Hej,

Tänkte dela med mig av mitt lilla sommarprojekt till den som vill bygga ett bänkbord. "bänkbord.zip" innehåller ritningar och materiallista för två varianter, en "dubbel" på 3 m och en "enkel på 1,8 m. Det finns ritningar på alla enskilda delar samt en sammansättningsritning. Skruv väljs enl. tycke och smak.

Ladda gärna upp en bild på era färdiga resultat om ni vill.

Håll till godo!
 
  • 3D-rendering av ett enkelt träbänkbord med integrerade sittplatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-renderad bild av ett träbänkbord med en lång bänk och stödben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jonas12456 och 12 till
  • Laddar…
Tack, fina ritningar som jag kommer använda mig av inom kort. Bygger du med impregnerat och/eller ytbehandlar? Jag kommer ställa möbeln vid vår badplats och vill ogärna kånka 60kg vår och höst. Osäker på hur jag ska nå livslängd på virket.
/Göran
 
  • Gilla
Andtor
  • Laddar…
T Trcgol2 skrev:
Tack, fina ritningar som jag kommer använda mig av inom kort. Bygger du med impregnerat och/eller ytbehandlar? Jag kommer ställa möbeln vid vår badplats och vill ogärna kånka 60kg vår och höst. Osäker på hur jag ska nå livslängd på virket.
/Göran
Hej, kul att du gilla inlägget. Jag kör med impregnerat. Sen kan man underhålla det med olja vart annat år eller så. Du kan också vid varje fot skruva på en liten trallbit (typ 28x120) så inte ändträt står direkt mot marken.
 
Hej
Äntligen hittar jag ritningar, men så kommer det upp en Virusvarning på filen....
Kan jag hitta ritningen utan virus någonstans?

//Thomas
 
R Rello skrev:
Hej
Äntligen hittar jag ritningar, men så kommer det upp en Virusvarning på filen....
Kan jag hitta ritningen utan virus någonstans?

//Thomas
Hej,

I och med att ritningarna ligger i en zip-fil så varnar nog Windows eller virusprogram oavsett om det är virus eller inte. Jag skulle inte vara orolig för detta.

/ Karl
 
Hej
Windows rensar bort filen direkt.
Har du möjlighet att spara om den på annat sät?
MVH
Thomas
Skärmdump som visar varning för ett skadligt program, märkt som "Trojan:Script/Oneeva.A!ml" och klassificerad som allvarlig.
 
Tack för jättetydliga och bra ritningar! Jag gissar att du jobbar som konstruktör eller liknande?

Jag är med i en idrottsförening som har ett antal bänkbord som sjunger på sista versen och överväger om det kan vara ett alternativ att bygga ett dussin såna här istället för att köpa. Fråga - vilken skruv använder du själv för monteringen?
 
  • Gilla
kayen85
  • Laddar…
GunnarBengtsson GunnarBengtsson skrev:
Tack för jättetydliga och bra ritningar! Jag gissar att du jobbar som konstruktör eller liknande?

Jag är med i en idrottsförening som har ett antal bänkbord som sjunger på sista versen och överväger om det kan vara ett alternativ att bygga ett dussin såna här istället för att köpa. Fråga - vilken skruv använder du själv för monteringen?
Hej, tack för det. Jag skulle använda
"TRÄSKRUV C4 4,5X70". Obs, dessa ersätter dock inte vagnsbulten.
 
Tänkte skicka in mitt resultat av dina ritningar.
Det bidde två men det tog bara en dag att göra.

Tack för bra ritning och materialkostnader gjorde det enkelt att åka och plocka ut materialet.

Två nybyggda träbänkar i en trädgård med en hund som ligger i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dfl och 3 till
  • Laddar…
N Nicke Rustick skrev:
Tänkte skicka in mitt resultat av dina ritningar.
Det bidde två men det tog bara en dag att göra.

Tack för bra ritning och materialkostnader gjorde det enkelt att åka och plocka ut materialet.

[bild]
Kul att se dina fina bänkbord. Tack för att du la upp dessa!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack för ritningarna :)
 
  • Träplankor och stenläggning i trädgård med nybyggda träbänkar och bord i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dfl och 2 till
  • Laddar…
Kul att se bilder på andra som också använt ritningarna som kayen85 så vänligt delat med sig av.

Jag snickrade ihop tio stycken såna här förra sommaren, det blev lite löpande band av det till slut. :)
 
  • Träpicnicbord på en träveranda med skruvdragare och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nysnickrad träbänk utomhus byggd enligt delade ritningar, på en trädäck med borr och skruvar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kayen85 och 1 till
  • Laddar…
G Gustav.P skrev:
Tack för ritningarna :)
Hej, kul att du gjorde de långa varianterna. Tack för bilden! Hoppas du blev nöjd med resultatet.
 
GunnarBengtsson GunnarBengtsson skrev:
Kul att se bilder på andra som också använt ritningarna som kayen85 så vänligt delat med sig av.

Jag snickrade ihop tio stycken såna här förra sommaren, det blev lite löpande band av det till slut. :)
Snyggt, vilken fabrik:) Verkar funkat bra med ritningarna?
 
  • Gilla
GunnarBengtsson
  • Laddar…
Gjorde ett bänkbord idag enligt ritningen.

Träpicknickbord utomhus, gräs, grus, fönster och skugga, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde det 2000 mm brett istället för 1800 mm. Bytte även ut virket i bordet från 34x145 till 45x145 för att få det mera rejält.

Det var lite pyssel med att försänka vagnsbultarna och få alla vinklar korrekta men på det hela var det en bra konstruktion.
 
  • Gilla
kayen85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.