Jag har personlig erfarenhet av både sten (granit), stenkomposit, trä (ek) samt kompaktlaminat.

Just nu har jag helsvart kompaktlaminat och är löjligt förtjust. Dels är det snyggt, men det tillåter även tunnare skivor än andra material. Jag har haft kompaktlaminat i 2 år nu och jag har än så länge inte upptäckt några nackdelar ö.h.t

Skulle nog välja det igen om jag byggde ett nytt kök.
 
frimson skrev:
Rostfritt är ju riktigt snyggt dessutom. Men det blir ju hiskeligt dyrt när man måttbeställer såna bänkskivor ...
Ungefär samma prisnivå som sten och kompositmaterial
;)

Personligen skulle jag nog välja trä om budgeten är begränsad, tidlöst vackert och mkt lättskött, om än visst underhållskrav.
I mitt förra kök hade jag valnöt som jag lackade med Zar poluretanlack. Lite udda men det höll sig faktiskt snyggt utan underhåll i flera år :)
 
Tack för all info (och även allt tyckande) allt är värdefullt.
Det lutar nog mot kompaktlaminat eller sten.
Om vi känner att vi inte har råd så blir det vanligt laminat - finns ju riktigt snygga. Men man bör inte välja blank yta på dessa. Av egen erfarenhet blir det repigt ganska fort. Men det kanske finns laminat med hårdare yta an det vi hade tidigare.
 
Jag vill slå ett slag för kvartskomposit. Har valt det till vårt nya kök och efter att ha vacklat mellan komposit och laminat föll valet på komposit: reptåligt, inga skarvar, lättskött och snyggt. Vår skiva (från Silestones billigaste prisgrupp) kommer se ut ungefär som putsad betong och kostar ungefär dubbelt så mycket jämfört med laminatskiva med träkant från LG Collection inklusive håltagning för disklåda, blandare och häll. Kommer använda samma material som stänkskydd.
 
Var själv inne på sten eller ngt slags tunnare skiva, kanske i kompaktlaminat. Säljaren avrådde då från bägge och det hela slutade med att vi inte gjorde några tillval utan tog en av de som var standard.
En laminatskiva med lite struktur i kan man säga. Är supernöjd, och trodde aldrig att jag skulle köpa en laminatskiva.
 
Varför avrådde försäljaren. Låter som viktig info. Please share !
 
titanium skrev:
Varför avrådde försäljaren. Låter som viktig info. Please share !
Han tyckte att sten är på väg "ut", man får torka och putsa om skivan ska se fräsch ut. Kompaktlaminaten, som jag var mest intresserad av, fick lätt märken och tog åt sig.
Det här var på Ballingslöv.
 
Jag har haft alla material. I mitt sista hus beställde vi tio meter svart granit. Jag kan bara uttrycka fantastiskt!! Inget fastnade, inget missfärgades, lätt att städa med Ajax, tål karamellfärg, underbara att göra degar på och baka. Enda nackdelarna,tappade man något på den så gick inte skivan sönder eller fick flisa utan alltid porslinet, men hur ofta tappar man ngt, samt att man fick ibland ha underlägg på den för att inte maten skulle bli kall. Fördelen då var när man skulle tina ngt, det gick på rekord fart, tex räkor. Fördelen var också när man hade diskat en panna kunde man lägga dem direkt på stenen och inget tog skada. Så sten blir det igen.
 
Det låter ju fantastiskt!
Får man fråga vilken typ av granit? Var den så där blank? Var den behandlad på något sätt?
 
Kompaktlaminat hade jag inte valt.
Och Ballingslöv vad sysslar den säljaren med - sten är aldrig på väg ut, sten är tidlöst. Och putsa mer på sten än på annat material är inte heller korrekt. Säljaren är nog inte påläst
 
verobar skrev:
Kompaktlaminaten, som jag var mest intresserad av, fick lätt märken och tog åt sig.
Det här var på Ballingslöv.
Ja, nu vet jag inte om det finns olika varianter av kompaktlaminat? Men vår skiva har inte ett enda märke efter 2 år och då skall man ha i åtanke att vårat kök verkligen används som ett kök. D.v.s. det spills, tappas grejer, etc.

Som sagt: skulle ha valt kompaktlaminat alla dagar i veckan. Det eller granit, men granit är ju dyrare.
 
Vi valde Bohusgranit när vi renoverade vårt kök för två år sedan. Härlig variation i färgen och en otrolig yta. Jag har inte ångrat det en dag. Visst - det var inte gratis, men med en lokal stenhuggare blev det inte så farligt ändå. Vi kompletterade dock med en riktig måttbeställd diskbänk och valde alltså bort att ha nedsänkt alternativt underlimmad ho.
 
Vi har Bianco Sardo polerad granit och är supernöjd!
 
det är inte förbjudet att blanda och välja material efter egenskaper. Vattenarea- heltäckande rostfritt, förberedning av mat, häll - sten, rostfritt, laminat. Vanliga avställningsytor som inte är utsatta varken för vatten eller värme kan vara vad som helst. Är köket mycket stort så kan man ju välja mer än en bänkskivesort utan att det ser ut som lapptäcke.
Välj inte bort den rostfria diskbänken utan att tänka dej för. Har du haft en sån en gång så kommer du att sakna den när glädjen över kökets tjusiga utseende har lagt sej.
gaia
 
Köpte graniten från diapol. De mätte och installerade den man får ej göra det själv, måste ha vasken hemma redan när de mäter. Du betalar när de kommer och lev. Priset på hemsidan stämmer till 99.9 %. Vi tog blank star galaxy ( tror den hette det). Underlimmad vask på 70 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.