Ska bärläkten bara skruvas fast i gamla takplåten skulle jag inte rekommendera en självbirrande skruv. Ska de dra i plåten behövs en trubbig och ganska grov skruv men då blir den trög att dra genom virket.

Rimligast vore att ta en lång träskruv som går ända ner till den undre bärläkten. Eller kanske ända ner till råsponten.
 
Men vissa läktrader kommer inte träffa gamla läkten utan bara i ströläkten jag lagt på taket cc600 i Dalarna så taket är ”platt”
Men för att gardera sig lite extra vill jag dra en skruv som bara sitter i den gamla plåten.
Och är ute efter en skruv som fungerar till de om någon har tips på typ av skruv. Vanlig träskruv fungerar inte till de. Farmarskruven drog helt ok men har uppstickande skalle.

En försänkt skruv men som har liknande egenskaper som en farmarskruv. Om inte bättre.
 
Hur grov träskruv har du provat med?
 
S Stubai skrev:
Hur grov träskruv har du provat med?
Har ingen råspånt under utan plast! Prövade med en 4,5x 60 skruv. Vill ju ha en Max 70 skruv så jag inte punkterar plasten under.

Detta moment är bara för att gardera sig.
Borde ju finnas skruv för ändamålet tycker jag.
Kan pröva med en 6 mm skruv med men tror de blir samma scenario att den går rycka ut.
 
N Niklaspe skrev:
Har ingen råspånt under utan plast! Prövade med en 4,5x 60 skruv. Vill ju ha en Max 70 skruv så jag inte punkterar plasten under.

Detta moment är bara för att gardera sig.
Borde ju finnas skruv för ändamålet tycker jag.
Kan pröva med en 6 mm skruv med men tror de blir samma scenario att den går rycka ut.
Jag skulle inte prova något mindre än 6mm.
Det finns särskilda skruva för att fästa saker i takplåt som ska ge en starkare infästning för t ex snörasskydd. Men vad jag vet finns det bara korta sådana och med samma skalle som farmarskruv.
 
S Stubai skrev:
Jag skulle inte prova något mindre än 6mm.
Det finns särskilda skruva för att fästa saker i takplåt som ska ge en starkare infästning för t ex snörasskydd. Men vad jag vet finns det bara korta sådana och med samma skalle som farmarskruv.
Nä precis, sett dom med. Frågan är ju om man kan ta bort packningen på skruven och dra ned huvudet i regeln.
 
N Niklaspe skrev:
Nä precis, sett dom med. Frågan är ju om man kan ta bort packningen på skruven och dra ned huvudet i regeln.
Ja, det tror jag är möjligt. I alla fall om den drar tillräckligt i plåten.
 
S Stubai skrev:
Ja, det tror jag är möjligt. I alla fall om den drar tillräckligt i plåten.
Jodå kändes rätt ok. Men ska åka in på byggåterförsäljare och höra. Verkar ju finnas olika konstruktionsskruvar med nått som heter borrwing och dylikt. I värsta fall får jag dra ett par skruvar i takstolen men inte dra dom så hårt att taket som läkten ligger på börjar bågna nedåt.
 
N Niklaspe skrev:
Jodå kändes rätt ok. Men ska åka in på byggåterförsäljare och höra. Verkar ju finnas olika konstruktionsskruvar med nått som heter borrwing och dylikt. I värsta fall får jag dra ett par skruvar i takstolen men inte dra dom så hårt att taket som läkten ligger på börjar bågna nedåt.
Borrwing har jag för mig alltid har borrspets så det är inte att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.