Skall bygga badrum där ena väggen är en oisolerad yttermur i Siporex. Då jag vill undvika fuktproblem här tänker jag mig våtrumsskivor direkt på denna. Detta för att få daggpunkten längre ut. Eventuellt senare isolera yttermuren utifrån. Tänker jag rätt?
 
G Genarp skrev:
Skall bygga badrum där ena väggen är en oisolerad yttermur i Siporex. Då jag vill undvika fuktproblem här tänker jag mig våtrumsskivor direkt på denna. Detta för att få daggpunkten längre ut. Eventuellt senare isolera yttermuren utifrån. Tänker jag rätt?
Jag tycker det. I en annan tråd har du exempel på en bra skiva. I ett inlägg försslås limning mot väggen direkt
https://www.byggahus.se/forum/threads/lux-elements-vk-vatrumsskiva-blir-jag-lurad.356143/page-3
 
  • Gilla
Genarp
  • Laddar…
Tack för synpunkt! Kan man tänka sig limning med stenlimskum mot ytterväggen? Har gjort så med renoveringsgips på andra knöliga väggar där man inte kunde skruva och det har resulterat i jämna väggar.
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
G Genarp skrev:
Tack för synpunkt! Kan man tänka sig limning med stenlimskum mot ytterväggen? Har gjort så med renoveringsgips på andra knöliga väggar där man inte kunde skruva och det har resulterat i jämna väggar.
Bäst du kollar med bruksanvisningen och fackmän! Låter dock bättre än Karlsson klister!
 
K
Tänk på att skivorna skall bära en stor vikt, limma med något som är avsett för skivlimning.
T.ex Ardex S48.
http://www.ardex.se/produkter/faestmassor.htm?product=ardex_s_48&key=28

Personligen hade jag byggt på traditionellt vis genom att putsa väggen och på med ett konventionellt tätskikt enligt tillverkarens anvisningar.
Ser ingen anledning att blanda in skivmaterial på en massiv konstruktion.
 
K KjellTimell skrev:
Tänk på att skivorna skall bära en stor vikt, limma med något som är avsett för skivlimning.
T.ex Ardex S48.
[länk]

Personligen hade jag byggt på traditionellt vis genom att putsa väggen och på med ett konventionellt tätskikt enligt tillverkarens anvisningar.
Ser ingen anledning att blanda in skivmaterial på en massiv konstruktion.
Hade i åtanke att få plan yta för senare kakling, därav skivorna. Den som sedan kaklar har säkert synpunkter på min förmåga att putsa rakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.