Köpte en fin kåk i april 2014.

Den var renoverad på 2 av 3 våningsplan med tilläggsisolering och nya fönster. Besiktningen gick bra.

Frågade ägaren då badrummet var renoverat 2010 vem som gjort det. Han sa inför mig, min sambo och pappa att badrummets tätskick var gjort av en bekant med behörighet och sen hade ägaren kaklat. Frid och fröjd tänkte vi o slog till.

I helgen så gick duschkabinen sönder, vi har alltid undrat varför man ställer in en stor och tung kabin när badrummet är så fräscht.

Monterade ner den och skulle kolla lite på fallet i brunnen som var under då jag inte kollat detta innan.

Fick till min förvåning en chock när brunnen var högsta punkten??! inget rann dit utan allt bortåt.

Våran dröm om snygga glasdörrar gick därmed i krash!

Frågade en granne som är bekant med förra ägaren om han kunde fråga vem som gjort underarbetet då det inte finns någon tillstymmelse till fall. (i mina ögon så borde en hantverkare göra fall oavsett om man ska ha kabin eller inte)

Fick svar dagen efter att ägaren sagt att -nej jag gjorde badrummet själv och skippade fixa fall pga att dem ville ha kabin.

Nu är det bara så att när han sa det så gick han emot det han sa precis innan försäljning?!

Jag och min sambo är rosenrasande. Det är inte det första bristfälliga vi har hittat på huset.

Kan vi gå vidare med detta ärende då förra ägaren ljugit oss rätt upp i ansiktet att tätskick var gjort av behörig person o nu visar det sig inte det?

MVH Marcus
 
Har ni det säljaren sa skriftligt eller var det muntligt?

Tror det blir svårt att få någon ersättning för er del då det låter som ett fel som ni kunnat upptäcka när ni besiktigade huset.
 
Zlade skrev:
Har ni det säljaren sa skriftligt eller var det muntligt?

Tror det blir svårt att få någon ersättning för er del då det låter som ett fel som ni kunnat upptäcka när ni besiktigade huset.
Muntligt.

Inte fallet som är det värsta. De var ju att han stod o ljög att tätskicket var gjort av firma och nu sa han att han gjort allt själv därför ej brytt sig om fall.
 
Detta är inte ett dolt fel, det blir svårt att vinna detta.
 
Tråkigt, men han sa ju redan tidigare att han pulat badrummet själv och haft en bekant att fixa tätskiktet. Fallet på golvet har inget med tätskiktet att göra så det borde du ha antagit att han gjort själv.
 
Tråkigt att badrummet inte är till belåtenhet.

Dock bör besiktningsmannen meddelat detta?
Och ni borde själva informerat er om eran plikt att undersöka innan köpet.
Varför har ni inte gjort det?

Duschkabin väljer man om man vill göra allt för att slippa vattenskador från en dusch.
Speciellt i ett badrum med bjälklag i trä.
 
harry73
Problemet är att ni undrade varför det fanns duschkabin, men att ni inte frågade. Ni kontrollerade inte heller fallet, vilket borde vara lätt att göra (det tar en hink vatten och lite tid).

Ni fick inte heller dokumentation att badrummet var fackmannamässigt utfört.

Sen är det såklart möjligt (jag vet inte) att inte ens besiktningsmannen gjorde fel eftersom det var ett badrum med duschkabin, och att fallet och tätskikt då inte är så viktigt.

Men på något sätt måste han ha kontrollerat att brunnen var korrekt. Oavsett kan man bara ställa krav på besiktningsmannen under två år.
 
sune73 skrev:
Tråkigt att badrummet inte är till belåtenhet.

Dock bör besiktningsmannen meddelat detta?
Och ni borde själva informerat er om eran plikt att undersöka innan köpet.
Varför har ni inte gjort det?

