Kan man göra ett badrum (dusch och/eller bad) utan att göra våtrum? Gäller fritidshus, så vill ha det lite "träigt", men ändå kunna ta ett bad eller dusch.

Duschkabim modell större? Badmodul?
 
Så fort man har en brunn är det våtrum.
Det är inte lagen som påtvingar bygga våtrum/badrum enligt rekommendationer ...
Du kan och får bygga som du vill. Problemet uppstår den dagen en fuktskada sker. Då nekar FB dig ersättning.
Men varför ska det bli en skada? Bygger du med skalle händer inget.

Bygg ditt badrum som du vill. Var bara noga med att sätta fast rören och dra åt alla kopplingar.
 
Måste man ha en brunn då?
 
Som sagt, bygg hur du vill. Men räkna inte med ekonomisk hjälp om en skada uppstår. Branschreglerna baseras ju på den samlade erfarenheten om vad som funkar.

Men vill du skippa brunn så kan du kanske ha badkar/kabin med anslutning direkt till avloppsstammen. Problemet är att det vatten som skvätter utanför inte kan ta vägen någonstans. Då kommer du behöva torka upp det. Men används badrummet inte så ofta och du är noga med att torka upp så går det nog bra.

Glöm bara inte att berätta för de som köper, om du säljer en vacker dag, så de inte får en otrevlig överraskning!
 
Jag har ingen golvbrunn i köket, kommer en hel del vatteb på golvet där med. Vad menar du jag skall berätta, att det inte finns någon golvbrunn?
 
Han menar att du bör göra en framtida köpare uppmärksam på att det saknas golvbrunn i badrum.
 
kamilenski skrev:
Han menar att du bör göra en framtida köpare uppmärksam på att det saknas golvbrunn i badrum.
Och tätskikt enligt branschregler. Inte kul att köpa ngt som man tror är helt 100, särskilt inte om man gjort det med friskrivningsklausul.
 
Det borde man se, om det är trägolv och vanliga väggar.

Men frågan är, vad finns det för modulera/kabiner? I Sverige tycks man vilja spola vatten på golvet med flit, det känns lite bakvänt.
 
MH

Du kan alltid importera 100% säkra badrum från Japan. ;)

Nej. Jag skojar. Du 2 alternativ.
1. göra rubbet enl branschregler och på detta lägga trä, panel eller vad du vill. Dewt blir tätt under.
2. göra som du vill och då du säljer skriva i kontraktet hur badrummet är byggt. (så ska jag sälja mitt hus).
 
Jag tror det blir enklast att montera golvbrunn men ändå inte göra ett våtrum. Då får du vattenlås och kan leda röret från duschkabinen dit. Sedan behöver man som sagt informera framtida köpare om detta.
 
kamilenski: är du säker på att man kan följa branschreglerna för tätskikt men sen hoppa över keramiken och sätta trä eller nått annat på och ändå ha det enligt branschreglerna
 
nino skrev:
kamilenski: är du säker på att man kan följa branschreglerna för tätskikt men sen hoppa över keramiken och sätta trä eller nått annat på och ändå ha det enligt branschreglerna
JA!
Bara man ger fan i att borra i golvet. Du kan ta ett Älvsbyhus med plast badrum, hänga profiler i ovankant samt klä dessa med laminat, trä eller det du vill. På golvet lägga andra profiler och klä dessa med det du vill. Det blir godkänt.
 
nino skrev:
kamilenski: är du säker på att man kan följa branschreglerna för tätskikt men sen hoppa över keramiken och sätta trä eller nått annat på och ändå ha det enligt branschreglerna
Varför skulle det inte funka med andra ytskikt än klinker? Själv tänkte jag skruva reglar mot tätskiktet och sätta ek, ceder eller plåtpanel. Ser inget som strider mot branschreglerna
 
Som jag ser det är branschreglerna utformade för att kläs med keramik...

Därav namnet ByggKeramikRådet... BKR.se...

Därför tveksam till hur eventuella försäkringsbolag skulle ställa sig till detta.

Kanske kinglolle kommer in snart och kan komma med sin syn på saken... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Som jag ser det är branschreglerna utformade för att kläs med keramik...

Därav namnet ByggKeramikRådet... BKR.se...

Därför tveksam till hur eventuella försäkringsbolag skulle ställa sig till detta.

Kanske kinglolle kommer in snart och kan komma med sin syn på saken... ;)
Enligt BKR och även GVK (pratade med båda) är det huvudsakligen tät skikten som ska skydda från fukt.
Framför allt GVK lämnar det helt öppet och menar att det som placeras på väggar och golv anses som möblering. Och så länge man låter bli att punktera skikten eller utför det enligt rekommendationer ( I FAST DEL MED SILIKON) anses det att uppfylla gällande kraven! 100% säkert! Jag ringde pga att vi vill klä väggar med laminat. Inga problem!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.