Hej,
Långt efter att vi flyttat in så upptäckte jag ett stort kvadratiskt hål i väggen där vattenledningar kommer in, se bilder. Hålet är snyggt dolt bakom ett badkar (varken vi eller besiktningsmannen upptäckte det..), som gör det ännu mer viktigt att sätta igen. Enligt tidigare ägare så var det ett försäkringsjobb efter vattenläcka. Nu är varken vattenläckan eller arbetet, plus att företaget som tidigare ägare anlitat inte verkar finnas… vill egentligen inte ha att göra med tidigare ägare eller firmor så jag tänkte fixa det själv.

Några tips på hur hålet kan sättas igen? Borde man ha inspektionslucka istället eller kan jag bara sätta upp våtrumsgips, tätskikt och kakel? Borde kanske också sätta ditt balofixer.

Tacksam för tips.

/ Ulrik
 
  • DSC00002_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00003_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingar sitter där så då lär du ha en inspektionslucka där
 
Sitter detta bakom badkaret? Då behöver du riva ut hela badrummet och göra om det som det ska göras, helt vansinnigt att någon kan ha gjort på det viset. Och så kontaktar du besiktningsmannen så får hans ansvarsförsäkring finansiera det mesta, detta skulle han ha upptäckt.
 
Om det är ett jobb som skulle fixas
genom ett försäkrings bolag.
Kolla om Du får tag i bolaget.
Dom har väl betalat för jobbet?

Mvh Putte
 
Kan väl aldrig vara en firma som lämnat det på detta viset?
Låter mer som att HobbyHolger som bodde där tidigare glömde att dra fram vattnet innan han kaklade och sedan "fixade" det med denna speciallösning?
 
Har sett folk som har haft det kaklat
på stående laminatgolv i dusch utrymme
så nu blir man aldrig förvånad ;).

Mvh Putte
 
Tycker det ser ut som att det suttit en lucka av något slag där förut då man ser en kant "under" klinkersen och klinkern är kapad på det viset för det kan man knappast gjort i efterhand.
 
Tack för svar, blir att försöka ta kontakt med alla inblandade. Som sagt, svårt att få tag i förra ägaren, dessutom svårare att få tag på firman.... Men har lite frågor till svaren jag fått:

Inspektionslucka, kommer rören då gå ut genom luckan eller skall rören gå igenom en vägg och sedan ha inspektionsluckan precis ovanför?

Göra om hela badrummet... låter lite drastiskt. Varför skulle man behöva göra det? (givetvis för att man ej vill ha vattenskador men.. )

Visst är klinkersen kapad precis på ett sätt som antyder att där skall sitta en inspektionslucka...

Tack / Ulrik
 
Jag tror också att "hålet" byggdes när det kaklades och att det är tänkt vara en lucka där!
 
Lucka eller inte, man kan ju inte bara ha ett stort hål i tätskiktet ett badrum som är gjort enligt branchreglerna! Om man hade velat ha en lucka där från början hade det ju krävts en vettig "låda" i väggen som varit del i väggens tätskikt, dvs att kopplingarna hade hamnat på rätt sida om tätskiktet. Enda sättet att få till den där luckan med kopplingarna så att utförandet följer gällande branchregler är att riva badrummet och börja om på nytt...
 
Verkar ju som både röris och plattsättare har varit amatörer. Tycker det syns rätt så tydligt på bilden att det inte finns något under kopplingarna som kan fånga upp ev. läckvatten.
 
Mot bakrund av att det är ett försäkringsjobb så behöver det inte vara något som är fel i "ditt fall", jag är själv rörmokare och jag vet att det är vanligt att det ser ut så här efter försäkringsjobb.När det gäller jobb efter vattenskador så är reglerna jävligt oklara vad gäller hur vida gamla kopplingar och rör ska vara kvar i vägg eller inte, eller om gamla kopplingar och rör ska bytas ut över huvudtaget. Det beror mkt på försäkringsbolaget (olika bolag har olika regler (inte alls som vid nyproduktion/ombyggnation då det finns tydliga regler som måste följas) och framför allt på dig som kund, vill du ha nya rör , kopplingar , omdragningar får du betala extra för det (om inte försäkringsbolaget säger annat). Luckan ska sitta så att "du" kommer åt kopplingarna
 
Det stora problemet här är ju att det är ett stort jävla hål i väggen under badkaret. Då är kopplingarna ett väldigt litet problem i sammanhanget, med tanke på den våldsamma fuktskadan som kommer uppstå efter kort tid. Det finns inte ett försäkringsbolag i världen som skulle tycka att det där är bra.
 
jon_h skrev:
Det stora problemet här är ju att det är ett stort jävla hål i väggen under badkaret. Då är kopplingarna ett väldigt litet problem i sammanhanget, med tanke på den våldsamma fuktskadan som kommer uppstå efter kort tid. Det finns inte ett försäkringsbolag i världen som skulle tycka att det där är bra.
"Det finns inte ett försäkringsbolag i världen som skulle tycka att det där är bra"
Nej det gör det inte men ändå så släpper som igenom sådana saker, konstigt va?
Står man med duschmunstycket och blåser rätt in i luckan så blir det säkert en fuktskada. Har man däremot silikonat badkaret och luckan så kommer det garanterat inte att bli en fuktskada.
 
ridgid skrev:
Nej det gör det inte men ändå så släpper som igenom sådana saker, konstigt va?
Vadå konstigt? Det är inte konstigt, för det skulle inte hända. Inget försäkringsbolag skulle säga att det var okej med det hålet i väggen under badkaret. Där är ingen lucka, där är inget silikon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.