Är precis i startgroparna för badrumsrenovering och frågorna hopar sig. Många av dom är säkert dumma för de flesta här på forumet, men skit sak samma, jag ställer dom ändå :)

1. Ska lägga gips på golvet, vad fogar man skarvarna med?

2. Ska lägga elgolvvärme under klinker. Gips, värmeslinga, flytspackel, tätskikt och klinker. Är det rätt arbetsordning?

3. Har gipstak nu men ska ha takpanel. Har fått lite olika bud ang. plast under. Hur hade ni gjort, för- och nackdelar?

4. Vill gärna ha 30*30 plattor på golvet, även i duschhörn och under badkar. Jag vet att det inte är optimalt, men är det verkligen så förbaskat svårt att få det bra med rätt fall?

5. Tänkte sätta aquapanel i de "våta" utrymmena (dusch, bad, handfat) och vanligt gips på de övriga väggarna. Jag vet att det är "FÖRBJUDET" men det struntar jag i. Sedan använda Maxit Z-line liquid system. Någon som har bra/dålig erfarenhet? Och vad använder man för fog mellan gipsskivorna?

De var de frågor jag kunde komma på nu, men jag återkommer säkert med fler under arbetets gång :)
Tacksam för svar!
 
1. Varför gips... det räcker ju med flytspackel... onödigt jobb och kostnad.

2. Primer - Värmekabel - Flytspackling - Primer - Tätskikt - Klinker.

3. Hade satt panelen direkt mot gipsen... normalt sett finns redan plast i taket.

4. Jag skulle aldrig tagit på mig jobbet att lägga så stora i en dusch till någon... anser att det är vansinne eftersom det finns sååå mycket att välja på som passar bra ihop med att ha 30x30 utanför duschen.

5. Vaddå fog mellan gipsskivorna... de ska ju sitta dikt an varandra...
 
Silvertejparn skrev:
Är precis i startgroparna för badrumsrenovering och frågorna hopar sig. Många av dom är säkert dumma för de flesta här på forumet, men skit sak samma, jag ställer dom ändå :)

1. Ska lägga gips på golvet, vad fogar man skarvarna med?

2. Ska lägga elgolvvärme under klinker. Gips, värmeslinga, flytspackel, tätskikt och klinker. Är det rätt arbetsordning?

3. Har gipstak nu men ska ha takpanel. Har fått lite olika bud ang. plast under. Hur hade ni gjort, för- och nackdelar?

4. Vill gärna ha 30*30 plattor på golvet, även i duschhörn och under badkar. Jag vet att det inte är optimalt, men är det verkligen så förbaskat svårt att få det bra med rätt fall?

5. Tänkte sätta aquapanel i de "våta" utrymmena (dusch, bad, handfat) och vanligt gips på de övriga väggarna. Jag vet att det är "FÖRBJUDET" men det struntar jag i. Sedan använda Maxit Z-line liquid system. Någon som har bra/dålig erfarenhet? Och vad använder man för fog mellan gipsskivorna?

De var de frågor jag kunde komma på nu, men jag återkommer säkert med fler under arbetets gång :)
Tacksam för svar!
Du gör helt rätt i att fråga. Det är vad forumet är till för, och den som aldrig frågar får aldrig svar. Sedan finns det alltid besserwissrar som ska göra sig märkvärdiga.

3) Beror lite på hur huset är konstruerat för övrigt. Ska själv göra badrum och kommer antagligen inte att sätta plast, för det finns ingen annanstans i huset. Se hur du än gör till att luften ventileras ut ordentligt efter dusch.

5) Det ryktades något om nya regler till januari då man tydligen ska få använda vanlig gips i vissa delar av badrummet. Med fog menar du säkert skarvarna. Du spacklar med lämpligt spackel som vanligt. Sedan på med tätskiktet. Jag vet dock inget om det skikt du tänkt dig.

Lycka till!
 
