Hej
Ännu ett ärende med bärande vägg.
Skall göra om köket och öppna upp mot vardagsrummet.
Har kollat upp en hel del, och vill bara stämma av en sista gång innan tigersågen får göra sitt.

Huset är ett gullringshus byggt -68

Vill ta bort väggar utmed röd linje (se bild_1).
Takstolarna är at typ W och underarm och överarm är gjorda med 145x45.
Spännvidd 7,5 m mellan ytterväggar taklutning 27grader.
Ligger på gränsen mellan snözon 2 och 2,5.

Markerad innervägg är byggd enligt bild2.

Min uppfattning är att denna vägg inte är bärande, men man vill ju vara på säkra sidan.
/Roy
 
  • bild_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enl tabell i Takstolshandboken klarar 45x145 i över och underram virkeskvalitet T2,K24 eller C24 i snözon 2,5 en spännvid på 5.6 meter.
Låt en statiker räkna på det krävs troligen en balk.
Krävs oxå bygganmälan då måste du kunna visa hur du har tänkt.
Om du bara tar ner väggen riskerar du en kraftig nedböjning./MLj
 
Hej
tack för snabbt svar,
var tvungen att gå upp på vinden och dubbelkolla.
Virket i takstolarna är inte 145x45 utan 145x50. (märkningen på trät står det E L ,G T, om det get någon ledtråd.
kollade även underramen och där finns 2st påspikade regler en på varje sida som är 30x70.

Rev upp isoleringen där inneväggen går, man kan se innerväggen och den ligger inte mot takstolen får in fingrarna mellan.

Vad man mer kunde se var att det ligger ingen hel längsgående regel överst i väggen utan bara kotlingar (50x95 på bild 2), jag kan se ändträt på de 35x50 reglarna,(se bild2) dessa verkar bara vara snedspikade upp mot glespanelen.

Jag tycker väggen verkar bra klen för att vara bärande samt att den inte ligger emot takstolarna.

Kan de extra 35x70 samt att det är 50mm istället för 45mm göra att man kommer upp i rätt bärighet?

/Roy
 
Redigerat:
Hej
Virket är alltså 50 mm tjockt troligtvis 150mm brett och ohyvlat?
Det står ingen siffra?
Kolla om kvistarna på högkant är mindre än 25mm och kvistar flatsidan är mindre än 1/4 del av bredden, är det uppfyllt och inga andra fel finnes kan man räkna virket som T2.
Är huset sedan beläget i snözon 2 och överramen vore 45x170 T2 klara man en spännvidd på7,7 meter.
Har takstolarna pressbleck? i såfall kan man förstärka överramen med påspik ex vis
22x145 en på varje sida spik 4 tum 2 från varje håll c300mm.
Kolla med någon sakkunnig på plats innan du sätter i sågen ser illa ut om taket sackar ned./MLj
 
Står varannan stolpe rakt under en takstol?

Normalt har man väl inte kortlingar i en bärande vägg, utan en infälld planka på höjden, men står stolparna rakt under takstolen så går det ju endå.

Har du källare eller krypgrund, då har du nog en bärande vägg där, rakt under väggen du vill ta bort.
 
Var uppe och kollade igen.
Hittade ingen siffra men det står E.I och G.T inne i ett stort D.
Inte mycket kvistar alls.
Men grovleken på överramen har väl ingen betydelse för hur mycket underramen kommer hänga ner eller har jag fattat helt fel?
Om överramen är för klen så har den väl alltid varit det för denna snözonen med eller utan bärande vägg.

För övrigt har alla skarvar pressbleck, samt så kan du se på bild2 de 2st förstärkningar av underramen med 35x70 mm regler.

/Roy
 
Redigerat:
Hej JOW
Japp har källare under, och den väggen är bärande.

Och nej varannan stolpe står inte under takstolen som sagt får in fingrarna mellan takstol och väggen.
Kollar man noga så står den ganska exakt som på bild2 träffar halva glespanelen.

/Roy
 
Ok, men då kan ju innerväggen endå ligga i press på halva glespanelen.
I mina amatörögon tror jag inte att väggen är bärande, men den kan nog förhindra en synlig nedböjning. I det fallet skulle det minska storleken på en eventuell balk.

Men jag kan inte säga annat än Mats Lj, låt någon räkna på det.
 
Var uppe och tog lite bilder.

Bild3 och 4 visar hur mellanväggen ligger i förhållande till takstol.

Bild5 är märkningen på takstolen jag försökt beskriva


/Roy
 
  • bild_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • billd_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stämplen säger att det är sorterat av en herr Einarsson ,GT kan betyda Gullringshus.
Ser väldigt finkvistigt ut.
Över och underram samverkar i en fackverkstakstol, strävan närmast yttervägg överför en tryckkraft från överram till underram. Strävan från nock tar upp en drag kraft.
När man ser läktavståndet undrar man om yttertaket består av eternit? eller något annat lättare material.
Gullringshus var en stor tillverkare så man finräknade på dimmensionerna och tog inte till i överkant,Takstolshandbokens tabell räknar kanske med lägre nedböjning.
Byggherren dvs du är alltid ytterst ansvarig vid en byggnation så avgörandet är ditt/MLj
 
Nej det är betongpannor.
Om jag får spekulera fritt innan jag har fått all info om hållfastheten så tror jag de extra 35x70 som sitter spikad på underramen är nyckeln till att det inte är en bärande vägg.
Får fundera på hur mycket extra bärförmåga dessa gör till konstruktionen, har inte sett detta tidigare men det borde göra en del till hållfastheten.

Kollar man längre bort längs mittenväggen så upphör mellanväggen utan avlastning för ett antal garderober(bakstycket är bara en skiva), visst är det bara en 2m lucka men ändå.
Ska be någon räkna på det innan jag går loss med sågen.
 
Var i kontakt med kommunens byggnadsinspektör de hade mer information,
i de tekniska dokumenten om huset stog att endast ytterväggar är bärande, och han kommenterade även att de regler 35x50 som är i väggen är för klena för att få vara bärande.

Så nu är det bara att låta tigersågen jobba.

/Roy
 
  • Gilla
G Ekvall
  • Laddar…
Skoj, lycka till!
 
Går i prexis samma tankar med likadant hus.
Hur har det gått för dig?
Skickade ett PM oxå.
 
Jag har ett Myresjöhus Typ 1 från 1957 med liknande konstruktion och problem/tankar. Är också intresserad av en ev uppföljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.