-MH- skrev:
Låter trevligt, ungefär något sådamt jag hade tänkt. Vad hade ni för kabin?
Jag minns faktiskt inte vad den hette. Det var en vanlig billig duschkabin (den var ju "bara" till sommarstugan), men där gummilisterna fyllde sin funktion. Väggarna var av genomskinlig plast och hade en skjutdörr som faktisk blev tät och bra.


När vi sålde stugan berättade vi hur vi hade gjort. Det var inget konstigt med det tyckte de nya köparna.:)
 
Jag hamnade ju lite offtopic med trägolv och nåtning i badrum :). För att anknyta till trådens ämne så är det ju inte helt ovanligt med badrum utan tätskikt i tex timmerhus. Jag kan till och med se vissa fördelar. Då man saknar tätskikt så kommer ju eventuellt vatten som lyckas komma ut någonstans att kunna torka upp igen snabbt och bra.
För att det inte ska ge bestående skador bör man väl isåfall planera badrummet med tex cellplast som isolering i golvet istället för material som suger upp och håller fukt.
Trä är ju otroligt tåligt mot vatten bara det får möjligheten att torka upp och med lite vax eller olja så kommer ju vattnet att bara lägga sig ovanpå och kan torkas upp.
Extremfallet skulle väl vara som i en vedeldad bastu där man bara har trä på golvet med springor emellan och träväggar. Fungerar ju fint trots vattenbegutning. Samma sak skulle ju även fungera att duscha i utan problem de närmaste 20 åren iallafall bara man inte stänger in fukt.

Tätskikt är ju bra så länge de håller tätt men får man ett enda hål där vatten kommer in så utgör ju tätskiktet istället ett problem som håller kvar fukten. En öppen träkonstruktion, eller betong eller stål? kommer det inte hända något med under en mansålder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.