#5, Om du ska kakla väggarna behöver du inte spackla alls. Om du inte lyckats fått stora glipor nånstans, då kan du behöva spackla igen just där, med rätt spackel isåfall!
 
fungsgard skrev:
#5, Om du ska kakla väggarna behöver du inte spackla alls. Om du inte lyckats fått stora glipor nånstans, då kan du behöva spackla igen just där, med rätt spackel isåfall!
Se där, då lärde jag mig något nytt idag. Men då måste jag fråga; är det inte risk att kaklet blir ojämnt i skarven där gipset är fasad? Eller har kanske inte våtrumsplattorna den fasade kanten?
 
Det lilla ojämnhet som finns kvar efter remsor och tätskikt klarar du av med fixet när du sätter plattorna. Jag upplevde att mina humid skivor var mindre fasade än vanliga gipsskivor iaf.
 
Tack för era svar!
Jo med fog mellan gipsskivorna menade jag spackel :surprised: Och varför vi lägger gips på golvet är för att efter ny rördragning finns det inte så mycket kvar av det gamla golvet.
Sambon är ganska händig av sig och ska göra det mesta själv. Tyvärr så tror han sig ibland veta hur man gör och kör på istället för att fråga. Och jag orkar inte med något "gör om, gör rätt" när det kommer till vårat badrum, jag är galet sugen på att få duscha hemma igen :D
Är det verkligen ingen som har lagt 30*30 plattor i dusch? Vi ska ha rundat duschhörn med vikbara väggar och jag kan inte se att det kommer bli snyggt med 10*10, och mosaik gillar jag absolut inte :(
Det känns inte heller som ett alternativ att ha 10*10 i hela badrummet, golvytan är 13 kvm och jag tror att det kommer upplevas som väldigt plottrigt. Nån som har några andra förslag?
 
Visst kan du lägga så stora plattor i duschhörnet, OM du kan leva med att det blir ojämnt som tusan, plattorna spricker för att man trampat på kanten som inte har fullgott stöd under, hål i tätskicket och dusch även i rummet direkt under duschen.

Ha de stora plattorna i övriga rummet där fallet inte är lika stort, sedan 10x10 eller 5x5 eller mosaik i fallet kring brunnen. Blir snyggt. Man kan förstärka hörnet också genom att fortsätta med de mindre plattorna upp på väggen.

Ibland får man välja mellan form och funktion. Kakan och ha den kvar du vet.
 
fungsgard skrev:
#5, Om du ska kakla väggarna behöver du inte spackla alls. Om du inte lyckats fått stora glipor nånstans, då kan du behöva spackla igen just där, med rätt spackel isåfall!
Nu när det ändå finns en tråd som tar upp frågan passar jag på att fråga jag också. Har satt upp våtrumsskivor (humidboard) i kommande badrummet och skulle behöva spackla lite på några ställen. Vilken typ av spackel ska man använda för detta, dvs vad är "rätt spackel"?
 
Hamparaffe skrev:
Nu när det ändå finns en tråd som tar upp frågan passar jag på att fråga jag också. Har satt upp våtrumsskivor (humidboard) i kommande badrummet och skulle behöva spackla lite på några ställen. Vilken typ av spackel ska man använda för detta, dvs vad är "rätt spackel"?
Det måste vara godkänt att använda tillsammans med ditt val av tätskikt. Alltså får du kolla med leverantören av tätskiktet vilket spackel de testat med.
 
jag har 30x60 plattor på golvet i duschen, det är inga problem om du sätter en avlong brunn utmed väggen ( www.unidrain.se )finns andra, men dem var inte godkända för att vara monterade mot väggen när jag byggde, kan ha ändrats nu... då behöver du bara ha fall åt ett håll och kan därmed ha hur stora plattor du vill... men smakar det så kostar det, men nu när jag glömt vad jag betalade så är det kanon, man slipper tillexempel stå på brunnen när man duschar...
 
Tror bara att Purus och Blücher har fått sina godkända numera, men är inte riktigt säker...:surprised:
 
Kan inte någon förklara hur det blir fall åt bara ett håll med dessa brunnar?!

Enda sättet jag får till det är om en hel sida i badrummet lutar ner mot brunnen, men då har man ju inte kontroll på vattnet om inte duschen täcker hela sidan. Det måste väl bli fall från minst två iaf?
 
Man måste ju ha 2 brunnar i ett badrum, i duschdelen lutar det således mot den golvbrunnen där och resten av badrummet till den andre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.