A
Hej,

Är i färd att renovera badrummet.
Läser i säkra våtrum 2021 och ser bifogade tabeller.
Vårt bjälklag är 45x220 cc 600 spännvidd 4m.

Tolkar jag tabellerna rätt så innebär det att vi inte kan ha klinker?


Svensk text om träbjälklagskonstruktion, krav, förutsättningar, tabeller med mått och virkeskvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Du får stoppa in fler reglar så du får 300mm cc, blir stabilt o bra
 
A
Du menar kortlingar?
Eller menar du hela bjälkar över hela spännvidden?
 
R
Hela bjälkar och krysskolvning..
 
A
Ok då tolkar jag alltså tabellerna rätt..
Har fått info från annat håll att flytspacklingen och eventuellt kortlingar skulle vara tillräcklig förstärkning.
Men det litar jag inte riktigt på.

Blev plötsligt ett ganska mycket jobbigare projekt.
 
A
@Rejäl varför krysskolvning också?
Det står det inget om?

Är det vippskydd?
 
R
A Asgeirrr skrev:
Ok då tolkar jag alltså tabellerna rätt..
Har fått info från annat håll att flytspacklingen och eventuellt kortlingar skulle vara tillräcklig förstärkning.
Men det litar jag inte riktigt på.

Blev plötsligt ett ganska mycket jobbigare projekt.
Flytspackling kan aldrig ersätta bjälkarna som ska vara bärande, flytspackla blir du tvungen att göra för att få fall på golvet tänk på att minimum med flytspackel är 12mm vid lågpunkten enligt dom nya rekommendationerna..
 
R
A Asgeirrr skrev:
@Rejäl varför krysskolvning också?
Det står det inget om?

Är det vippskydd?
Det gör man alltid i bjälklag minst en rad, detta för att bjälkarna ska samverka samt bli styva i sidled…
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
Ja flytspackling för fallet. Men det är ju också en åtgärd för att "döda" rörelser i träbjälklaget.

Jo precis, flytspacklingen gör ju inte att bjälkarna tål högre belastning och helt plötsligt sviktar mindre?

Lutar fan åt plastmatta nu istället då.
Har hört och läst om folk som bara kortlar golvet.
Men det gör ju inte heller bjälklaget starkare.
 
R
A Asgeirrr skrev:
Ja flytspackling för fallet. Men det är ju också en åtgärd för att "döda" rörelser i träbjälklaget.

Jo precis, flytspacklingen gör ju inte att bjälkarna tål högre belastning och helt plötsligt sviktar mindre?

Lutar fan åt plastmatta nu istället då.
Har hört och läst om folk som bara kortlar golvet.
Men det gör ju inte heller bjälklaget starkare.
Tänk efter vad du/ni vill och uppskattar innan du bestämmer dig..
 
A
Problemet är att det går en del rör igenom bjälklaget där vi isåfall hade behövt lägga in fler bjälkar.

Hur kan man få in en bjälke smidigt när där är rör som går vinkelrätt igenom befintliga bjälkar.

Vi vill ha klinker, så om det är görbart med rimlig arbetsinsats att lägga in fler bjälkar ska det självklart övervägas.
 
A
Kan man "laska" ihop bjälkarna?
Blir svårt att få ner dom i hela längder tänker jag
 
A
mexitegel mexitegel skrev:
Ett vanligt sätt att förstärka bjälklag i badrum är att använda lättfyllnadsmassa som du fyller bjälklaget med. Betydligt lättare om det är installationer i golvet som försvårar än att sätta golvreglarna cc 300.

[länk]
Oj, men det förutsätter att man gjuter hela bjälklaget längd då ja?

Haha fyfan
 
Ja, men laskarna behöver vara 1200mm långa och ska vara i ”tredjedelspunkt” i spannet där spänningen är som lägst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.