harry73
sune73 skrev:
Är det något besiktningsmannen missat kan du ställa honom till svars.
max 2 år, så det är för sent
 
Tror snarare tre år, enligt konsumentjänstlagen.
Dock spelar det troligtvis ingen roll i detta fall :(
 
Rent juridiskt är det kört för er. Ni kunde enkelt ha kontrollerat fallet men missade det.

Det som kanske skulle kunna funka i det här fallet är att prata med säljaren och påtala att han farit med osanning och att ni känner er lurade och besvikna. Kanske går det att få någonting av säljaren iallafall. Typ nya vinterdäck till bilen, att han byter kamrem åt er någon kväll eller liknande.
 
harry73 skrev:
Problemet är att ni undrade varför det fanns duschkabin, men att ni inte frågade. Ni kontrollerade inte heller fallet, vilket borde vara lätt att göra (det tar en hink vatten och lite tid).
...
pelpet skrev:
Rent juridiskt är det kört för er. Ni kunde enkelt ha kontrollerat fallet men missade det.
...
Räcker det inte med en golfboll för att kolla fallet?
Eller kanske en nickeldank?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Nog för att det finns undersökningsplikt, och för att detta KANSKE kunde upptäckts, det beror faktiskt på hur duschkabinen var installerad. Men ok, för att undvika tjafs i denna tråden också, låt oss säga att det inte var dolt.

Men, det finns andra saker också, en av dem är upplysningsplikten, som inte är särskilt långtgående, men som i detta fallet faktiskt kanske kan komma ifråga.

Sedan finns lagar och regler. Säljaren har medvetet inte följt reglerna kring brunnen, och det är väl, rätta mig om jag har fel nu, inte bara en branschstandard att det ska vara fall mot brunnen, utan till och med lag, eller? Jag är inte alls säker på att det är så, något svagt minne bara.

I vilket fall, ni har nu ett vittne på att säljaren sagt att han medvetet byggt felaktigt, och detta finns inte redovisat för er någonstans i och med köpet.

Jag tror att ni mycket väl kan ha ett case här, och att det inte behöver vara helt kört juridiskt.
 
"Upplysningsplikten innebär att säljaren måste informera köparen om de fel som han eller hon känner till och som är svåra för köparen att upptäcka."

Källa: http://www.minilex.se/a/säljarens-upplysningsplikt

Ett fall mot en brunn som ligger under en installerad duschkabin kan mycket väl tänkas vara svårt att kontrollera. Att köparen var medveten om felet vet vi ju nu med säkerhet.
 
Så JA, ni har helt klart ett case här, IMO.

Säljaren har BÅDE undanhållit information OCH gett felaktiga uppgifter.
 
Redigerat:
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
P
Sen kan man fundera på om det är så farligt om man har gjort tätskiktet själv.
Varför skulle det vara så mycket sämre än en firma om man nu gör det korrekt?
Men att ljuga om det är aldrig bra.
 
Försäkringsbolagen brukar ju konstatera att gör-det-självare gör det bättre, till och med ;)
 
harry73
Men har säljaren sagt för TS att men behörig kompis la fallet?
Jag trodde det handlade om tätskikt
 
Och har inte de flesta duschkabiner någon form av nedre front som är hyfsat lätt att montera av för att kunna rensa brunnen? Att man inte kunde göra mätningar eller kontroll bakom är en sak men att titta in vid brunnen och enkelt se om det fall borde inte vara så svårt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Detta att det fanns en duschkabin i rummet gör att man kan ifrågasätta om det i formell mening är ett våtrum. Dvs. det är inte säkert att det överhuvudtaget är ett fel. En duschkabin kan man i princip ställa upp i vardagsrummet, utan att bryta några regler.

Nu fanns det en golvbrunn, vilket inte är nödvändigt för en duschkabin, det är möjligt att närvaron av en brunn också innebär att branschreglerna måste vara uppfyllda, för golvet, därmed karav på fall, kanske.
 
Men om vi antar att jag har fel, det ÄR ett fel. Och om enda sättet att inspektera golvbrunnen är att helt ta bort duschkabinen. Då ökar nog chanserna en del för att få detta till ett dolt fel.

Men som oceanis skrev, oftast finns det ju någon lätt demonterbar del som ger åtkomst till brunnen, antingen en front, eller i vissa tror jag man kan lyfta ut duschkaret.
 
harry73
Faktum att det finns en duschkabin är en indikation att det finns ett fel i badrummet som gör att man inte kan duscha där.
Så därför behövs en fördjupad undersökning.

Sen låter det inte att säljarens utfästelser var väldig stark.
Hade han sagt att sin kompis Pelle Svanslös gjorde badrummet enligt alla konstens regler och att han fick våtrumsintyg som köparen får när alla flyttlådor är utpackade, då har man en tydlig utfästelse som säger något om kvaliteten köparen kan förvänta sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.