spikas o skruvas åker snickarbältet på. När det gäller övriga fickor beror det ju på vilka saker man anser sig behöva vara laddad med sas. Personligen vill jag kånka runt på så lite som möjligt i fickorna.

I sidofickan har jag Hultafors dubbelhölster och en Pica. Tumstock bär jag nästan aldrig med mig längre utan har en BT5 i bältet.

Den värdelösa telefonfickan fick frugan sprätta bort.;)
Så med andra ord är det inte så mycket av byxorna du använder... ;)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.