Tänkte visa lite vad som sker i badrumsombyggnaden.

Såhär såg det ut innan vi började. Tyvärr den enda bilden som visar ett badrum i stort behov av hjälp. Bilden är från mäklarens beskrivning av huset, och då ser det ju ok ut. Renovering gjordes ca 1985, och då satte man det trista gråa klinker som syns på bilden, både på golv och vägg. Extremt dålig passning av plattorna och väldigt slitet.

Arbetet inleddes på valborgsmässoafton med rivning av kakel och vägg, samt fortsatta på 1 maj med uppregling av vägg. Den 2 maj kom snickaren och knackade ut golvet och fortsatte med plyfa och gips. 3.5 dagars arbete av snickare och röris hittills, 3 mandagars förberedelser av undertecknad med hantlangare.

Innan.jpg

Såhär är det tänkt att bli när det är klart. Högskåpet blir inget med och handdukstorken monteras till vänster om tvättstället:

badrumsritning.jpg

Rivning och uppregling av ny vägg gjorde jag med hjälp av farsgubben

ej_rivet.jpg
Väggen var definitivt ingen bärande del i konstruktionen...... Kofot och tigersåg funkade bra. Många säckar kutterspån blev det.
Far_river.jpg

Ny_vagg2.jpg

Den befintliga stavparketten sågades (snyft) med cirkelsåg och en ny vägg reglades upp med 45x70 regel. På både in- och utsida blir det plyfa och 13 mm gips, så att det går att skruva rejäla grejer i väggen.

Nu är den nya väggen klädd med plyfa.
plyfa.jpg

Rörisen har dragit diverse rör, ny avloppsstam från källaren samt kopplat in handdukstorken på värmeslingan. Torken har även en elpatron så att man kan köra den även då värmen är avslagen.

handdukstork_anslutning.jpg

avlopp_handfat.jpg


I helgen har vi köpt kakel (liggande 10x30 i matt vit) och klinker (10x10 mellangrå) samt alla badrumsbeslag och armaturer att montera ovanför handfatet.

Fortsättning följer ;D
 
Kul att se lite bilder på hus som är byggt på exakt samma sätt som vårat (byggår '47 här), man känner igen sig..... :)
 
Nya bilder

Anslutning av handdukstorken på värmesystemet. Dessutom kan den köras på en inbyggd elpatron.

anslutning_htork.jpg

anslutning_htork2.jpg

Golvbrunn till duschen duschbrunn.jpg

Isolerat golv
isolerat.jpg

Golv med spån, golvgips och värmekabel limmad.

span_gips_varme.jpg

Fördelare till VV/KV lödd i det som skall bli fixturen för WC
fordelare_lodd.jpg
 
Ett litet hopp i händelsutvecklingen. Golvet är spacklat och vägg+golv är fuktspärrat. Kakling påbörjad. (Vi skall inte ha halvkaklat ;))

halvkaklat.jpg
 
Du är inte rätt att skada tätskiktet på golvet när du kaklar väggen?

Jag tänkte täta väggen först och lägga ut 15cm på golvet, därefter kakla och sist fuktspärra och lägga klinker.
 
Golvet är bara spärrat en gång. När väggarna är kaklade spärras golvet en andra gång, för att undvika skador.
 
Fråga, i alla instruktioner om tätskikt/kakel/klinkers visar de bilder där väggarna kaklas först, sedan klinkras golvet. I texten står ofta dock att man kan ta golvet föst. Men det verkar som den gängse ordningen är just först väggar sedan golv.

Jag skulle vilja börja med golvet av flera skäl. 1; det som nämns angående skadat tätskikt på golvet. 2, oavsett om man lägger ut tätskiktet först eller väntar med det tills väggarna är klara så kommer betongen/golvspacklet eller tätskiktet att till viss del kontamineras medan man arbetar med väggarna. För att få optimala förutsättningar för att golvprodukterna skall fästa i varandra vill jag ha så rena ytor som möjligt, och renast blir det om det aldrig hunnit bli kontaminerat med damm och annat.

Sen känns det även bättre med att klinkersen går in under väggkaklet, även om jag vet att det inte spelar någon roll.

Vad finns det för nackdelar med att ta golvet först, bortsett från det uppenbara att det behöver skyddas medan man sätter väggkaklet?

Tompa
 
Inga nackdelar som jag ser det !
Snarare tvärt om, om man vill vara noggrann 8)

Jag har just satt golvet först och håller nu på med väggen. Just av de anledningar som du angivit.

Har lagt skyddspapp på golvet så att man inte får spill av fix o fog på de nylagda klinkersen. Detta moment slipper man om man sätter väggen först. Men å andra sidan får man jobb att ta bort spill på det olagda golvet.


t i t a n i u m
 
Risken finns att man tappar en väggplatta i golvet, och då kanske du förstör tätskiktet också.
 
Wigert skrev:
Ett litet hopp i händelsutvecklingen. Golvet är spacklat och vägg+golv är fuktspärrat. Kakling påbörjad. (Vi skall inte ha halvkaklat  ;))

[bild]
Hej vilket fint kakel ni har på väggen. Vilket märke är det och vad heter den sorten skulle jag villa veta
/Jessica
 
Jag föredrar att ta golvet sist. Man drar ju ändå ut gummit ca:10cm på golvet när man lägger fiberrämsan samtidigt som man gummar väggarna. Tror dom flästa plattsättare gör så har varit med kompisen (plattsättare) o satt några badrum + att jag satt mitt eget.
 
Så är det klart - till slut. Vissa smågrejer kvar, hyllor vid sidan om spegeln, handtag till luckorna, skivan ovan WC skall snyggas till, samt duschväggen är inte ens beställd.

Ingen bild med spotlights på, men det är 6 st i taket i "stora delen" och en i duschen.

20050606A.jpg

20050606B.jpg

20050606C.jpg

20050606D.jpg

Så här valde vi att göra med foder (ref till diskussion i annan tråd) till dörren. Inkl närbild.

20050606F.jpg

Här syns tyvärr transportskadan på dörren...... upptäcktes för sent för att kunna klaga på......

20050606G.jpg
 
Mycket snyggt och smakfullt renoverat!
 
Ser toppen ut det där....men det där badkaret - det bara ber ju om att få bli inkaklat..... :) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.