findus42 skrev:
Att mått avviker från standard eller att de varierar spelar ingen roll.
Men att skilja på skjutande och dragande moment i en takstolskonstruktion är viktigt. Om inte båda finns så är inte takstolen starkare än underramen. I det här fallet finns en massa stöttor, som fördelar ner last till underramen, utan motsvarande strävor som gör det hela till ett fackverk. TS gör förstås som han vill. Jag skulle lägga en halvdag på att komplettera med strävor. Jag skulle inte vänta på snölast för att se om det behövdes.
mvh Findus
Du menar alltså såhär?

IMG_2357mod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för input från alla. :)

Om jag gör som exemplet ovan, hur gör jag det då med den "udda" takstolen ett steg längre in? Den verkar ju ha fel konstruktion för att kunna sätta snesträvorna.
 
Komplettera bara där du gör förändringar under takstolarna. Teorier i all ära, har det hållit hittills så kommer det troligen att göra det i framtiden också på de ställen som är likadana som de varit sedan huset byggdes. Nu sitter stöttorna inte riktigt där de borde. Men det borde inte vara ett problem om du kompletterar så här.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först ytterligare en stödjande bräda enl no1 placerad så den stödjer mitt på högbenet. Sedan strävor enl no2 som du då kan skruva utanpå alltihop utan krångel. Lika på båda sidor om takstolen som du behöver förstärka. Då är det som du gjort en takstol enl modell enkel-v. De som sitter där tidigare gör säkrt också nytta.

mvh Findus
 
Tack så mycket findus42! :)
 
Sådana takstolar du har finns det i princip på alla sommarhus från 60-talet.
Jag tror inte stolpen är bärande, däremot kan takstolarna börjat "hänga". Testa hur mycket innertaket hänger ned på övriga takstolar i storstugan då får du en uppfattning om att stolpen du vill ta bort har motverkat detta.

Har du ingen lång rak regel kan man testa genom att spänna ett snöre parallellt med takstolen och mäta hur mycket det diffar mot innertaket. Mitt innertak med en spännvidd på 5m hängde som mest 4 cm på mitten.
 
Insidan på råsponten på vinden ser mögelangripen ut. Håll koll och gör eventuellt något åt det innan det blir värre.
 
Håller med findus42.
Komplettera gärna med nya stöttor. De gamla är definitivt inte en självbärande fackverkskonstruktion, utan flyttar bara kraften nedåt. Med findus förslag blir det blir dragande kraft i stöttorna mot nockmitt (2) och tryckande i de andra (1) kan man tänka på vid infästning.

Sen har quick observerat en annan grejj. Hög fuktbelastning. Antagligen har den väl tilltagna isoleringen på vinden sänkt temperaturen så att uppvandrande rumsluft kyls till kondensering mot råsponten.
 
Tack för alla svar.

Jag förstår er observation, har själv aldrig reflekterat över det då det luktar så jädra gött där uppe. Tänk brädgård eller sågverk.

Så vad gör jag åt saken?
 
Det verkar inte finnas nån ventilation, du kan pröva ta upp ventiler vid gavlarna. De kan hjälpa till att ventilera bort fuktig luft. Eller så drar de in lika mycket fuktig luft utifrån som de ventilerar ut, svårt att veta med fuktvandring i gamla hus.
 
Finndjävel svarade nästan på sig själv.

Man kan aldrig räkna med att ventilera bort fukt på en vind med passiv ventilation. Kan lika väl vara en dag då det har omvänd effekt (t ex väderomslag från mycket kallt till regn och fukt)
 
Används kåken på vintern? Då kommer det säkert upp fukt från bodelen pga avsaknad av diffspärr. Kan minskas genom mekanisk vent (fläkt) för att skapa mer undertryck.

Annars behöver man en fuktstyrd fläkt på vinden som ventilerar vid rätt tillfällen.

Eller en avfuktare av någon sort, men då måste man förstås stänga ventilationen först.

Jag tycker att det är smart att sätta en termometet med hygrometer där uppe eventuellt med loggning för att förstå när det är problem och därmed varför så att man attackerar rätt problem.
 
Huset används på vintern, det är ett permanentboende.

Fuktstyrd fläkt borde inte vara särskilt svårt att peta in i gaveln där uppe.
 
Det får inte vara en vanlig fuktstyrd badrumsfläkt dock. Den måste jämföra absoluta fuktinnehållet ute och på vinden och bara ventilera när det är (absolut) torrare ute än inne.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.