Bezt skrev:
Man måste ju ha 2 brunnar i ett badrum, i duschdelen lutar det således mot den golvbrunnen där och resten av badrummet till den andre.
Nu förstår jag inte riktigt. Måste ha 2 brunnar? Det beror väl helt på hur badrummet ska användas. I mitt så blir det antagligen 2 eftersom sambon vill ha badkar. Om jag nu inte sätter ett direkt avlopp från karet.

Men det förklarar ändå inte hur fallet bara blir åt ett håll. Jag kanske förklarar dåligt. Tänk er ett golv. Mitt på golvet vill jag ha en dusch. Jag sätter en unidrain. Brunnen ska såklart ligger djupare än golvet i övrigt för att få ett fall. Hur kan det då bara bli fall åt ett håll? Då blir det ju kanter runt de andra sidorna om brunnen.
 
Tack för alla svar/råd!
Har aldrig slagit mig att man kan ha en avlång golvbrunn, smart och dessutom ser det riktigt snyggt ut! Sambon blev dock inte så lycklig, han har precis fixat nya röranslutningar, vattenlås etc till den gamla golvbrunnen. Dessutom har han precis lagt igen golvet :(
Får väl köra sten/sax/påse om det blir avlång golvbrunn eller mindre plattor i duschhörnet.
Vad som menas med att man bara behöver fall åt ett håll antar jag gäller när man sätter golvbrunnen intill en vägg, vilket verkar vara vad de är avsedda för.
Trevlig helg på er, jag återkommer säkerligen med fler frågor!
 
cederbusch skrev:
Nu förstår jag inte riktigt. Måste ha 2 brunnar?
Nu hittar jag ingen text om detta men ja, jag har starkt för mig att det är ett krav med 2 golvbrunnar i ett våtutrymme. Kanske någon mer kunnig kan bekräfta eller dementera detta.?

De avlånga brunnarna är ju till för att ha mot en vägg eller liknande och då gör man fallet mot bara den väggen. Är inte riktigt med på hur du menar ceder, vi kanske menar 2 olika saker.
 
Jag är inte utbildad i frågan men har läst mycket om regler inför min kommande badrumsrenovering och jag har än inte stött på att man måste ha två brunnar?
 
Hamparaffe skrev:
Vilken typ av spackel ska man använda för detta, dvs vad är "rätt spackel"?
Ett cement- eller gipsbaserat spackel och du behöver bara täta glipor som är större än 2 mm.
 
Silvertejparn skrev:
4. Vill gärna ha 30*30 plattor på golvet, även i duschhörn och under badkar. Jag vet att det inte är optimalt, men är det verkligen så förbaskat svårt att få det bra med rätt fall?
Ja, det är förbaskat svårt, men det funkar om du håller fallet på den minsta tillåtna nivån, spacklar fallet bra, diagonal-/kuvertskär plattorna i duschen och är beredd på att fogbredden kan bli lite ojämn över golvytan.
 
Bezt skrev:
Nu hittar jag ingen text om detta men ja, jag har starkt för mig att det är ett krav med 2 golvbrunnar i ett våtutrymme. Kanske någon mer kunnig kan bekräfta eller dementera detta.?

De avlånga brunnarna är ju till för att ha mot en vägg eller liknande och då gör man fallet mot bara den väggen. Är inte riktigt med på hur du menar ceder, vi kanske menar 2 olika saker.
Finns absolut ingakrav på att ha två brunnar...

De avlånga brunnarna behöver inte vara mot en vägg heller.

Tänker du dig ett avlångt badrum på t.ex 1 x 2,5m där man har duschen i ena änden, vasken i mitten och toalettstolen i andra änden så kan man t.ex placera brunnen rakt över rummet så duschen är på ena sidan och vask/toalett på andra sidan brunnen...
Då lägger man fallet mot brunnen från båda hållen.
 
Gjorde en enkel skiss över ett tänkt badrum. Fyrkanten i hörnet är en tänkt dusch. Den lilla rektangeln är den avlånga brunnen. Nu undrar jag hur jag får fall till brunnen så att fallet bara blir åt ett håll.

Jag förstod din, Paul-S, förklaring bättre, dvs en brunn lika bred som rummet, mitt i rummet. Men på bilder där brunnen finns med så är det en liten brunn i duschen.

Om man följer principen att fallet bara blir åt ett håll mot brunnen så borde det med mina förutsättningar innebär att hela kortsidan av badrummet har ett fall mot kortväggen. Då måste jag har en brunn lika bred som rummet alltså? Blir ju inte så bra.
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
cederbusch skrev:
Gjorde en enkel skiss över ett tänkt badrum. Fyrkanten i hörnet är en tänkt dusch. Den lilla rektangeln är den avlånga brunnen. Nu undrar jag hur jag får fall till brunnen så att fallet bara blir åt ett håll.

Jag förstod din, Paul-S, förklaring bättre, dvs en brunn lika bred som rummet, mitt i rummet. Men på bilder där brunnen finns med så är det en liten brunn i duschen.

Om man följer principen att fallet bara blir åt ett håll mot brunnen så borde det med mina förutsättningar innebär att hela kortsidan av badrummet har ett fall mot kortväggen. Då måste jag har en brunn lika bred som rummet alltså? Blir ju inte så bra.
Du kan bygga ut en vägg vid 90 cm så du får en liten duschnisch. I så fall kan du använda en avlång brunn och få fallet mot ett håll!
 
Ett alternativ för dig är ju att lägga fallet mot hörnan i duschen och använda dig av denna lösningen istället...
Det hade jag gjort...

75-1.jpg
 
Ser läckert ut, men fallet kan inte bara bli åt ett håll med den lösningen.

Missförstå mig inte: jag är inte ute efter hur jag ska lösa just mitt badrum, utan jag ifrågasätter hur fallet bara kan bli åt ett håll.
 
Fallet blir ju in mot hörnet, där brunnen är.
Normalt så har du fall runt hela brunnen
Cederbusch: självklart har du rätt att det är fall från mer än ett håll, om man hårddrar det, men jag skulle också säga att det är fall från ett håll utifrån och in så att säga...
 
Förstår inte vad du menar när du säger så...

Lägger du en hörnbrunn så har du ju bara fall mot den hörnan, alltså åt ett håll.

Lägger man en avlång brunn längs väggen så har man ju bara fall åt ett håll också...

Sorry, men jag förstår inte vad du syftar på...
Normalt sett ligger brunnen en bit ut i golvet och Då har man fall från flera håll.
 
optimum
Begreppsförvirring

Även en rund brunn ett stycke ut från väggarna har också bara ett fall.

Nedåt. :)

Hörnbrunn har ett fall om man ser riktningen mot hörnet men två fall om man ser det vinkelrätt mot väggarna

mvh Roland
 
*suck* Alltså, TS ville lägga stora plattor i HELA badrummet. Rådet kom att det var helt ok med tex en unidrain eftersom fallet BARA blir åt ett håll. Jag fattar väl också att fallet i bildens fall bara blir åt brunnens håll, men som rolri skriver så blir alltid fallet åt brunnens håll oavsett brunn och typ.

Problemet är ju att men en sådan hörnbrunn så blir det ju inte bra med stora plattor eftersom fallet inte alls bara blir åt ett håll utan fallet blir ju runt så att säga, det kommer svepandes från 3 håll. Med en rak brunn i själva duschhörnan så blir fallet svepande från minst två håll. På något annat sätt kan jag inte se att det blir.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.