Vi har 2 badrum byggda på varandra i hus från -36 och ska renovera båda.
I det övre badrummet sitter en fläkt i taket och luften leds ut genom en kanal via vinden och ut via en pipa på taket.
I det nedre föreslog hantverkaren en Paxfläkt i taket och sedan en kanal ut genom ytterväggen.

Jag undrar ang. det nedre badrummet:
1. Bra alternativ med Paxfläkt ut genom yttervägg?
2. Om det är bra: Ska man sätta Paxfläkten i taket eller direkt på väggen?
3. Bättre med en annan lösning som t ex fläkt i taket men lodrät kanal upp på taket dvs ej göra hål i yttervägg?
4. Andra synpunkter.

Tacksam för råd. Rivning börjar på onsdag.
 
Vad jag har fått lära mig, är att luftkanalen skall vara kortast möjlig för att få effektivast ventilation. Ett hål i väggen är det som då gäller, men då bör också fläkten kunna gå på lågvarv hela tiden, så du inte riskerar kallras.
 
Tack Thomas 33.
Är din lösning med konstant ventilation bättre än en fläkt med kallrasskydd?
 
Kallrasskydden tycker jag fungerar bra till pax fläktarna
 
Kan du få till en anslutning upp till en huv på taket är det absolut den bästa lösningen i ett äldre hus med självdrag.
Du kan även här sätta en fläkt som alltid går på lågvarv. Större delen av året, speciellt vinter, så fungerar självdraget utan fläkt. Vi har den lösningen och vid viss väderlek så snurrar fläktbladet snabbare enbart utav självdraget.
Längden på frånluftkanalen har inte så stor betydelse när du har en lodrät kanal upp på taket.
Fläkt på vägg ska ha kallrasskydd då den i regel blir en tilluftkanal om man låter fläkten stå stilla.
Fläkt i tak mot takhuv behöver inget kallrasskydd.
 
Tack Anders S. Jag var också inne på ditt alternativ efter att ha läst på här på Byggahus.
Ringde en Ventilationsfirma imorse som avrådde från detta då det blir lång dragning av ventilationsrör genom huset (Från badrum på nedre plan via övre plan via vinden och ut på taket.) Risk för kondens-fuktskador längs röret. (?)
Det övre badrummet har redan en ventilationskanal lodrätt upp med en pipa på taket.
Det är det nedre badrummet jag grubblar över. Tacksam för alla synpunkter!
 
Med eller utan kallrasskyddär är det ett hål rakt ut genom väggen som ger effektivast ventilation. Även om en lufttrumma är rak så tappar fläkten effekt med varje meter den är lång. Märks inte så bra i en lodrätt kanal, men sällan att det går att bygga så.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Tina123 skrev:
Ringde en Ventilationsfirma imorse som avrådde från detta då det blir lång dragning av ventilationsrör genom huset (Från badrum på nedre plan via övre plan via vinden och ut på taket.) Risk för kondens-fuktskador längs röret. (?)
Det skulle då innebära att man i flerfamiljhus skulle ha stora problem med kondens/fuktskador pga av ventilationsrören. För mig låter detta mycket märkligt, de har för visso mekanisk ventilation men så även du i detta fallet om du monterar en fläkt som går kontinuerligt på lågvarv.
Och jag förutsätter att du isolerar venitaltionsrören där de passerar kallare utrymmen.
Vi har i vårt hus tre frånluftskanaler som går från källaren, men bara en som går via egen kanal de övriga två via skorsten. Tilluft tas via väggventiler.
 
thomas33 skrev:
Med eller utan kallrasskyddär är det ett hål rakt ut genom väggen som ger effektivast ventilation. Även om en lufttrumma är rak så tappar fläkten effekt med varje meter den är lång. Märks inte så bra i en lodrätt kanal, men sällan att det går att bygga så.
Håller inte med dig av följande anledningar
1. Enkla axialfläktar typ PAX klarar bara små tryckfall och vid ogynnsamma yttre vindförhållande så kommer fläkten bara att stå och snurra utan att dra ut någon luft från rummet. Det skall inte blåsa mycket med en vindriktning rakt mot väggen där fläkten sitter för att den skall sluta fungera som utsugningsfläkt.

2. Självdrags ventilation har fungerat i alla tider och därför ar det bättre att dra ventilationen rakt upp med utlopp över tak. Då kommer vinden att hjälpa till med att öka ventilationen och hjälpa fläkten att dra ut luften ur toaletten. Så fläkten i sig ska i en sådant fall hjälpa till och inte ensamt stå för att ta hela tryckfallet.

