Men....det som är intressant är ju vad som händer när du duschar? Att det ligger kvar lite vatten efter duschen är ju inget konstigt, eller ligger det stora djupa pölar kvar?
Det många missar när man lägger klinker, är att det blir en svacka mellan slukisen (brunnsramen) och ytterkanten på fallet.
Små mosaik med mycket fogar gör också att vattnet lättare ligger kvar, och även stora fogsprång påverkar.
Men som sagt, vad händer när du duschar?
 
Tack för alla svar än så länge. När jag duschar har jag det vatten kvar som är på bilderna. Alltså inte särskilt mycket med mina ögon sätt.

Ja ventilen i duschen är ju faktiskt ett stort problem. Rörmokaren ville ju täcka över den men enligt föreningen får vi inte det.
 
T
Gushed Gushed skrev:
Tack för alla svar än så länge. När jag duschar har jag det vatten kvar som är på bilderna. Alltså inte särskilt mycket med mina ögon sätt.

Ja ventilen i duschen är ju faktiskt ett stort problem. Rörmokaren ville ju täcka över den men enligt föreningen får vi inte det.
Helt normalt att det ligger kvar lite vatten, finns inga brunnar som suger ner vattnet vad jag vet;):p
 
  • Gilla
rogfro
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Branschregler och försäkringsbolag är tydliga med att det inte får finnas några andra hål än för vatten och avlopp i duschen. Du borde ha asymmetriska duschdörrar, kan t.ex. kallas U-dusch, för att få det hålet utanför duschen.
Hmm okej, jag har ju i princip en u-dusch, den där ventilen sitter i mitten av rummet och får inte täckas över på grund av gammalt ventilsystem. Så min lösning är att den ska göras helt vattentät under dusch, men sedan kan öppnas efter dusch. Varför skulle inte det bli godkänt om den är helt stängd vid duschanvändning och öppen när man inte använder duschen?
 
BirgitS
Du har ju en vanlig hörndusch så vitt jag kan se, en U-dusch ser ut så här: https://www.macrodesign.se/fonster-i-duschen
Men i ditt fall är det alltså inte ett fönster som gör att duschdörren inte kan sitta som vanligt utan någon sorts ventil.

Du kan nog inte garantera att din lösning håller vattentätt i 20 år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju en vanlig hörndusch så vitt jag kan se, en U-dusch ser ut så här: [länk]
Men i ditt fall är det alltså inte ett fönster som gör att duschdörren inte kan sitta som vanligt utan någon sorts ventil.

Du kan nog inte garantera att din lösning håller vattentätt i 20 år.
Jag ska kolla på en U-dusch istället. Se ifall jag kan fixa det. Vill inte riskera att med tiden bygga upp en riklig fuktansamling.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Branschreglerna säger att man ska bör ha ett fall på 5-10mm/ meter mot brunnen utanför dusch/badkar. I Duschen ska det vara mellan 8-20 mm/meter. Felet många gör är att de lägger vattenpasset mot kanten där duschväggen står och på golvbrunnen och ser att det är fall, men glömmer att titta under vattenpasset om det är en svacka på spacklet. Då blir det dåligt fall eller bakfall på den sträckan där svakan är. Är fallet för litet i badrummet så kan du inte fixa det genom att byta några plattor eller skaffa en gummiskrapa. Du får göra om badrummet på rätt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.