Ingen större skilnad på vanligt bruk eller expander bruk i konsistensen det ända är att expander inte sjunker på en orörd yta medans vanlig betong skulle sjunka 4-5% men ska man skura eller glätta så är skillnaden noll. En säck expander bruk kostar ca 140kr medans vanligt bruk kostar 60kr håll i era slantar 🙂
 
Tack för alla lekfulla förslag som tejp och rakhyvel. Tejp fungerade, föga förvånande, inte. rakhyvel ska jag testa för skoj skull. Men annars vill jag meddela att varmluftspistolen krävde en halv sekunds närvaro för att tillintetgöra fibrerna. Eller, inte helt sant. Av någon anledning försvinner de i ett vips, men lämnar faktiskt kvar ett kort skäggstubb som inte försvinner hur länge man än värmer. Detta "stubb" gör ytan sträv, men problemet löser sig om jag behandlar bänken med något som lägger sig som en härdande yta ovanpå (som lack eller epoxy) istället för något som absorberas av flytspacklet (som olja, vax).

Jag har dock inte bestämt mig för ytbehandling än. Jag behöver veta mer om vattenglas och epoxy innan jag kan bestämma mig. Det finns mycket att läsa på nätet, men om någon har särskilda erfarenheter med motiveringar så är jag idel öra.
 
Ytbeläggning beror ju på om du vill ha en blank eller matt yta på skivan. Vattenglas räcker inte utan det får nog bli epoxi eller en acryl lack
 
Börja med att "försegla" med Steinfix 100+. dyrt som guld och rätt svårt att få tag på. Använde mig av det till utekökets bänkskiva. Skivan är som en lotusblomma nu. Jag kan "rulla" iväg vattendropparna.
 
TotalControl, "Börja med" skriver du, innebär det att du tycker att jag ska ha annat ovanpå, tex lack eller epoxi? Fyller Stenfixens inpregnering någon funktion om jag sedan täcker ytan med annan behandling?
 
"Börja med" menade jag egentligen om du vill efteråt få en annan look än den neutrala du får med stenfix. Den blir ju inte blank eller eller så efter behanlingen med stenfix. Sen vet jag faktisk inte vad man kan kombinera med stenfix för att få den blank.

För mig var det inte aktuellt med annat än neutral betong look. Jag älskar att skivan fick sin neutrala rougha look. Det passar bra vid uteköket där man kommer att stå och grilla och skära i djurdelar med en machete stor kockkniv under en lagom berusning. Skulle inte passa i inneköket där tjejen serverar scones och tea, på sin höjd... ;)
 
  • Gilla
crusade
  • Laddar…
Ska du lacka så undviker du helst att impregnera då man kan få problem med vidhäftning lackar du med klar epoxi så blir det en blank yta kör du tex akryl så blir den mer sidenmatt prova innan på nån annan yta
 
  • Gilla
crusade
  • Laddar…
C crusade skrev:
Hej. Jag har gjutit en bänkskiva i flytspackel med fibrer. Men när jag slipar ner ytan så ställer sig fibrerna upp och ger en luddig yta. Vad kan man göra åt detta? Är det något som försvinner när man behandlar ytan med lack eller vattenglas? Kan man bränna bort fibrerna med gasolbrännare? Jag vill ju inte förstöra bänkskivan...eller huset för den delen.

Jag undrar också vad som rekommenderas att behandla ytan med? Jag har läst många tips här på forumet men inget till flytspackel. Det kanske inte är någon skillnad mot betong. Jag vill gärna ha en relativt underhållsfri yta som ger ger en slitstark yta, typ lack (men har på sistone läst att man bör undvika lack då det är värmekänsligt) och helst undvika olja och vax.
Har du testat lite försiktigt med att bränna bort fibern? Vad händer?
 
L leek502 skrev:
Har du testat lite försiktigt med att bränna bort fibern? Vad händer?
Med tanke på att det var 6 år sedan så hoppas jag att TS har löst det redan, eller lärt sig leva med det... :cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.