S Stefan1972 skrev:
Fast återigen. Att ringen teoretiskt sett är felmonterad är ju inget bevis på att det är det som orsakat just din skada. Skulle fukt krupit upp den väge då borde det kännas att membranet inte sitter fast och golv kanske känns svsmpigt i just det området.
Manschetten är ju felskuren och punkterad av skruvarna som klämringen monteras med. Sen att mina plattor börjat släppa berodde sannolikt på att de inte var nertryckta i fixen ordentligt, finns även det beskrivet i rapporten från anticimex.

Så här i efterhand kunde man kanske endast tagit bort plattorna som släppt och återmonterat dem med nytt fix, samtidigt var det fuktigt (inte svampigt men kanske expanderat något) i golvspånet runt brunnen så något galet har det ju varit. En platta runt brunnen va sprucken rakt igenom, syntes knappt med ögat men gick att bryta loss lätt.

Sen är det väl vanligt att man har mindre klinkers i duschen (10x10 ist för 30x30?) för att få till fallet vettigt? Som det varit nu har det blivit en brytpunkt för fallet "på fel sida av duschdörren" så typ 50% av vattnet från duschen har runnit till badkarets brunn - inget större problem men ändå fel tycker jag.
 
jo fast ring och manschett tätar ju inte just där skruvarna är och om de går rakt neråt och kanske punkterar membranet där det är felskuret påverkar ju inte saken på det viset. Det det handlar om är ju ändå att inte ringen bottnar och då kanske inte trycker på membranet likformigt runt om och då i teorin orsaka läckage.
Jag menar ju inte att det inte har läckt där men de är oftast väldigt snabb på att påpeka sånt här eftersom de såklart slipper betala nåt då. Då ska man ju isåfall driva en process där man måste bevisa själv att det inte beror på detta och det kan ju bli besvärligt........
 
  • Gilla
Tm251
  • Laddar…
Om spånskivan är fuktig, så har du en vattenläcka. Och det beror oftast på något problem med brunnen. Den felskurna manschetten är ett vanligt fusk, men minst lika vanligt är att brunnen inte sitter ordentligt fixerad. Då uppstår en rörelse mellan brunnen och spånskivan (också vanligt att spånskivan inte har stöd runt brunnen). Det gör i sin tur att manschetten utmattas vid övergången mellan skiva och golvbrunn, och det börjar läcka. En vanlig fuskmetod för montering. är att golvbrunnen bara sticks ned i ett hål i spånskivan, och skruvas mot spånskivan. Det är då två fel, dels är inte brunnen fixerad mot bjälklaget, dels har inte spånskivan stöd under kanten mot brunnen. En spånskivekant måst alltid ha stöd, skivan är inte styv nog vid kanter.

Så en korrekt montering är att brunnen OCH skivan skall vila på reglar runt hela hålet, det är lite pilligt att få till, så därför fuskas det ofta. Finns speciella monteringsskivor till brunnarna som underlättar.

Sedan kan man ju tänka sig att det är korrekt utfört (utom skärningen då), men att brunnen har lossnat från bjälklaget av åldersskäl, allt är inte fusk när saker går sönder.
 
H hempularen skrev:
Om spånskivan är fuktig, så har du en vattenläcka. Och det beror oftast på något problem med brunnen. Den felskurna manschetten är ett vanligt fusk, men minst lika vanligt är att brunnen inte sitter ordentligt fixerad. Då uppstår en rörelse mellan brunnen och spånskivan (också vanligt att spånskivan inte har stöd runt brunnen). Det gör i sin tur att manschetten utmattas vid övergången mellan skiva och golvbrunn, och det börjar läcka. En vanlig fuskmetod för montering. är att golvbrunnen bara sticks ned i ett hål i spånskivan, och skruvas mot spånskivan. Det är då två fel, dels är inte brunnen fixerad mot bjälklaget, dels har inte spånskivan stöd under kanten mot brunnen. En spånskivekant måst alltid ha stöd, skivan är inte styv nog vid kanter.

Så en korrekt montering är att brunnen OCH skivan skall vila på reglar runt hela hålet, det är lite pilligt att få till, så därför fuskas det ofta. Finns speciella monteringsskivor till brunnarna som underlättar.

Sedan kan man ju tänka sig att det är korrekt utfört (utom skärningen då), men att brunnen har lossnat från bjälklaget av åldersskäl, allt är inte fusk när saker går sönder.

Kortlingar finns runt brunnen och den sitter som jag förstod det enlig konstens alla regler. Ska kolla mer noga på andra brunnen där allt fortfarande är intakt. Tackar för de beskrivande svar ni alla ger.
 
@Tm251 hur har det gått med dina plattor och hur mycket arbete blev det?
Har du fler bilder över hur det sett ut, vad du gjort och kanske hur det blev?
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
@Tm251 hur har det gått med dina plattor och hur mycket arbete blev det?
Har du fler bilder över hur det sett ut, vad du gjort och kanske hur det blev?
Hej, mycket jobb blev det. Jag har rivit ur allt och låtit byggas upp igen. Ska börja kakla till helgen.

Förstärkt bjälklaget på olika sätt, de hade valt att kapa ur ett "U" i reglarna där man lagt avloppet i, två bjälkar hade sjunkit ca 20mm där badkaret stått. Jag skruvlimmade en 2000mm lång regel av samma sort i de befintliga för att komma upp i våg med resterande reglar. Där avloppet går valde jag att göra ett hål för att trä igenom röret istället på nya reglarna. Nya vattenrör drogs också i samband med detta.

Sedan Golvspån, golvvärme, 25mm flytspackel, tätskikt + klinker. På vägg blev det 15mm plywood, tätskikt + kakel.

På upploppet nu efter ca 80k och 150h jobb från min sida. Endast lejt bort inkoppling av golvvärme. Med facit ihand skulle man lejt bort mer jobb för att minska tiden utan dusch men det har varit lärorikt och jag vet att det är gjort noggrant. Bilder kommer när det är färdigt :)
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.