K Knight skrev:
Skulle säga rören är lite knepigare. När är badrummet byggt? Vattenrör ska komma uppifrån i duschen

Detta är ett intressant fenomen. Kan du ta fram ett underlag på ditt påstående med hänvisning till Säkervatten eller BBR.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jag tänkte mer på att man ska inte ska skruva utan att man limmar kopplingarna istället. Men praxis är att man drar rören uppifrån och inte nerifrån såvida man inte behöver installera en blandare till exempelvis ett badkar.
Fel
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jag tänkte mer på att man ska inte ska skruva utan att man limmar kopplingarna istället. Men praxis är att man drar rören uppifrån och inte nerifrån såvida man inte behöver installera en blandare till exempelvis ett badkar.
och igen, grund för detta uttalandet.

Säkervatten eller BBR?
 
K Knight skrev:
Skulle säga rören är lite knepigare. När är badrummet byggt? Vattenrör ska komma uppifrån i duschen
Man får dra rören nere. Brukar endast vara i hyresrätter som beställaren vill ha dem uppifrån. Snyggast är att dra nere vid golv
 
  • Gilla
Juliii
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
och igen, grund för detta uttalandet.

Säkervatten eller BBR?
Nu är det säkert 15 år sen jag jobbade med sånt här. Men då drog man oftast uppifrån till blandaren till dusch. Varmvatten alltid överst för att undvika kondens på kallvatten.
 
Detta är hyfsat OK. Det är i början man ser sådant. Folk som inte gör sådana jobb själva verkar oftast förvänta sig 100%. Men den sista procenten kostar mkt tid och de är de flesta inte villiga att betala.
Byggt mitt hus själv och försöker lägga den sista procenten och det tar mycket tid och ibland blir det ändå inte 100%. Så skulle jag ta in hanteverkare så vet jag vad man kan förvänta sig är rimligt. Att få 98% går hyfsat snabbt sista procenten tar mycket mer tid.

Så ni som vill ha 100% gör det väldigt tydligt för hantverkaren och att ni är villiga att betala för detta. I fallet ovan valde kakelgubben att inte skära om skivan. Det hade antagligen jag gjort.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det fanns ingen skiva att skära om. Fattar att mycket handlar om tid men det optimala är fortfarande att vara noggrann i sitt jobb. Vilket jag tror blir lättare för dom som tycker om sina arbeten. Detta tycker jag var en brist på noggrannhet. Jag tror han valde att slarva när det kom till visa delar. Vilket man många gånger bara förlorar på i slutändan, om inte annat tidsmässigt.
 
  • Ledsen
koffeb
  • Laddar…
J Juliii skrev:
Hej!

Hade varit tacksam på mer svar angående detta fogsprånget (se bild)? Är det över tolerans? Han bytte andra plattor som vi inte var nöjda med plus två klinkerfris i duschen. När han byte dom två frisen råkade han skada en klinkerfris bredvid. Som tur är syns det knappt efter jag slipade på skadan. Han ville då inte fortsätta byta den sista frisen eftersom det är för riskabelt. Han vill helst inte byta plattor i duschen alls.

Undrar också om man ska tolerera att väggen är lite ojämn på ett ställe i duschen, alltså endast lite? Sånt som kan bli?

Andra fel som att klinkern inte ligger riktigt kant i kant på ett ställe, en klinker har ingen vass kant (syns inte mycket), fogen har blivit mörkare på visa ställen på väggarna, Är det sånt som man får ta? Inget jobb blir ju perfekt?

Tacksam för svar!

[bild]
[bild]

[bild]
[bild]
Jag tycker det är en liten avvikelse som du får tillskriva vem du anlitat. Men menar att det faller inom toleranserna. Överlag ser det ju väldigt bra ut på dina bilder (utzoomade) och mönstret gör samtidigt att man knappt märker avvikelsen du pekar ut. Jag skulle släppa det utan bråk. Det är ditt val av kakelssättare som spelar in.

Det jag tycker är tristast är brunnsplaceringen. Där skulle man ju helst sätt hela plattor.
 
Jo men man försöker ta redan på så mycket som möjligt och känna efter innan man anlitar. Det är väldigt svårt att veta innan många gånger, ibland ångrar man sitt val. Mycket man hade gjort annorlunda om man kunde veta saker i förväg :D

Håller med men tyvärr så blev det så, jag kan leva med det dock. Om jag hade vetat allt jag vet nu hade jag planerat mönstersättningen mer innan. Om man skulle göra det med honom hade man fått avsätta mer tid för det vilket innebär pengar. Han var inte van och tog inte så mycket bra beslut själv, där hade vi behövt säga mer hur vi ville ha allt. Vi visste dock inte att vi behövde veta och säga så himla mycket, jag litade för mycket på honom. Kände mig trygg efter alla hans tidigare insatser, det var när det kom till klinkerna det brast lite.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
K Knight skrev:
Skulle säga rören är lite knepigare. När är badrummet byggt? Vattenrör ska komma uppifrån i duschen
Nu är Du fel ute!
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Nu är Du fel ute!

Jag tänkte på denna bild, men utan ha läst allt så har du säkerligen rätt
 
  • Skiss av badrum med mått för elinstallationszoner och vattensäkerhet kring dusch och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BirgitS
K Knight skrev:
Jag tänkte på denna bild, men utan ha läst allt så har du säkerligen rätt
Den bilden ska nog tolkas så här: "Om det är så att rören kommer ut från väggen i duschen så ska det vara minst 100 mm från taket".
Det går bra att de kommer ut direkt bakom blandaren eller leds in från sidan också.
 
Enda fördelen med rören uppe under taket är väl om man måste passera en dörr?
 
useless useless skrev:
Enda fördelen med rören uppe under taket är väl om man måste passera en dörr?
Om man prompt ska ha utanpåliggande rör så föredrar jag att ha dem nära taket. Har man dem nära golvet kan man ge sig fasen på att något barn (eller någon berusad slarver) trampar/klättrar på dem så att de lossnar och börjar läcka vatten.
 
Var det inte nått med rörklammer och borrhålet men limmar/tejpar man rörklammerna så spelar de ingen roll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.