Jag har ställt frågan under Grund och Markarbeten men har inte fått svar så jag försöker här istället

Källargolvisolering rätt från början.
Hej, jag vet att det skrivs mycket om isolering av källare på forumet och jag har läst många olika trådar men alla situationer är olika därför vill jag höra vad ni som har jobbat med hus länge har att säga.

Bakgrund:
Huset är byggt i slutet på 40 talet, puts hus (tror det är trä reglar i väggar på markplan, plan 2 är nästan helt av trä) utan källare men markplans golv är 0-50cm under marknivå (slutande tomt), tilläggs isolerad på 70 talet med (troligen) vass matta och sedan tegel utanpå.
Nu har vi tänkt bygga badrum på markplan med vattenburen golvvärme och klinkers,
Steg ett, jag rev ut gamla plastmattan, under den låg det spånskivor som hade delvist möglat sönder, nu är allt borta. I helgen började vi bila bort betonggolvet för att se hur långt ner vi kan isolera. Betongsulans botten är 20 cm under gamla golvet, alltså ca.70 cm under marknivå, jag kan gräva ut ytterligare 10cm (30cm totalt) men då börjar det komma synligt vatten(det har regnat hela veckan så marken är mättad) och sedan 5cm till ner till berg som huset står på, jag har alltså 300mm att leka med innan jag når berg och vatten.

Nu till frågorna

Fråga 1, vad är bästa alternativet
Alt1.
Klinker
20mm flytspackel med värmeslingor
230mm EPS cement
50kapillärbrytande skikt

Alt 2
Klinker
Flytspackel
75mm Golvvärmeskiva av EPS cellplast https://www.byggmax.se/badrum/golvva...-eps-p61015001
200mm Pordrän
Eller har ni andra förslag?

Fråga 2
Ska jag lägga 1cm cellplast mellan husgrundssulan och nya golvet för att förhindra värmevandring från golvet till väggar? Vad är det för risker med sådan flytande golv konstruktion?

Fråga 3
Ska man bygga hela utrymmet våtrumssäkrad, tex plastmatta över allt under kakel/klinkers eller bara i Zon 1 och låta resten andas?

Fråga 4
Eftersom det är berg under, skall jag lägga en slang med radonsug i nedersta skiktet? finns det risk att undertrycket kommer att dra in mer fukt i golvet då?
badrumsgolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har haft 4 olika entreprenörer hemma och minst lika många förslag så jag undrar hur ni hade gjort

20150518_113334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150518_113346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150518_113405.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.