Snailman skrev:
Vad jag kan se så står det

'Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag for tätskikt och plattsättning eller som bakomvarande skiva.'

Så jag antar att det är ok att ha gipsskivor bara de inte är kartongklädda (det skulle alltså gå bra med typ glasroc skivor av gips
Fortfarande så ska TS bygga enligt GVK och därför är han inte begränsad av skivmaterialvalet utan kan välja vanlig hederlig gipsskiva.

Och ja det är helt rätt att våtrumsgips som därmed ej innehåller papp/kartong får användas även enligt BKR men det kvittar för TS
 
I och med att det är nedböjning av spånskivan som man begränsar med 300mm cc mellan reglarna, spelar det väl ingen roll om reglarna går parallellt eller om man kortlar.

Dessutom, har jag inte riktigt förstått den exakta vinsten med gips i golvet.
Nu får ni andra gärna rätta mig, men borde det inte gå att
1 Utgå från en traditionell golvspånskiva
2 Lägga på riktig armering
3 fästa golvvärmeslangarna i armeringsnätet
4 Flyta golvet upp till samma nivå som man önskade från början ( = gips + flyt )
 
magnu: jo det går men det bli mer flytspackel,
tror att det finns en konstruktion som är typ, spån, golvvärmeslang, spackla upp till överkant rör, smältlimma fast vanligt ROTnät (armering), och flyt min 20mm?
 
Stickan56
Om du vill ha en stabil golvkonstruktion så kan du gjuta en betongplatta på Lewis laxstjärtplåtar som i Sverige säljs av LIP .Med 20 mm golvärmeslang blir minsta bygghöjd 56 mm. Det finns trådar med bilder här på forumet.

MVH Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.