Hej alla glada! :D

Håller på att ska bygga om här hemma lite och ska riva bort hallen. Men när jag fällde hörnstolpen (se bilder nedan) så "sjönk" taket jätte lite. Man kunde liksom se att det studsade till. Så nu blev jag sjukt osäker då jag har hela tiden antagit att inga av dessa väggar är bärande då 70% av stugan saknar innerväggar.

Se bilder och ge mig lite feedback då jag själv blev osäker. Jag förstår självklart att ingen kan säga till 100% men ett utlåtande hade inte skadat.

Bifogar ritningen som verkar vara ritningen för bygglov typ samt hur det ser ut i detta nu. Gjorde en liten röd pil för att belysa vilket hörn det handlar om.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den andra tråden kan du radera själv, logga in via webbläsare - växla till "desktop version" finns bla längst ner på sidan - klicka på redigera inlägget - markera kryssrutan radera
 
C
Bilderna syns utmärkt för mig. Brukar ta ett tag innan bilderna syns konsekvent.
 
Gå upp på vinden och kolla exakt var takstolarna går.

Är huset tillbyggt?
Jag tippar på att det inte finns någon takstol precis rakt över stolpen.
 
Demmpa skrev:
Gå upp på vinden och kolla exakt var takstolarna går.

Är huset tillbyggt?
Jag tippar på att det inte finns någon takstol precis rakt över stolpen.
Då takstolarna sticker ut under takfoten så var jag ute och mätade. Det finns en takstol ovanför ungefär. Förskjuten med ca 2cm jämfört med väggen.
 
Ingen som har några bra tankar? Rivningen står still :(
 
S
Hur ser det ut på vinden?
 
Såhär. :)

IMG_2357.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite knepigt när just den takstol som verkar vara ovanför är byggd på ett annat sätt än övriga samt att regeln verkar gå ner i golvet:confused:

Taket kommer inte ner för att du tar bort den antagligen har den legat emot taket med ganska stor spänning på så att du upplevde att taket kom ner lite när du lossade på den. Du får väl mäta takhöjden lägga dit en reservstötta som är nån cent för kort och knacka bort den och se vad som händer. Håll koll på läget och se om taket börjar svikta till vintern. Huset lär inte rasa in, det värsta som kan hända är att du tvingas sätta tillbaka nått stöd där.
 
Finndjävel skrev:
Lite knepigt när just den takstol som verkar vara ovanför är byggd på ett annat sätt än övriga samt att regeln verkar gå ner i golvet:confused:

Taket kommer inte ner för att du tar bort den antagligen har den legat emot taket med ganska stor spänning på så att du upplevde att taket kom ner lite när du lossade på den. Du får väl mäta takhöjden lägga dit en reservstötta som är nån cent för kort och knacka bort den och se vad som händer. Håll koll på läget och se om taket börjar svikta till vintern. Huset lär inte rasa in, det värsta som kan hända är att du tvingas sätta tillbaka nått stöd där.
Tack för input!

Tänkte på en sak, av någon anledning så går den andra stöttan (som suttit mot dörrkarmen) också ner i golvet. Det är ju dock så nära ytterväggen att den ska stötta takstolen känns lite överdrivet? För den biten av väggen ska också bort.

2 - Copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För egen del hade jag inte tvekat på att riva bort, man har säkert spänt in stolparna lite från början och de kan med tiden fått ta lite mer last också men syftet med dem är knappast att bära upp konstruktionen.
 
Underliga takstolar. Bara stöttor, inga strävor. Liknar närmast "uppstolpat" enligt Takstolsboken, men att den som gjort dem tittat lite djupt i flaskan och satt allt snett.
Som takstolarna är gjorda för stöttorna ner last till underramen. Särkert ingen fara då huset är litet, men risk för sättningar.
Vill du gardera dig kan du krypa upp på vinden och sätta snedsträvor från nocken till underramen på de takstolar som berörs av din ombyggnad. Det gör takstolarna självbärande. Googla på fackverkstakstol och titta på bilder så förstår du hur jag menar.
mvh Findus
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
findus42 skrev:
Underliga takstolar. Bara stöttor, inga strävor. Liknar närmast "uppstolpat" enligt Takstolsboken, men att den som gjort dem tittat lite djupt i flaskan och satt allt snett.
Det brukar se ut så där på gamla vindar, allting går i kors och tvärs och ingenting är rakt. Det där med att mäta och använda vattenpass är nymodigheter:wow: När jag inredde vinden varierade c/c avståndet på golvreglarna mellan 62 och 82 cm. Man tycker ju att ögonmåttet borde vara mer exakt än så men förr var det nog inte så noga.
 
Med tiden blir alla väggar bärande sa en gammal duktig konstruktör till mig en gång. Att det rör sig lite när man tar bort en vägg är att förvänta sig skulle jag säga. Mät takhöjden noga och jämför med andra punkter. Kolla om den förändras. Kolla när det ligger snö i vinter.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Att mått avviker från standard eller att de varierar spelar ingen roll.
Men att skilja på skjutande och dragande moment i en takstolskonstruktion är viktigt. Om inte båda finns så är inte takstolen starkare än underramen. I det här fallet finns en massa stöttor, som fördelar ner last till underramen, utan motsvarande strävor som gör det hela till ett fackverk. TS gör förstås som han vill. Jag skulle lägga en halvdag på att komplettera med strävor. Jag skulle inte vänta på snölast för att se om det behövdes.
mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.