Duschkabin väljer man om man vill göra allt för att slippa vattenskador från en dusch.
Speciellt i ett badrum med bjälklag i trä.
Han besiktade men kunde inte hitta några felaktigheter. Står att fuktmätning ej kunnat genomföras bakom kabin pga den stod där.

Vi undersökte så mkt vi kunde genom att kolla och sen fråga säljaren om sådana saker som tätskick.

Inte många nya hus med träbjälklag som har kabin, där är det flådigt kakel och glasrutor enbart.
 
Borde inte en besiktningsman se en sådan sak som att fall på golvet saknas?
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
O
Det finns väl inte så mycket mer att göra än att knyta näven i fickan,... Tätskiktet kan fortfarande vara gjort av kompisen med behörighet.... Men han gjorde inget annat.... :) bakfall går lätt upptäcka....
 
harry73 skrev:
Problemet är att ni undrade varför det fanns duschkabin, men att ni inte frågade. Ni kontrollerade inte heller fallet, vilket borde vara lätt att göra (det tar en hink vatten och lite tid).

Ni fick inte heller dokumentation att badrummet var fackmannamässigt utfört.

Sen är det såklart möjligt (jag vet inte) att inte ens besiktningsmannen gjorde fel eftersom det var ett badrum med duschkabin, och att fallet och tätskikt då inte är så viktigt.

Men på något sätt måste han ha kontrollerat att brunnen var korrekt. Oavsett kan man bara ställa krav på besiktningsmannen under två år.
Ja det är jäkligt dumt att vara efterklok. Vi hade då behövt demontera kabinen. Men man kanske måste flytta saker för att kunna kontrollera? tycker isf de är konstigt att besiktningsmannen ej bara flyttade kabinen och mätte fukthalten i vägg där.

Nej, vi gick på hans muntliga att det var en bekant som hade behörighet då ägaren var bilmek och dem bytt tjänst på de viset.

Jag försöker få så mkt kött på benen ifall vi går vidare med detta.
 
Jonas_81 skrev:
Borde inte en besiktningsman se en sådan sak som att fall på golvet saknas?
De besiktningsmän jag har haft ser inte byggfel ens när man pekar ut dem. De skriver intyg och i det så skriver de att allt som man vill veta mer om är riskkonstruktioner. Det enda besiktningsmannen gjorde på min husbesiktning var att trycka med en pryl i fönsterkarmar och panel, samt titta om det var mögel på vinden. Resten var bara standardformulerinar baserat på hustypen. Jag gör ett mycket bättre jobb själv. Sedan finns det bra besiktningsmän också, men det har varit så lång kö till dem att hus-/lägenhets-affärerna då riskerat att gå om intet. Jag behövde besiktningsmannen av försäkringsskäl...
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
harry73
Förstår mig rätt, jag tycker inte att ni är dum eller var dum. Såna saker händer lätt när man får förtroende för någon, och handlar/meckar man med bilar är man nog duktig på den fronten.

Problemet är bara att det inte hjälper er just nu. Som sagt tror jag att ni har väldigt lite att hämta hos säljaren, och då kan ni välja var ni ska lägga tid och energi på. Bråka eller fixa/leva med problemet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
O
Jag tror att det är ett väldigt svårt fall att vinna. Så jag tror att rådet är att spara pengar på en jurist och lägg detta på sparkontot för ett nytt badrum. Eftersom badrum är en risk, så brukar det krävas en hel del vid en besiktning.
Men, hade fallet gått att upptäcka om man spolade vatten även när dusch kabinen var på plats?

Nä... välkommen till huslivet! Ni har fått en vän som kommer ge er många glada överraskningar och som vill ha mycket kärlek!
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Har besiktningsmannen missat att kontrollera fallet i badrummet?
Det måste han gjort om han bara skrivit att det inte kan fuktmätas?
Och hur skulle han ha fuktmätt? Igenom kakel?

Är det något besiktningsmannen missat kan du ställa honom till svars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.