Hej. Mitt badrumsskåp med lysrör slutade fungera häromdagen. Bytte lyarör och glimtändare utan resultat. Ingen säkring hade heller gått. Vad kan man mer göra? Tror allt är ganska gammalt men det är från Svedbergs
 
  • Öppet lysrörsarmatur ovanför köksskåp med synliga kablar, startdon och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppnad lysrörsarmatur med synlig elektrisk anslutning och delvis dammig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glimtändare 2 st och en drossel, ska stå singel på dom. sen måste båda rören ha kontakt i ändarna för att tända. i bland så får man vrida lite försiktigt så man kommer rätt med pinnarna och blecken i hållarna. Ett rör ingen kontakt, inget tänder.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
  • PHILIPS-batteri, logotyp, karaktär, stående mot ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hans052Bygga
  • Laddar…
Ah men då testar jag köpa singel och pillar lite. Blir förvirrad när de står singel - ett lysrör och serie - två lysrör
 
Serie ska det vara, singel ett rör vad stod det på dom gamla, klockan mycket huvudet fullt:)

Edit är det två lysrör och det sitter som till vänster i armaturen två klumpar så är det singel, varje rör egen individ, serie så är det bara en sån klump och rören kopplade i serie elektriskt
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det var dom jag provade. Men kanske får kolla på drosseln då.. om det går byta de
 
K Kurtivan skrev:
Kanske har du någon nytta av vad som står i den här tråden:
[länk]
K Kurtivan skrev:
Kanske har du någon nytta av vad som står i den här tråden:
[länk]
jaa kanske går byta till led lysrör. Har inte kollat hur drosslern ser ut. Sitter nån plåt framför. Men vet inte om jag är tillräckligt kunnig o lösa det..
 
N Nadia Henåker skrev:
jaa kanske går byta till led lysrör. Har inte kollat hur drosslern ser ut. Sitter nån plåt framför. Men vet inte om jag är tillräckligt kunnig o lösa det..
De här är 60 cm långa som Jula har, två st är ju inte en jättestor investering för att se om de fungerar bättre än med vanliga lysrör, drosseln kan sitta kvar men har ingen uppgift.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/lysror/led-lysror/lysror-led-019932/
 
K Kurtivan skrev:
De här är 60 cm långa som Jula har, två st är ju inte en jättestor investering för att se om de fungerar bättre än med vanliga lysrör, drosseln kan sitta kvar men har ingen uppgift.
[länk]
ja de ska jag testa! Tack. Men behövs inga speciella led glimtändare?
 
N Nadia Henåker skrev:
ja de ska jag testa! Tack. Men behövs inga speciella led glimtändare?
det följer med ledröret
 
N Nadia Henåker skrev:
ja de ska jag testa! Tack. Men behövs inga speciella led glimtändare?
Kinder behövs speciell ”glimtändare” som ersätter den befintliga. Märk också att lysrören MÅSTE vara parallellkopplade.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kinder behövs speciell ”glimtändare” som ersätter den befintliga. Märk också att lysrören MÅSTE vara parallellkopplade.
Men om jag köper dom från jula för led och byter. Måte jag koppla om strömen då eller? Eller går det byta rakt upp o ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.