Har försökt läsa alla nyare trådar om badrumsrenovering. Jag tänkte ändå lägga upp en tråd för att få feedback på min konstruktion, om jag missat något viktigt. Med alla regler så blir det lätt snurrigt och lätt att missa något.

Jag kommer bygga enligt GVKs branschregler, alltså inte BKR. Badrummet kommer byggas på andra våningen. Spännvidden på bjälklaget är 3,3 meter och i mitten sitter en kraftig HEA balk som stöd. Badrummet är 3,3 *3meter och ska innehålla dusch, badkar, tvättställ och toalett. Allt arbete kommer jag göra själv.

Golvkonstruktion som jag har tänkt är 195*45 bjälklag CC 60 . Ovanpå det skruvas och limmas LK spårade golvspån. Golvvärme slang och plåtar. Sedan limmas vanligt golvgips med godkänd lim. Tätskiktet av folietyp och sedan klinkers.

På väggarna har jag tänkt osbskiva men även kortlingar där tyngre saker ska sitta. Ovanpå det vanlig gips i alla våtrumszoner som spacklas med cementbaserat spackel. Tätskicket blir även där av folietyp och sedan kakel på väggarna.

Jag vet att det här är en snikversion men jag litar på att det håller men är det något jag glömt eller missförstått. Jag har uppfattat det som att den här konstruktion är godkänd enligt GVKs branschregler, stämmer det?

Tack
 
låter väl ok
fast jag skulle rekomendera bjälklagskassetter som läggs mellan golvreglarna, sen en 22 spån och ev. flytspackel för fall.
 
Vet inte hur mkt extra arbete det skulle innebära för dig eller om det över huvud taget är möjligt men jag tycker ändå du ska överväga att ha cc 30 på golvreglarna. Den huvudsakliga risken med nedböjning i bjälklaget är spånskivans sviktande mellan golvreglarna, inte bjälklagets sviktande i reglarnas längdriktning. Hoppas du förstår vad jag menar.
Skall du ha stora plattor på golvet så blir det ännu viktigare med "täta" golvreglar.
 
T
I och med TS kommer att limma golvgips på spånskivan så kommer det att styva upp till 30cc och mer därtill.

Och att limma golvgipset menas att det limmas med fix för ändamålet och inget lim liknande PL400.
 
Regel 45x195mm 506 m 33.95 /m

Det blir inte jättemånga extra hundralappar för att styva upp det mer.
 
Jag antar att du tänkt dig att den limmade golvgipsen skall förstärka spånsivan så att du inte behöver ha mer än cc60 under spånet.

Iom. att du sätter plåtar så får du inte den "homogena" konstruktion som behövs för att du skall kunna dra nytta av gipsskivan som förstärkning.

Vid vanlig limmning så blir spånsiva och gipsskiva till "en skiva" de båda lagren samverkar. Om du har plåtar mellan så får du inte en homogen konstruktion, repsektive skiva böjer ned sig lite. Den totala nedböjningen blir bättre än utan gipsskiva, men inte lika bra som när man kan limma ihop dem ordentligt.
 
Tänk på att du inte längre får ha gips i våtrumszon 1, typ dusch.
Gäller både vägg och golv.

se BBV 10:1 pkt 5.7 för mer info.

Mvh
trac
 
Redigerat:
T
trac skrev:
Tänk på att du inte längre får ha gips i våtrumszon 1, typ dusch.
Gäller både vägg och golv.

se BBV 10:1 pkt 5.7 för mer info.

Mvh
trac
katos skrev:
Jag kommer bygga enligt GVKs branschregler, alltså inte BKR.
........................................
 
Tack för bra kommentarer. Jag kommer ha svårt att Regla upp med fler bjälkar i längsled pga av den infällda stålbalken. Men kan i och för sig skruva några extra kortlingar för säkerhet skull. Det borde väl minska svikten mellan bjälkarna? Det är en liten kostnad.
 
katos skrev:
Tack för bra kommentarer. Jag kommer ha svårt att Regla upp med fler bjälkar i längsled pga av den infällda stålbalken. Men kan i och för sig skruva några extra kortlingar för säkerhet skull. Det borde väl minska svikten mellan bjälkarna? Det är en liten kostnad.
Jag hade gjort så utan att räkna på behovet.
Så liten kostnad ändå i sammanhanget.
 
som hempularen skrev så är det inte en jättebra konstruktion med plåtar, därför rek. jag att använda kassetter som man lägger mellan reglarna.
22mm spån limmat och skruvat, armering på det och fiberflyt så håller det, om du inte ska ha ett stort badkar som skakar
 
Jag hade hellre byggt enligt ditt förslag nino men tyvärr kommer stålbalken i vägen för golvvärmen då plus att jag hade några spårade spånskivor hemma. Men bara för eget intresse, blir det större tröghet i systemet om man sätter spånskivan över golvvärmen? Har hört att man inte kan ha för tjockt trägolv om man har golvvärme.
 
själv har jag tänkt att skruva limma en list av plyfa på reglarna i golvbjälklaget. sätter denna 22mm från ovankant och sätter således sedan golvspånet mellan golvreglarna, på listen.

ovanpå detta lägger jag sedan en kaka av fiberförstärkt flyt i vilken jag flyter in golvvärmeslingorna

plåtar med flyt ovanpå känns inte helt rätt i mitt perspektiv, kan ha fel...
 
Intressant PCL, jag hade nog inte vågat göra så på grund av att det känns som om man tappar en hel del styvhet när man inte kan limma ihop alla spånskivor. Med tanke på att det enda man sparar är 22mm takhöjd+ en något lägre tröskel. Men styvheten kanske är fullt tillräckligt, jag är ingen expert så jag vet inte därför skulle inte jag våga.
 
Snailman
trac skrev:
Tänk på att du inte längre får ha gips i våtrumszon 1, typ dusch.
Gäller både vägg och golv.

se BBV 10:1 pkt 5.7 för mer info.

Mvh
trac
Vad jag kan se så står det

'Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag for tätskikt och plattsättning eller som bakomvarande skiva.'

Så jag antar att det är ok att ha gipsskivor bara de inte är kartongklädda (det skulle alltså gå bra med typ glasroc skivor av gips
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.