dvraptorone skrev:
Har samma problem, 60-talshus med självdrag, det finns ett färdigt rör till taket (2-3 meter relativt rakt) men problemet är att duschen kommer då nästan 4 meter från fläkten.
Alternativet är att dra den genom ytterväggen precis vid duschen istället - vad är bättre?
Så har vi det i ett badrum Där var det löst genom en ny kanal ut genom yttervägg av förra ägaren.
Vi har ingen ftx och skulle jag fått bestämma så hade det blivit en fläkt som konstant går på lågvarv ansluten till den gamla självdragskanalen, trots att den sitter på fel ställe i badrummet.
Å andra sidan så har vi nu en fläkt som drar ut fukten bara när det är fuktigt samt självdrag enligt orginalkonstruktionen.

Tror att både den lösning jag skulle valt samt befintlig lösning är fullt tillräcklig.
Kanske borde tillägga att vi dessutom har ett annat badrum med den lösning som jag förespråkar.

Vad jag vill säga är att vad ni än väljer av dessa två, så kommer det att fungera:)
 
Har man en befintlig frånluft i taket, även om den är en bit från duschen, så använder man den. Det är inte så kritiskt var den sitter, utan det som är viktigt är att man ventilerar ut fuktig luft.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.