Jag håller på att renovera badrummet och skapade nyligen en tråd med några frågor om avlopp. Den tråden övergick ganska snart till att försöka övertyga mig om att inte regla upp golvet utan istället gjuta upp med betong eller flytspackel. För att få lite mer input i frågan så tänkte jag skapa en ny tråd med lite bättre rubrik för ämnet.

Jag har alltså ett betongbjälklag som är grovgjutet och ganska ojämt. Den färdiga golvnivån ska hamna ca 15cm över bjälklaget. Jag hade därför tänkt regla upp ett golv som hamnar ca 3cm under den färdiga nivån och därefter flyta fall med flytspackel.

I den gamla tråden var det några som tyckte att jag borde isolera med isodrän i botten alternativt blanda flytspackel och lecakulor för att komma upp såpass högt att man bara kan flyta fall i det sista lagret.

Vad tycker ni alla. Är jag dum som vill regla upp ett golv istället för att på något vis gjuta hela vägen från bjälklaget?
 
Ja. Jag hade nog funderat på EPS-betong och sedan flytspackel.
 
Jag bifogar en liten bild på hur det ser ut. Det som gör mig mest skeptisk till att gjuta är att jag kommer gjuta in syllen och även en bottenregel till väggen mot angränsande rum.
Är det inte ganska dumt att gjuta in syllen eller är det ok? Förhoppningsvis så ska det ju inte komma någon fukt mot syllen efter gjutnungen men det är väl ändå bra om konstruktionen kan andas?
uploadfromtaptalk1404648014917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gjorde du? Jag funderar på samma sak nu
 
N Neocortex skrev:
Hur gjorde du? Jag funderar på samma sak nu
Jag valde att gjuta upp med EPS-betong och flytspackla in golvvärmen de sista ca 30 millimetrarna. Det funkade superbra och jag har sedan dess gjort samma sak i en mindre WC men samma goda resultat.

Det som var bökigast i badrummet var att fixa till avdragsbanor så att jag kunde dra av EPS-betongen rakt och jämt. Det slutade med att jag gjöt tre små klossar av betong ca, 20x20 cm och lade ner ett rakt rör i den fuktiga betongen. Jag gjöt in två likadana rör på var sida av badrummet och när jag tryckte ner dem i den fuktiga betongen kunde jag väga av dem så att de kom perfekt i våg och på exakt den höjd som jag ville ha dem på. Det var lite extra pyssel att göra så men det underlättade massor när jag lade in EPS:en att ha fasta avdragsbanor som jag kunde dra av mot för att snabbt och enkelt få ett rakt och resultat att fixa flytspacklingen ifrån.
 
Funderar på att göra samma sak. Har du isolerad platta från början? Eller gjöt du in någon cellplast? Jag har oisolerad platta nämligen så det blir lite omständigt eftersom jag vill ha golvvärme. Hur tjockt gjöt du?
 
Såg nu att det var isolering i EPS
 
Jag har en källare under mitt badrum så isolering är inte nödvändigt i mitt fall. men precis som du är inne på så är det isolering i EPS så det bör ju lösa dina problem.
 
  • Gilla
Neocortex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.