Hej. Jag har gjutit en bänkskiva i flytspackel med fibrer. Men när jag slipar ner ytan så ställer sig fibrerna upp och ger en luddig yta. Vad kan man göra åt detta? Är det något som försvinner när man behandlar ytan med lack eller vattenglas? Kan man bränna bort fibrerna med gasolbrännare? Jag vill ju inte förstöra bänkskivan...eller huset för den delen.

Jag undrar också vad som rekommenderas att behandla ytan med? Jag har läst många tips här på forumet men inget till flytspackel. Det kanske inte är någon skillnad mot betong. Jag vill gärna ha en relativt underhållsfri yta som ger ger en slitstark yta, typ lack (men har på sistone läst att man bör undvika lack då det är värmekänsligt) och helst undvika olja och vax.
 
Jag uppdaterar med lite bilder. Det kanske är svårt att förstå vad jag menar annars

IMG_2293.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2286.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2288.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror tyvärr du inte kommer få ytan speciellt fin.
 
Kan du utveckla? Har du varit med om det här själv eller har andra erfarenheter utav det?
 
Epoxy kanske skulle kunna funka
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Har du användt ett fiberförstärkt flytspackel?. Nästa gång du gjuter bänkskiva så rekommenderar jag expanderbetong.
 
  • Gilla
sov och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag med. Anledningen till att jag använde flytspackel var för att jag platsgjöt så jag kunde få hela bänken, inklusive gaveln i ett stycke. Eftersom inte bänkskivan gjöts upp och ned så ville jag få en så fin ovansida som möjligt och använde då flytspackel som rinner ut fint och ger en plan yta.

Enk Projektet, vad menar du med epoxy. Som ytskikt eller en som metod att få bort fibrerna? Jag har själv varit inne och nosat på epoxy som ytskikt, men det känns lite meckigt. Finns det någon anledning till att du rekommenderar det? Det är inte det vanligaste man läser att ha på en bänkskiva.
 
Har du testat med att rolla med en klädroller eller lägga ut en remsa tejp och dra bort?
Kan tyckas att det var ett skumt förslag med vad har man att förlora?
 
Va vill du ha för yta när den är klar?
 
600 våtslippapper tar ner dessa små hårstrån, men du har använt fel produkt från början, du skall inte använda glasfiberförstärkta material till bänkskivor. Våtslipa och olja med kallpressad linolja och sedan polera med trassel tills du är nöjd, linoljan binder "håret" fyller små hål (bubblor) och gör att inte bänkskivan släpper damm! Krävs 3-5 inoljningar för att mätta skivan.
 
  • Gilla
leek502
  • Laddar…
Hm, nej våtslippapper tar inte bort små strån. De lyfte fram dem. Jag våtslipade med 120, 180, 400 och 800 papper. När jag var klar hade jag fått fram fibrerna. Varför ska man inte använda flytspackel med fibrer i till bänkskiva? Vad blir felet? Jag hade läst att det skulle vara bra på flera ställen.

Förslaget med linoljan för att binda fibrerna, är det också till ytfinishen, eller ska man utöver det lacka, glas-vattna, olja, vaxa eller vilken metod som nu ska användas?

Jag undrar också om en varmluftspistol kan bränna bort fibrerna, men vet inte vad bänkskivan mår bra av.

TotalControl, jag sak testa med tejp/roller, men de sitter nog för hårt för det.
 
Redigerat:
Fibrerna lär du nog inte få bort dessvärre... Ju mer du slipar desto fler lär ju komma fram också. Alternativet kan väl vara att flyta på några mm med ett flytspackel utan fibrer...
 
Varför använda expanderbetong till detta känns som onödigt dyrt till det lilla den gör.
 
Exxi skrev:
Varför använda expanderbetong till detta känns som onödigt dyrt till det lilla den gör.
Jag kan tänka mig att konsistensen är värd en hel del.
 
Kanske helt tokigt, men kan man raka skivan med en rakhyvel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.