En lösning med utlopp via taket är alltid bättre men går inte alltid att ordna
 
Tina123 skrev:
Tack Anders S. Jag var också inne på ditt alternativ efter att ha läst på här på Byggahus.
Ringde en Ventilationsfirma imorse som avrådde från detta då det blir lång dragning av ventilationsrör genom huset (Från badrum på nedre plan via övre plan via vinden och ut på taket.) Risk för kondens-fuktskador längs röret. (?)
Det övre badrummet har redan en ventilationskanal lodrätt upp med en pipa på taket.
Det är det nedre badrummet jag grubblar över. Tacksam för alla synpunkter!
Konstigt svar du fick av ventilationsfirman. Risk för kondens och fuktskador har du alltid oavsett om du drar ut ventilationen i väggen eller via taket. Varm fuktig luft kondenserar alltid då den möter en kall yta eller omgivning.

Så om det är kallt ute så kommer det att kondensera någonstans oavsett vad du gör. Om du drar ut ventilationen via väggen så kommer det att rinna längs utsidan på husväggen eller t.o.m inne i den korta rörbit som går genom väggen, Om du drar ventilationen via taket så kommer det någonstans vid utloppet eller i luften däromkring.
Det är bara att se till att man har gjort sin installation så bra som möjligt. Välisolerade rör i de kalla delarna av huset (vinden) en bra konstruktion på huven på taket, sen är det inga problem.
 
OK Oceanis, ditt resonemang låter vettigt. Hantverkaren tyckte nog att jobbet blir stort att dra ett rör genom flera våningar, sedan ta hål i taket osv.

Om man kör den enkla lösningen med Paxfläkt rakt ut genom ytterväggen kan man då inte helt enkelt dra ut röret en bit från fasaden så att kondensen rinner där?
Ska man i denna lösning isolera lite röret trots att det ligger i husväggen?
 
Ny fråga: Om ändå väljer Paxfläkt med rör ut genom väggen: Duschhönan ligger 1,6 m från ytterväggen, kanske ändå bäst att sätta fläkten precis ovanför duschen och dra en kanal ovanför gipstaket sedan ut genom ytterväggen.
Min man duschar länge 20-30 min dagligen, vore bra att ha fläkten ovanför duschen.
 
Man kan bygga ventilation både krångligt och dyrt, men jag ser det inte som något problem att dra ventilationen ut genom ytterväggen. Då försvinner den fuktiga luften fort från badrummet, utan långa komplicerade rör upp genom taket.
Det där med kondensdropp löser man lätt, genom att luta röret något nedåt/utåt och se till att röret ansluts tätt mot ventilationsgallret.. Lite kondensvatten på fasaden skall den säkert klara. Kommer betydligt mer fukt i form av regn och snö på den.

Att det skulle blåsa så hårt så att fläkten inte orkar arbeta, kan bli problem om huset står precis där det blåser som mest. Löses annars enklast med ett ventilationsgaller med stormskydd.
87-3846_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
thomas33 skrev:
Man kan bygga ventilation både krångligt och dyrt, men jag ser det inte som något problem att dra ventilationen ut genom ytterväggen. Då försvinner den fuktiga luften fort från badrummet, utan långa komplicerade rör upp genom taket.
Det där med kondensdropp löser man lätt, genom att luta röret något nedåt/utåt och se till att röret ansluts tätt mot ventilationsgallret.. Lite kondensvatten på fasaden skall den säkert klara. Kommer betydligt mer fukt i form av regn och snö på den.

Att det skulle blåsa så hårt så att fläkten inte orkar arbeta, kan bli problem om huset står precis där det blåser som mest. Löses annars enklast med ett ventilationsgaller med stormskydd.
[bild]
Tack Thoams33 för fakta.
Funderade bara på om det var värt besväret att dra ett ventrör från duschplatsen till ytterväggen (1,6m) då min man duschar extremt länge och varmt.
Finns det någon risk att taket ovanför duschen skadas om inte fläkten sitter där???
 
Har samma problem, 60-talshus med självdrag, det finns ett färdigt rör till taket (2-3 meter relativt rakt) men problemet är att duschen kommer då nästan 4 meter från fläkten.
Alternativet är att dra den genom ytterväggen precis vid duschen istället - vad är bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.