J Jarlsgård skrev:
Du kan bygga ut vardagsrummet under det befintliga taket, då skärmtaket är såpass stort att det är beräkningsgrundande och inräknat i byggrätten om den är baserad på BYA.

Således innebär en tillbyggnad där inte att du tar mer yta i anspråk.

Edit:
Missade svaret ovan.
I vilken kommun är det om man får fråga?

Att bygga på en våning är nog svårt att försvara rent kostnadsmässigt skulle jag tro.
Det är Helsingborgs kommun, området är rätt dyrt så hade huset haft ovanvåning hade det nog kostat 1.5 milj extra, dock blir det bara 2 sovrumrum på ovanvån plus hall och bad.
Därför jag tänker om det är värt det då jag egentligen bara behöver ett extra rum.
 
Utanför den ytterväggen som inte är mot någon granne, dvs den högra väggen, vad är utanför den? Din tomt?
 
J Jarlsgård skrev:
Utanför den ytterväggen som inte är mot någon granne, dvs den högra väggen, vad är utanför den? Din tomt?
Utanför högra väggen är samfällighetens lekplats, huset står bokstavligt talat på tomtgränsen. Kanske 20cm till godo om man verkligen zoomade in på tomtkartan..

Börjar överväga lösningen med att försöka flytta upp vardagsrummet till köket. Det kanske inte är så trevligt att gå in i sovrummet från köket som jag först tänkte.
 
BirgitS
M myntha skrev:
Det kanske inte är så trevligt att gå in i sovrummet från köket som jag först tänkte.
Vad skulle vara otrevligt med det?
Det är ju rätt vanligt i lägenheter att det finns en sovrumsdörr i köket.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
M myntha skrev:
Börjar överväga lösningen med att försöka flytta upp vardagsrummet till köket. Det kanske inte är så trevligt att gå in i sovrummet från köket som jag först tänkte.
Bättre det än toalettingång från köket som finns i en del bostäder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.