Hej!

Hade varit tacksam på mer svar angående detta fogsprånget (se bild)? Är det över tolerans? Han bytte andra plattor som vi inte var nöjda med plus två klinkerfris i duschen. När han byte dom två frisen råkade han skada en klinkerfris bredvid. Som tur är syns det knappt efter jag slipade på skadan. Han ville då inte fortsätta byta den sista frisen eftersom det är för riskabelt. Han vill helst inte byta plattor i duschen alls.

Undrar också om man ska tolerera att väggen är lite ojämn på ett ställe i duschen, alltså endast lite? Sånt som kan bli?

Andra fel som att klinkern inte ligger riktigt kant i kant på ett ställe, en klinker har ingen vass kant (syns inte mycket), fogen har blivit mörkare på visa ställen på väggarna, Är det sånt som man får ta? Inget jobb blir ju perfekt?

Tacksam för svar!

Svartvit schackrutigt klinkergolv i badrum med vit kaklad vägg och glasduschvägg, fokus på fog och plattsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av klinkergolv i en dusch med ett markerat fogsprång och synliga handduksstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på klinkergolv med ett cirkelmarkerat område som visar olika fogbredder mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinkerplattor med markerat fogsprång, eventuell skada vid kant av en platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du nöjd i övrigt med hantverkarna? Jag hade nog släppt det där, är ingen expert men valet av klinker och läggning kanske gör det lite mindre förlåtande mot mindre fogsprång?

Är du nöjd i övrigt hade jag släppt det, är väl på en plats som inte är så väldigt synlig heller. Finns massa andra saker att hänga upp sig på är det kanske värt att "ta striden".
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar. Jag antar att du har rätt.

Va menar du med mindre förlåtande? :) Att det syns mer för valet av mönster?

Vet du något om lite ojämnhet på ett ställe på väggen är något man får ta? Att det inte alltid blir helt perfekt?
 
Det du inte får glömma är att det är ett hantverk. Att det skiljer lite gör det alltid. Det går inte att få spikrakt. Vissa är duktigare än andra. Om det för mycket missar så bör dom få göra om det. Men är det enstaka små skönhetsfel som inte påverkar helhetsintrycket (Dvs fel som måste leta efter med lupp) så skulle jag släppa det. Missfärgningar av fog kommer du få med tiden ändå. En av nackdelarna med fogar och badrum. I övrigt såg det schysst ut av vad jag kunde se på bilderna.

Edit: Där du har fall så blir det alltid lite mer stegring av fogen än på andra ställen än där det är rakt och slätt. Konsten är att göra det snyggt och icke iögonfallande.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Skulle säga rören är lite knepigare. När är badrummet byggt? Vattenrör ska komma uppifrån i duschen
 
  • Gilla
jorkarl
  • Laddar…
Några få enstaka dylika missar är vanligt, känns som att man får köpa det.
Ser man det överallt är det väl läge att reklamera.
 
K Knight skrev:
Skulle säga rören är lite knepigare. När är badrummet byggt? Vattenrör ska komma uppifrån i duschen
Vart har du läst dig till detta? Har jag aldrig sätt förutom om rörgenomföringen kommer in i duschutrymmet men det är ju inte fallet här.
 
  • Gilla
erre och 1 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Skulle säga rören är lite knepigare. När är badrummet byggt? Vattenrör ska komma uppifrån i duschen
Det skall undvikas. Man kan även få det på det gamla sättet men numera limmar man rörgenomföringarna.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det skall undvikas. Man kan även få det på det gamla sättet men numera limmar man rörgenomföringarna.
Använder man inte manschetter? Som limmas iof...
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det du inte får glömma är att det är ett hantverk. Att det skiljer lite gör det alltid. Det går inte att få spikrakt. Vissa är duktigare än andra. Om det för mycket missar så bör dom få göra om det. Men är det enstaka små skönhetsfel som inte påverkar helhetsintrycket (Dvs fel som måste leta efter med lupp) så skulle jag släppa det. Missfärgningar av fog kommer du få med tiden ändå. En av nackdelarna med fogar och badrum. I övrigt såg det schysst ut av vad jag kunde se på bilderna.

Edit: Där du har fall så blir det alltid lite mer stegring av fogen än på andra ställen än där det är rakt och slätt. Konsten är att göra det snyggt och icke iögonfallande.
Tack så mycket för ditt svar! :) Känns skönt att få lite bekräftelse i att det inte är så illa...

Han har ju själv satt upp gipsskiva på väggarna så jag tänker att underlaget borde vara rakt men ändå har ett ställe på mitten av väggen i duschen blivit lite ojämnt... Men som sagt, jag antar att det är något man får ta då inte allt blir 100.

Något fel kan man ha sett utan att kolla i förstoringsglaset.. Men han har fixat det med väsentliga.

Förlåt men vad menar du med fall och stegring i fogen? Är inte så hemma på allt det här.
 
K Knight skrev:
Skulle säga rören är lite knepigare. När är badrummet byggt? Vattenrör ska komma uppifrån i duschen
Vad menar du med uppifrån duschen? Att alla rören sitter uppe vid taket i stället?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Några få enstaka dylika missar är vanligt, känns som att man får köpa det.
Ser man det överallt är det väl läge att reklamera.
Tack för svar. Nej inte överallt men några saker har det varit.. Något lite mer befogat och något lite mindre fel...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Använder man inte manschetter? Som limmas iof...
Jag tänkte mer på att man ska inte ska skruva utan att man limmar kopplingarna istället. Men praxis är att man drar rören uppifrån och inte nerifrån såvida man inte behöver installera en blandare till exempelvis ett badkar.
 
Så du menar att vårat badrum skulle vara felaktigt gjort?
 
J Juliii skrev:
Tack så mycket för ditt svar. Jag antar att du har rätt.

Va menar du med mindre förlåtande? :) Att det syns mer för valet av mönster?

Vet du något om lite ojämnhet på ett ställe på väggen är något man får ta? Att det inte alltid blir helt perfekt?
Ja jag menade att det kanske är så att valet av mönster (flera kakelplattor som möts iochmed frisen) gör att det lättare blir nivåskillnader. Sen är ju fallet (lutningen på golvet) som störst i duschen vilket gör antagligen gör det lättare att det blir lite skillnader. Men jag är bara amatör, det finns dock riktlinjer för hur högt fogsprång som är tillåtet. Jag hade nog inte brytt mig om det där.
 
  • Gilla
Juliii
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.