Jag är ingen byggare och har anlitat ett företag för att göra badrummet på övervåningen. De är inne på dag 2 nu och jag är lite orolig att det inte går helt rätt till. Jag har en lista på 11 saker som jag inte tycker är ok hittils, tänkte kolla om det är fler som håller med mig.
/orolig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/orolig
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Fördelarna till tappvattnet, sitter dom i ett skåp med tät botten och läckageindikering?
Inget skåp runt fördelarna, eventuellt läckage hamnar i ett sovrum på undervåningen. Brunnen är ok, våtrumsgips används men det är ett lapptäcke samt tre stora skador i gipset. Gipset är också skarvat utan regling bakom. Vi ska ha kakel och klinkers.
Andra funderingar jag har är, varför vattnet till toalettstolen kommer ut ca 30cm från centrum på stolen, borde vara på ca 10 cm så röret blir tight mot stolen? Golvet är flytspacklat med armering men borde inte golvärmen (el-slinga) vara monterat på armeringen redan? Flytspacklar man verkligen två gånger? Mitt parkettgolv går in en bit i badrummet, det går väl att fixa till men varför flytspackla innan man fixat sådant som att en gipsskiva sticker ut i spacklet?
Mvh
Andra funderingar jag har är, varför vattnet till toalettstolen kommer ut ca 30cm från centrum på stolen, borde vara på ca 10 cm så röret blir tight mot stolen? Golvet är flytspacklat med armering men borde inte golvärmen (el-slinga) vara monterat på armeringen redan? Flytspacklar man verkligen två gånger? Mitt parkettgolv går in en bit i badrummet, det går väl att fixa till men varför flytspackla innan man fixat sådant som att en gipsskiva sticker ut i spacklet?
Mvh
Ok, tack. Jag vet inte hur armeringen skall ligga och hade nog inte anmärkt på det alls, annat än att värmegolvet kanske skulle fästs upp i det innan flytspacklingen.MaxPax skrev:
Armeringen har till uppgift att minimera nedböjning av kakan av flytspackel. Dra en bit silvertejp på ovansidan av ett knäckebröd och tryck till på mitten medans det ligger i handflatan din. Dra sedan en silvertejp på ett knäckebröd till, vänd upp-och-ner så tejpen hamnar i underkant och tryck till. Vart gör den nytta?zxr2k skrev:
Redigerat av moderator:
Ok, men det verkar som de lagt armeringen på spånskivan och sen lagt på ett tunnt lager flytspackel. Jag gissar att de fäster upp golvvärmen i nästa steg och flytspacklar en gång till ovanpå. Tycker det verkar konstigt att göra det i två steg. Blir det dessutom inte onödigt tjockt då?MaxPax skrev:Armeringen har till uppgift att minimera nedböjning av kakan av flytspackel. Dra en bit silvertejp på ovansidan av ett knäckebröd och tryck till på mitten medans det ligger i handflatan din. Dra sedan en silvertejp på ett knäckebröd till, vän upp-och-ner så tejpen hamnar i underkant och tryck till. Vart gör den nytta?
Tycker det är fel att flytspackla i två omgångar, de blir ju en kall-skarv mellan de två spacklingarna. Kanske funkar, men jag skulle undvika in i det sista att mosa på skikt på skikt när det går att spackla en enda hel kaka.
Ärligt talat ser mycket ut som kalle-anka-bygg på de bilder du postat när man tittar lite närmare.
Ärligt talat ser mycket ut som kalle-anka-bygg på de bilder du postat när man tittar lite närmare.
Redigerat av moderator:
Renoverare
· Stockholm
· 18 222 inlägg
Det är inget fel i att flyta två gånger så länge första varvet är tillräckligt tjockt enligt tillverkarens rek. för underlaget.
Man att inte täcka armeringsnäten verkar dumt?
Man att inte täcka armeringsnäten verkar dumt?
Som sagt inget fel i att flyta två gånger, inte alltid det går att flyta i en omgång om det är ett stort badrum tillexempel så kan det bli för höga höjder, vissa spackel får tex bara flytas upp till en tjocklek av 3 cm. Om det är betongbjälklag så går det bra att flyta i en omgång för då krävs det inte lika mycket spackeltjocklek som på träbjälklag där minsta tjocklek är 12 mm och det är ju vid brunnen i detta fall där det är satt en purusplatta som är just 12 mm hög. Sedan ska man ju förhoppningsvis ha lite fall runt brunnen vilket innebär att man ligger på 20 mm tjocklek typ 50 cm ifrån brunnen och sedan bygger man på med 5-10 mm på övriga golvytor så bort i motsatta hörnet så blir det kanske 4-5 cm beroende hur stort badrummet är.
I detta fall har troligtvis hantverkaren tänkt så att i första omgången täcka armeringsnätet för att sedan ha ett bra underlag för elektrikern att limma sin elslinga.
I detta fall har troligtvis hantverkaren tänkt så att i första omgången täcka armeringsnätet för att sedan ha ett bra underlag för elektrikern att limma sin elslinga.