Har ingen egen erfarenhet av badkar, men har sålt några på ett stort tysk byggvaruhus där jag jobba innan.

Skulle säga att hafa/westerbergs är helt okej grejer, visst finns det förmodligen bättre som tex gustavsbergs/vilroy & boch, men de är ofta dyrare i gengäld.

att gjutmarmor och plastämnen har en större tendens att påverkas av olika ämnen än tex en emaljerad färg är något man får räkna med, men att det gulnar är nog en äldre sanning, tror dagens plast är bättre än gårdagens.

Något jag tror många missar när de väljer ett badkar är att köpa till värmepatron om en sådan inte finns från början, Bubbligt vatten blir kallt rätt snabbt om inte värme tillförs.

/RF
 
Jag håller med Skogsta; vi har beställt ett i gjutjärn från recor som ska kaklas in. Ska badvattnet hålla värmen är det tydligen gjutjärn eller gjutmarmor som gäller (kanske "vanlig" plast också?). Hur som - vi tyckte även gjutmarmor kändes lite plastigt så det blir gjutjärn som sagt, med en helt underbar finish! Tror inte det finns hörnbadkar dock... Finns två distributörer i Sverige - Badex och Duobad. Vi betalar ca 10 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.