Hej,

Ni som har isolerat med isodrän i källaren, ser detta vettigt ut?

Det blir 20cm isodrän med ca 10cm betong med golvvärme.

Hur noga var ni mot väggarna? kåken är rätt gammal så de är inte helt raka, lät ni betongen rinna ner där eller täta ni på något sätt? ex. med fogskum?'

Lika bra att jag säger detta redan nu, nej jag har inte använt rir rör utan alupex. Denna har jag sedan isolerat med biltemas isolering för ytterligare skydd mot vassa kanter. WP_20140617_14_44_58_Pro[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
Jag lade geoduk även ovanpå min isodrän, för att slippa betong ned i skarvarna. Geoduken kan man låta gå upp en bit på väggen och sedan skära av när gjutningen är klar.

På de ställen där det var stora hålrum, men för trixigt att skära till isodränbitar, fyllde jag med EPS-betong som har liknande egenskaper som isodrän när den torkat.

Man kan om man är ambitiös även ställa en 20 mm cellplast mot väggen, som distans mellan väggen och betongplattan. Då minskas risken för sprickbildning längs kanten, och man eliminerar eventuell risk för fuktvandring mellan väggen och golvplattan. Fast jag tror egentligen att detta moment är överkurs.
 
Redigerat:
Fogskum känns smartast för att täta mot väggen.
Man vill inte gärna att betongen rinner ner under isodränen så att den flyter upp under gjutningen. Det kan bli svettigt.
 
Fogskum + geoduk eller plast (om du ska ha radontätt)
 
Ingen aning om jag ska ha radontätt? Hur vet jag det?
 
Kommunen brukar ha kartor som visar var det finns mycket eller lite markradon.

Om det inte är väsentligt hög radonrisk är det bättre att använda geoduk, eftersom konstruktionen då blir diffussionsöppen (förutsatt att du har klinker eller något annat diffusionsöppet, icke-organiskt golvmaterial) vilket minskar risken för fuktproblem (förutsatt att man har okej ventilation inomhus). Å andra sidan, om du tänker dig att ha trägolv eller annat organiskt golv ska det vara plast oavsett radonrisk eller ej.
 
  • Gilla
Anonymhusbyggare
  • Laddar…
Jag har läst och grubblat mycket på det där med diffusionsöppet eller ångspärrat. Har inte lyckats hitta någon perfekt sanning, det finns bra argument för båda delar.

Hade det varit ett nybygge hade jag valt ångspärrat alla dagar i veckan. Har även gjort min tillbyggnad på det sättet. Men när det handlar om renovering där man har gamla murade väggar som står direkt på berg eller annat fuktbärande material kan man ju ändå aldrig få konstruktionen helt tät. Så om man då får fuktpåslag underifrån, och fukten inte kan komma upp genom golvet eftersom man ångspärrat, ja då ökar risken att den hamnar i väggarna. Om man däremot har difussionsöppet och mekanisk ventilation inomhus får fukten flöda fritt och så ventilerar man ut den helt enkelt.

Om man ångspärrar kanske man vid någon tidpunkt faller för frestelsen att lägga trägolv, vilket ju oavsett vilken väg fukten lyckas komma fram är en risk. Med difussionsöppen lösning är trägolvsmöjligheten stängd, på gott och på ont.

Går säkert att hitta problem även i den lösning jag valt, men så har jag resonerat i alla fall.
 
Och nu ett par dagar senare ser det ut såhär..

WP_20140625_17_09_30_Pro[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får man rekommendera kallbockfixturer där rören ska upp vid fördelaren? Då blir det enklare att få lite ordning på rören så dom inte spretar överallt.
 
De sitter redan anslutna i fördelarna. Men annars skulle det bara vara för syns skull då det ska byggas en vägg där eller?
 
Detta ska ju ändå byggas in, då behöver jag väl inga bockstöd? Det är ju ändå Alu pex jag har dragit
 
  • WP_20140628_21_21_12_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte ut att behövas där, nej.
 
På fredag blir det gjutning, ramp från fönstret ner är fixad och hemmagjord slodda är tillverkad. Vi har även hyrt en vibbra.

Är det något mer jag behöver tänka på? Tanken är att skrapa fram fallet så fort det går att krypa ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.