nzsc nzsc skrev:
Våtrumsspackel kan du använda på kartongklädd gipsskiva, så ja!

Utveckla gärna! :)
Vet inte vad jag ska utveckla...

Ska man ha matta på golv och vägg så ska man använda våtrumsspackel, kakel/klinker så ska det vara cementbaserat svårare än så är det inte
(man kan så klart ha cementbaserat även till matta, men det är hårdslipat)
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
nzsc
nino nino skrev:
Vet inte vad jag ska utveckla...

Ska man ha matta på golv och vägg så ska man använda våtrumsspackel, kakel/klinker så ska det vara cementbaserat svårare än så är det inte
(man kan så klart ha cementbaserat även till matta, men det är hårdslipat)
Men det där som jag hänvisade till, Beckers Medium, är inte det cementbaserat spackel? Var finns denna info att inhämta om vilket spackel man ska använda? Det var det jag ville att du skulle utveckla. Jag kollade både BKR och GVK men lyckades inte hitta något särskilt just om typ av spackel.
 
nzsc nzsc skrev:
Men det där som jag hänvisade till, Beckers Medium, är inte det cementbaserat spackel? Var finns denna info att inhämta om vilket spackel man ska använda? Det var det jag ville att du skulle utveckla. Jag kollade både BKR och GVK men lyckades inte hitta något särskilt just om typ av spackel.

Beckers medium är ett sandspackel som inte är cementbaserat och det är avsett för torra utrymmen
 
  • Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
nzsc
nino nino skrev:
Beckers medium är ett sandspackel som inte är cementbaserat och det är avsett för torra utrymmen
Där ser man. Frågar man inte så vet man inte. Men förstår inte riktigt logiken. Tätskikt ska ju vara barriären och skydda allt bakomliggande underlag, inkl. spackel, gips, trä, samt några spindlar och annat som lyckats hitta gömställe där.

Jag vet att du är verksam som plattsättare så jag ifrågasätter inte ditt påstående, utan snarare vill veta varför det är så och om det är något specifikt krav eller så... :geek:
 
Ja varför det ska vara Våtrumsspackel vet jag inte heller "det bara är så" :D

Men det låter väl troligt att det är för att klara fukten från limmet
 
nzsc
Det är nog därför jag skrev våtrumsspackel i tak då det inte finns någon tätskikt där utan endast målad yta till skillnad från väggar där det finns tätskikt.

Ungefär samma som för våtrumsgipskivor resp. gipsskivor. Enda anledningen mig veterligen att BKR/GVK förespråkade våtrumsgipsskivorna är för att de är mögelresistenta till skillnad från vanliga kartongklädda sådana.

Håller inte tätskikt tätt och det leder till vattenskada så spelar det bannemej inte någon större roll om skiten bakom möglar eller inte. Skadan har ju redan inträffat och det måste saneras vare sig det är våtrumsgips eller vanlig gips bakom känner jag.

Men, men.. Marknaden bestämmer väl antar jag. Tack för upplysningen! :)
 
nzsc nzsc skrev:
Det är nog därför jag skrev våtrumsspackel i tak då det inte finns någon tätskikt där utan endast målad yta till skillnad från väggar där det finns tätskikt.

Tak har vanligen inte tätskikt i form av matta som ytbeklädnad, dock kan man ha det om man har en dusch under ett snedtak där taket riskerar att bli vattenbegjutet. Bygger man nytt så sätter man en ångspärr i form av åldersbeständig plast ”underst” i konstruktionen för att skydda omgivande bjälklag/vindsutrymme mot fuktig luft som kommer från badrummet.
 
Tror att tanken var lite att man skulle kunna torka upp våtrummen efter en skada och reparera utan att byta skivor...
Eller en skada i tex ett kök vägg i vägg, då skulle man iaf teoretiskt kunna torka väggen mot badrummet och få samma tekniska egenskaper igen, det går inte med kartonggips
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
En tanke med våtrumsgips (humidboard etc) var att minska hälsoriskerna för allmänhet och yrkeskåren eftersom mögel inte bildas vid fuktskador. Problemet är att hälsoriskerna med t ex humidboard snarar vart större vid hanteringen eftersom den är glasfiberarmerad. Rodnad, utslag, näsblod och allmänt obehag är några symtom då man hanterar denna jävla skiva!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nzsc
Auufaan, det kände jag inte till. Kan vara just därför de är tillåtna i hela badrummet numera. Bara bra tycker jag!
 
Jag ska, likt TS, bygga ett badrum med våtrumsmatta. I mitt fall i ett Attefallshus på plintgrund. Jag funderar på hur jag ska göra med ångspärren (plast) i golvet. I vägg har jag förstått att det är OK (enligt branschreglerna) att ha ångspärr när man har våtrumsmatta.

Min fråga är hur jag ska göra i golvet. Resten av stugan kommer ha ångspärr under golvspånet. Funkar det även i badrummet, eller hur bör jag lösa det?
 
Plast i golv, brukar man ha det?
 
Jag har förstått att man ska ha det i en lösning med plintgrund, men jag är öppen för att ta in argument för att ompröva det?
 
Du kanske blandar ihop det med underlagsfoam till golvet?
 
Nej, jag menar ång-/diffspärr. Jag kan inte tolka Träguiden på annat sätt än att det ska vara plats i grundbjälklaget:
https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/

"Bottenbjälklaget över en öppen plintgrund ingår i byggnadens klimatskal och ska därför i likhet med övriga klimatskiljande delar uppfylla ställda krav med avseende på värmeisolering och lufttäthet.

Speciell utformning och omsorg fordras i arbetsutförandet om kravet på högsta tillåtna luftläckning ska uppfyllas. Ett särskilt lufttätt skikt, som också kan vara ångtätt, fordras på bottenbjälklagets varma sida (översidan). Ytterväggars anslutning mot bottenbjälklaget är en känslig detalj, som måste utformas så att den går att utföra lufttät i praktiken."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.