N
Hittade denna.... Men fattar inte riktigt om den är för rör i rör ut genom vägg ? står att den går att bygga om till vaska, ? Den hade ju vart en snyggare lösning.
 
M mnils skrev:
Du behöver även en allpolig brytare till elen och den skall monteras i närheten av badkaret ofta sätter man den dold av karet.
Tror du blandar ihop brytare och kopplingsdosa.
Karet skall brytas med tvåpolig brytare men (ström)BRYTAREN skall INTE sitta i våtzon 0 eller 1. Oftast sätter man den tillsammans med resterande brytare för badrummet i "säker zon" (beror på kapsling/tätning av brytare vad som är säkert, finns manchetter till vissa märken som höjer kapslingsgraden). Jag har tex ljus, timer till handdukstork, bubbelbrytare och termostat på min 4slots panel. Blir snyggt och praktiskt att ha alla brytare samlade.

Dosan (vid tillräckligt hög kapslingsgrad= utanpåliggande) sätter däremot många "dolda" av bubblet och/eller påbyggd keramikkant vid inbyggnad. Troligen för det blir snyggast så men den sitter då i våtzon 1. Jag gillar personligen inte att ha el våtzon 1 men enligt mina byggare var det godkänt (2021) och jag kunde inte hitta något som sade något annat.

Oavsett ovan så MÅSTE karet gå till jordfelsbrytare.
 
N nova383 skrev:
Hittade denna.... Men fattar inte riktigt om den är för rör i rör ut genom vägg ? står att den går att bygga om till vaska, ? Den hade ju vart en snyggare lösning.
Den är för utanpåliggande rör både inkommande och de som går vidare.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.